ده تفاوت عمده بین احساس نگرانی و اضطراب

ده تفاوت عمده بین احساس نگرانی و اضطراب

اغلب افراد واژه نگرانی و اضطراب را به اشتباه به جای دیگری استفاده می کنند، اما در واقع تفاوت های […]

اغلب افراد واژه نگرانی و اضطراب را به اشتباه به جای دیگری استفاده می کنند، اما در واقع تفاوت های عمده ای در روان شناسی بین این دو واژه وجود دارد. هر دو این واژه ها به احساسات نگران کننده و آشفته ساز اشاره دارد اما در واقع این دو احساس از هم متمایز است و در واژه نامه های بهداشت روانی نیز تعاریف متفاوتی دارند.

ده تفاوت عمده بین این دو به این شرح است:

ما اغلب از دیر رسیدن به فرودگاه احساس نگرانی می کنیم اما صرف سفر کردن که در فرد می تواند یک احساس کلی ناخوشایند ایجاد کند، باعث بروز اضطراب در فرد می شود.

این تفاوت بسیار حائز اهمیت است زیرا تصورات هیجانی که منجر به اضطراب می شود باعث بروز تپش قلب می  شود اما تفکرات سطحی که در نگرانی به وجود می آیند تنش جسمانی زیادی ایجاد نمی کند و این تنش بدنی شاخصه اصلی اضطراب است.

وقتی نگران می شویم در پی حل مشکل و روش های مقابله با آن هستیم. اما اضطراب مانند دویدن بر روی تردمیل می ماند که فقط روی آن می دویم ولی راهی به جایی نمی بریم و اجازه یافتن راه حل را به ما نمی دهد. به علاوه چون اضطراب در اثر عوامل متعدد ایجاد می شود، پس کنترل و درمان آن فرایند پیچیده تری دارد.

اضطراب درد روانی بیشتری داشته و از وضعیتهای روانی  مشکل ساز و مخرب تلقی می شود.

درصورتیکه نتوانسته باشید به خوبی از عهده پروژه محول شده برآئید نگران اخراج شدن می شوید. اما اگر دلواپس اخراج خود به دلیل اینکه صرفاً رئیس شما از حال فرزندتان که دیشب در بیمارستان بستری شده است سوالی نکرده باشد، شما دچار اضطراب هستید.

وقتی در پی حل مشکل و یافتن روش هایی برای مقابله با شرایط نگران کننده هستید، حس نگرانی به زودی از بین خواهد رفت. اما ما کنترل کمی بر روی اضطراب های مان داریم  و کنترل آن اجتناب ناپذیر است.

زمانی که عامل نگران کننده را برطرف می کنیم حس نگرانی خود به خود برطرف می شود. اما اضطراب اثر مداومی دارد و حتی از یک موضوع به موضوع دیگر منتقل می شود (برای مثال یک هفته ما اضطراب کار داریم بعد در مورد سلامت و کودکمان دچار اضطراب می شویم)

کسی روز خود را با نشستن و غصه خوردن در مورد این که آیا فرزند نوجوان خود در امتحان موفق می شود یا خیر، خراب نمی کند. اما اضطراب سبب بی قراری، ناراحتی و عدم تمرکز می گردد که در نهایت مانع انجام کار در اثر استرس خواهد شد.

اگر اضطراب شدت و دوام معینی داشته باشد به عنوان یک اختلال روانی قلمداد می شود که نیاز به روان درمانی آنلاین یا حضوری و یا حتی دارو درمانی دارد.

اینگونه افراد نیازمند مشاوره روانشناسی هستند و با توجه به شرایط آن ها میتوان مشاوره روانشناسی آنلاین یا حضوری را به وی پیشنهاد نمود.


در صورتی که شما هم از اختلالات اضطرابی رنج می برید می توانید برای رزرو وقت مشاوره با ما در تماس باشید.
https://www.psychologytoday.com/intl/basics/anxiety 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب