خرید درمانی چیست؟

خرید درمانی چیست؟

خرید درمانی، اصطلاحی است که در بین عموم رایج است و از آن به‌عنوان روشی برای بهبود حال روحی در […]

خرید درمانی، اصطلاحی است که در بین عموم رایج است و از آن به‌عنوان روشی برای بهبود حال روحی در شرایط و موقعیت‌های نامطلوب یاد می‌کنند. به‌خصوص برای خانم‌ها. اما جالب است بدانید که این اصطلاح، کاملاً علمی و درست است و در علم روانشناسی به آن Retail Therapy می‌گویند.

روان‌شناسی خرید درمانی


یک مطالعه‌ای که در مجله روان‌شناسی و بازاریابی چاپ شد، نشان داد که خرید می‌تواند منجر به بهبود وضعیت یک وضعیت روانی نامناسبی شود. همچنین محققان یک سری رفتار‌های تکانشی را بررسی کرده‌اند که به دلیل داشتن یک ذهنیت منفی نسبت به تعیین این موضوع صورت گرفته است که آیا افراد در طول این زمان‌ها به صورت تکانشی و بدون انگیزه قبلی عمل می‌کنند و آیا بعداً به دلیل خریدشان دچار پشیمانی می‌شوند.
این مطالعه نشان داده است که جواب این سؤال مثبت می‌باشد، افرادی که ناراحت هستند، تمایل دارند که دارای تکانش بیشتری باشند؛ این مورد به این معنا می‌باشد که آن‌ها در طول تجربه خرید درمانی، پول زیادی را خرج می‌کنند.
با این وجود، افرادی که با هدف بهبود وضعیت روانی خودشان، پولشان را صرف “خود درمانی” می‌کنند، هیچ وقت دچار پشیمانی نمی‌شوند.


استفاده از خرید درمانی بدون اینکه چیزی را از دست بدهید


در حالیکه خرید درمانی یک روش مؤثری برای بهبود وضعیت روانی‌تان و تمرین کنترل در محیط اطرافتان می‌باشد، ولی همواره بهترین مکانیزم مقابله‌ای نمی‌باشد. بر خلاف انتظارات موجود، شما دارای منبع پولی خاتمه ناپذیری نیستید، هر چند به نظر می‌رسد که مشکل موجود همواره وجود خواهد داشت.
برخی از افراد این تفکر را دارند که به خرید درمانی معتاد شده‌اند، بنابراین در این شرایط باید از این روش درمانی اجتناب شود. خوشبختانه شما می‌توانید منافع روانی و عاطفی را از یک روش درمانی به دست بیاورید، بدون اینکه هیچ نوع بودجه‌ای را صرف کنید.


چه نکاتی را هنگام خرید درمانی باید در نظر داشته باشیم؟


بودجه خود را زیر نظر داشته باشید:


هنگام خرید درمانی بودجه خود را در نظر بگیرید. می‌توانید هر ماه میزانی از درآمد خود را برای خرید درمانی کنار بگذارید و همان مقدار خرید کنید. اگر باز هم تمایل داشتید بیشتر از حد مجاز خرید کنید می‌توانید از پس انداز کردن برای خرید آن وسیله در آینده استفاده کنید. با برنامه‌ریزی و پس انداز برای وسیله‌ای که می‌خواهید حس بهتری در شما ایجاد می‌شود.

از خرید کالایی که نیاز ندارید خودداری کنید:


خرید وسیله یا کالایی اضافه باعث می‌شود پس از خرید آن حس پشیمانی داشته باشید. بنابراین سعی کنید کالایی را بخرید که به آن‌ها نیاز دارید. گاهی حتی می‌توانید اقلام خوار و بار را تهیه کنید. شاید این خرید برایتان جالب نباشد اما رفتن به محلی جدید برای خرید آن‌ها، می‌تواند حس بهتری در شما ایجاد کند.

ویترین گردی کنید:


گاهی تنها تماشا کردن ویترین فروشگاه‌ها بدون سفارش دادن کالا می‌تواند احساس ناراحتی و استرس را از شما دور کند. پس می‌توانید به جای خرید از این روش استفاده کنید.

پیش از خرید فکر کنید:


اگر نگران بیش از حد خرید کردن خود هستید قبل از خرید کمی به خود زمان بدهید. به این فکر کنید آیا به آن کالا نیاز دارید و یا آن کالا با ارزش است؟ اینکار می‌تواند از یک خرید غیر ضروری و جلوگیری از حس پشیمانی بسیار مؤثر باشد.

روش‌هایی برای درمان اعتیاد به خرید درمانی


خرید آیتم‌های ضروری


در هنگام خرید درمانی، آیتم‌هایی را بخرید که حتماً از قبل به آن‌ها نیاز داشته‌اید؛ اینگونه خرید درمانی و نیاز اساسی‌تان را باهم یکپارچه کرده و متحمل ضرر نمی‌شوید. برای این کار، از قبل فهرستی از آیتم‌های مورد نیازتان تهیه کنید.

خرید‌های کوچک


نیازی نیست که هر بار خرید بزرگی انجام بدهید تا حالتان بهتر شود. برخی ناراحتی‌ها با خرید یک آیتم ساده، مثل یک گل‌سر، یک رژلب و نیز از بین می‌رود. اکسسوری‌های کوچک و دست‌ساز بهترین انتخاب‌ها برای این مواقع هستند.

قضیه را کش بدهید


این روشی است که خودم هم از آن استفاده می‌کنم. گاهی حالمان انقدر بد است که ساعت‌ها در پاساژ‌ها می‌گردیم یا در وبسایت‌های فروشگاهی می‌چرخیم تا چیزی برای خرید پیدا کنیم؛ در اینطور مواقع بهتر است که آیتمی را که انتخاب کردید، در فهرست انتظار بگذارید (اگر خریدتان اینترنتی باشد که چند ساعتی هم برایتان رزرو می‌شود)، بعد از اینکه گشت‌وگذار‌هایتان را انجام دادید، با خودتان فکر کنید که هنوز هم حال خوشی ندارد و باید چیزی بخرید. در بسیاری از مواقع، تنها همان گشت‌وگذار در فضای خرید، حالتان را بهتر می‌کند.

خرید‌های پر طرفدار


یک سری از خرید‌ها هستند که در مین سایرین بسیار پرطرفدار می‌باشند و در خرید درمانی بیشتر از این آیتم‌ها استفاده می‌شود. این موارد عبارتند از:
پاستیل
لواشک
تنقلات
طلا و زیورآلات
لباس‌های براق و شاین دار
وسایل دیجیتالی جدید مانند ساعت هوشمند
ابزار آلات برقی
لوازم آشپزخانه

فعالیت‌های دیگر در کنار خرید


در کنار خرید کردن در حین ناراحتی می‌توانید از روش‌های دیگری نیز برای آرام ساختن خود استفاده کنید و سعی کنید مدت زمانی که به خرید کردن اختصاص می‌دهید بسیار کوتاه باشد در غیر این صورت ممکن است موارد بسیاری را خرید نمایید و این کار می‌تواند منجر به ناراحتی و پریشانی بعد از خرید شود. فعالیت‌های دیگری نیز هستند که در این زمینه یاری‌رسان شما خواهند بود و این فعالیت‌ها عبارتند از:
حمام کردن
آشپزی کردن
وقت گذرانی با دوستان
مدیتیشن
ورزش
پیاده روی
فیلم دیدن
نقاشی کردن
شنا کردن


چه زمانی از مشاور کمک بگیریم؟


همانطور که اشاره شد خرید کردن راه حل موقتی برای کنترل استرس و اضطراب است. بنابراین اگر با نشانه‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم مواجه بودید حتماً با یک مشاور یا درمانگر مشکل خود را مطرح کنید:
احساس بیش از حد نیاز یا اجبار برای خرید در خود
دچار احساس ناراحتی، اضطراب و شرم پس از خرید شدن
نداشتن قدرت در مواجهه با مشکلات بدون خرید کردن
خرج کردن بیش از بودجه
عقب انداختن کار‌های خود را به خاطر خرید کردن
مقابله با عوامل استرس زای طولانی مدت با خرید کردن به جای حل آن‌ها

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب