دلایل خیانت در ازدواج چیست؟

دلایل خیانت در ازدواج چیست؟

خیانت توانایی آن را دارد که یک رابطه سالم و عاشقانه را به نابودی و جدایی بکشاند. به نقص عهد […]

خیانت توانایی آن را دارد که یک رابطه سالم و عاشقانه را به نابودی و جدایی بکشاند. به نقص عهد و پیمان میان زوجین خیانت گفته می شود که اعتماد بین زن و شوهر را از بین می برد. خیانت تنها به معنی داشتن رابطه جنسی با فردی خارج از زندگی مشترک نیست.

بلکه هرگونه رابطه عاشقانه، دوستی، ملاقات و یا درد دل و حتی گفتگوهای مجازی که خارج از عرف رابطه زناشویی باشد خیانت به حساب می آید. اگر هر یک از زوجین این عهد و پیمان را نقض کنند، آسیب جدی به رابطه وارد می‌ کند و ممکن است این رابطه زناشویی هرگز به حالت قبلی خود باز نگردد. خیانت انواع مختلفی دارد که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

انواع خیانت

خیانت عاطفی

در خیانت عاطفی زن یا مرد به فردی خارج از حیطه امن خانواده رابطه عاطفی بر قرار می کند، این رابطه عاطفی ممکن این به صورت درد و دل، ملاقات عاشقانه، ابراز احساسات یا حتی گفتگوی مجازی باشد. افرادی که دست به خیانت عاطفی می زنند معمولا دچار سردی روابط عاطفی یا عدم توجه و علاقه به همسر، هستند.

خیانت جنسی

در خیانت جنسی زن یا مرد با فردی ارتباط جنسی بر قرار می کنند و ممکن است حتی در این رابطه از نظر عاطفی هنوز به همسر خود وابسته باشند اما به دلیل ارضا نشدن نیاز های جنسی خود، با فرد دیگری وارد رابطه می شود. خیانت جنسی به معنای دوری عاطفی از همسر نیست و تنها یک شکل از خیانت را به نمایش می‌گذارد.

چرا زوجین اقدام به خیانت می کنند؟

عدم رضایت جنسی:

یکی از مهمترین دلایلی که باعث ایجاد خیانت در بین زوجین می شود، عدم ارضای نیاز های جنسی در زوجین است. مرد یا زنی که از رابطه جنسی با همسر خود احساس رضایت نمی کند. ممکن است به جای حل مسئله و گفتگوی درست درباره عدم رضایت جنسی در رابطه، دست به خیانت بزند.

احساس تنهایی:

فردی که خودش را در زندگی زناشویی تنها می بیند و توجه کافی از همسر خود دریافت نمی کند دچار انزوا می شود. این افراد ممکن است به جای ترمیم رابطه و صحبت کردن درباره مشکلات رو به روز از همسر خود بیشتر فاصله بگیرند و در نهایت دست به خیانت بزنند.

عدم اعتماد به نفس:

افرادی که اعتماد به نفس برای گفتگو و حل مشکلات خود در زندگی زناشویی را ندارند احتمال آن که به خیانت دست بزنند، بسیار زیاد است. در مشاوره قبل از ازدواج و آموزش مهارت های زندگی مشترک، افزایش اعتماد به نفس نیز نقش مهمی دارد.

احساس انتقام:

گاهی دلیل خیانت در بین زوج ها خشم و تمایل به انتقام گرفتن از همسر است. اغلب زوجی‌ هایی که از طرف همسر خود خیانت دیده‌ اند، دچار آسیب های روحی می شوند و دست به انتقام و تلافی می‌ زنند تا همان آسیب را به همسر خود نیز وارد کنند. این حس انتقام ممکن است زندگی مشترک زوجین را به نابودی بکشاند.

سردی در روابط عاطفی:

یکی دیگر از مهمترین دلایل خیانت در زنگی مشترک، سردی در روابط عاطفی است. در واقع سردی در روابط عاطفی به اندازه سردی در رابطه جنسی می تواند باعث ایجاد خیانت در بین زوجین باشد. زن یا مردی که در زندگی زناشویی خود احساس صمیمیت و علاقه را از همسر خود دریافت نمی‌کنند، این صمیمت را در خارج از رابطه زناشویی خود جست‌ و جو کرده و دست به خیانت عاطفی می ‌زنند.

چگونه از خیانت جلوگیری کنیم؟

گفتگو با یکدیگر را یاد بگیرید

زمانی که زوجین بتوانند هر زمان که خواستند در باره نیاز ها و خواسته هایشان با یکدیگر صحبت کنند، تعامل و صمیمیت در رابطه زناشویی شان بیشتر می شود. آموزش مهارت های گفتگو می تواند به زوجین کمک کند تا در عین راحتی، نیاز های خود را به زبان آورده و بدون صدمه زدن به یکدیگر، مشکلاتی که در زندگی مشترک با آن رو به رو هستند را بر طرف کنند.

خودتان را دوست داشته باشید

مهمترین نکته در داشتن یک زندگی مشترک موفق دوست داشتن خود است. افرادی که خود را دوست دارند و خود را ارزشمند بدانند، این حس دوست داشتن را به همسر شان نیز منتقل می کنند. فردی که خود را دوست نداشته باشد نمی ‌تواند حس ارزشمندی را به دیگران و همسر خود هم انتقال دهد.

یکی از دلایل خیانت در بین زوج ها این است که افراد احساس ارزشمند بودن در رابطه ندارند، بنابراین توجه این نکته برای پیشگیری از ایجاد زمینه ‌های خیانت بسیار موثر است.

به نیاز های یکدیگر توجه کنید

گفتگو و تنها شنیدن نیاز ها و خواسته های طرف مقابل، تنها برای جلوگیری از خیانت کافی نیست. رفع نیاز های عاطفی و جنسی و گفتگو درباره نیاز هایی که نمی توانید بر طرف کنید می تواند باعث شود تا زوجین به یک راه حل مشترک برسند. عنوان کردیم که یکی دیگر از دلایل خیانت، عدم رفع نیاز های در زندگی مشترک می باشد.

برای بهتر شدن رابطه تلاش کنید

در هر مرحله‌ای از زندگی زناشویی که هستید برای بهتر شدن رابطه خود تلاش کنید. اگر احساس می‌کنید رابطه شما دچار کسالت و بی ‌علاقگی شده است، فعالیت‌ های مشترکی را انجام دهید که این کسالت را از بین ببرد. برای مثال، جهت سفر، ورزش، مطالعه و یا تفریح با هم برنامه ‌ریزی کنید. تلاش برای بهترین شدت رابطه در زندگی مشترک می تواند انگیزه مناسبی به زوجین بدهد و آنها را همواره نسبت به یکدیگر گرم و علاقه‌مند کند.

برای حل مشکلات به مشاور مراجعه کنید

بهترین راه ‌حل برای رفع اصولی مشکلات، مراجعه به روانشناس یا مشاور متخصص است. چنانچه در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شدید بهتر است در همان ابتدا، با مراجعه به مشاور ازدواج در راستای حل مشکلات خود اقدام کنید. اگر مشکلات حل نشده باقی بمانند، زن و مرد روز به روز از هم بیشتر فاصله می‌ گیرند و دیگر نمی‌ توانند کلاف پیچیده مشکلات خود را باز کنند و رابطه را بازسازی نمایند. مشاوران زوج درمانی در کلینیک مشاوره خیانت به شما کمک می‌کنند مشکلات زندگی مشترک خود را در جلسات مشاوره بیان کنید و راهکارهایی برای حل آن به شما ارائه می‌دهند که می تواند باعث حفظ زندگی مشترک شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب