درمان بی اعتمادی

درمان بی اعتمادی

امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری مشکلات بی اعتمادی در روابط است که باعث به هم خوردن زندگی و آرامش […]

امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری مشکلات بی اعتمادی در روابط است که باعث به هم خوردن زندگی و آرامش انسان ها است. بی اعتمادی را می توان یکی از اختلالات روانی در دنیا دانست که می تواند به پیشرفت جامعه آسیب زند. و نیاز جدی به درمان بی اعتمادی می شود. امروزه بسیاری از روانشناسان به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل هستند تا بتوانند آن را ریشه کن کنند. قاعدتا در صورتی که یک جامعه دارای علم و فرهنگ غنی باشد در این تله گیر نخواهد افتاد.

بی اعتمادی به چه معناست؟

همانطور که همهٔ ما می دانیم بی اعتمادی به معنای داشتن نوعی شک و تردید نسبت به همهٔ اتفاقات است. افرادی که دچار بی اعتمادی هستند نسبت به همهٔ کار های اطرافیان شک داشته و تصور می کنند که آن ها قصد خیانت با سو استفاده دارند. این افراد به شدت دچار بدبینی بوده و نمی توانند به اطرافیان اعتماد کنند.

حال شاید با خود تصور کنید که این تله بی اعتمادی ضرری برای فرد یا جامعه ندارد اما باید بگوییم این تصور غلت است زیرا فردی که گرفتار این اختلال است آرامش نداشته و همواره به دنبال تشویش می باشد. این افراد نوعی حالت تدافعی دارند و در برقراری ارتباط با افراد مختلف بسیار ضعیف می باشند. معمولا افراد بی اعتماد دارای نظریه ای هستند که می گویند آدم ها سیاه یا سفید اند و همواره در حال انجام آزمون هستند تا بفهمند اطرافیانشان قابل اعتماد اند یا خیر.

این عامل از پیشرفت این افراد جلوگیری می کند زیرا پیشرفت افراد در گرو تعامل و ارتباط با دیگران می باشد. افراد بی اعتماد حتی زمانی هم که به نتیجه میرسند که یک فرد دارای خصلت های خوب است نسبت به او بی اعتماد می شوند و تصور می کنند خوبی او ظاهری است و قصد سو استفاده از آن ها را دارد، ین افراد چون فکر می کنند دلیلی برای انجام خوبی وجود ندارد تعریفی از انسان خوب در مغز خود ندارند.

غلبه بر بی‌اعتمادی

از افکار و احساسات خودتان مطمئن شوید

شما باید شروع رابطه را بر مبنای اعتماد کامل به شریک آینده زندگی‌تان و خودتان بنا کنید. به این ترتیب وقتی برخلاف تمام شواهد، تصمیم بر ایمان به همسرتان دارید، تمام موانع را از پیش پا برخواهید داشت. تمام تلاشتان را برای حفظ و بقای رابطه‌تان بکنید، رابطه مانند قراردادی مکتوب است که صفحه رویی آن به مزایایی چون، در آغوش گرفتن، قرار گذاشتن و به دیگری اعتماد و تکیه کردن مربوط است. ولی در صفحه دیگر قرارداد، احتمال شکست و آسیب وجود دارد. یعنی وقتی شما متعهد به یک رابطه می‌شوید، باید خود را برای تحمل روزهای سخت آماده کنید. در شرایط سخت حفظ اعتماد دشوار است، زیرا دلیل اصلی بی‌اعتمادی معمولا همین مشکلات زندگی می‌باشد. پس در ورود به زندگی مشترک، مطمئن شوید که برای فداکاری و گذشتن از همه چیز آماده هستید. در پیمان با کسی که کاملاً او را می‌شناسید، گذشتن از خود سخت نخواهد بود.

شفاف و بدون پنهان‌کاری با هم حرف بزنید

نبود ارتباط، از بزرگترین عوامل بی‌اعتمادی در رابطه مشترک است. وقتی همسرتان از شما سوالی می‌پرسد، به او پاسخ مبهم یا یک کلمه‌ای ندهید. سفره دلتان را برایش باز کنید، صادقانه با هم حرف بزنید، و کانال‌های ارتباطی را حفظ کنید.

درباره روزمره گی‌هایتان صحبت کنید

خیلی خوب است وقتی درباره کارهایی که در طول روز انجام دادید، با هم صحبت کنید. وقتی همسرتان از روزش برایتان تعریف می‌کند، خوب گوش بدهید. از این طریق هر دو می‌توانید حدس بزنید که وقتی کنار هم نیستید، دیگری به چه کاری مشغول است.

رازهایتان را با هم در میان بگذارید

فاش کردن راز هایتان برای همسر، موجب نزدیکی بیشتر به هم می‌شود. هر چه بیشتر درباره یکدیگر بدانید، پیوندتان قوی‌تر و با اعتماد تر خواهد شد.

عشق و احساساتتان را بیان کنید

با تحسین و تعریف فراوان از همسرتان او را از اعتماد خود مطمئن کنید. همیشه به او یادآوری کنید که چقدر برایتان مهم است و نگرانش هستید و چقدر او را دوست دارید.

همسرتان را به دوستانتان معرفی کنید

همسرتان را به جمع دوستان صمیمی خود معرفی کنید تا احساس تعلق و وابستگی بیشتری به شما داشته باشد. به این طریق او نسبت به دوستانتان هم حس بی‌اعتمادی نخواهد داشت و از سوی آنها احساس تهدید زندگی‌اش را نمی‌کند.

وقایع را از دید او ببینید

در همه حال منطقی باشید و قبل از قضاوت راجب او، سعی کنید خودتان را به جای او بگذارید.

کمک گرفتن از یک مشاور

درمان بی‌اعتمادی یک شبه حاصل نمی‌شود. به یکدیگر زمان بدهید و سعی کنید رابطه‌تان را از ابتدا بر اعتماد و تعهد بنا کنید. اگر با هر تلاشی صادقانه نتوانستید جلوی بی‌اعتمادی‌تان را بگیرید، از یک مشاور باتجربه کمک بگیرید. یک مشاور دلسوز و متخصص، بهترین و سالم‌ترین راه را برای شما و رابطه‌تان معرفی خواهد کرد. چه توصیه به پایان دادن به رابطه اشتباهتان باشد یا توصیه برای تقویت عشق و تعهدات در زندگی مشترک. بی‌اعتمادی در رابطه به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد، اما مطمئنا اگر مصمم به نجات زندگی‌تان هستید، غلبه بر آن دشوار نیست.

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم، بی‌اعتمادی در سطح خانواده و جامعه عوارضی دارد و موجب آسیب روحی فرد می‌شود. از این رو درمان آن اهمیت ویژه‌ای در حفظ رابطه و سلامت اجتماعی دارد. اگر بی‌اعتمادی شما شدید است و با راهکارهای رفتاری در منزل درمان می‌شود، توصیه می‌کنیم برای رها شدن از آن به یک روانشناس و روانپزشک متخصص مراجعه کنید. او در آغاز با یافتن ریشه‌های ابتلا به این اختلال کمک می‌کند روش درمانی مناسب را اجرا نماید. حتی صحبت با یک روانشناس هم سبب مثبت‌نگری شما و تلاش برای انجام تمریناتی جهت بهبود این مشکل خواهد شد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب