رابطه بین مشکلات جنسی و دیابت

رابطه بین مشکلات جنسی و دیابت

دیابت و مشکلات جنسی، دو مسأله‌ای هستند که به هم گره خورده‌اند و می‌توانند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارند. […]

دیابت و مشکلات جنسی، دو مسأله‌ای هستند که به هم گره خورده‌اند و می‌توانند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارند. متاسفانه دیابت می‌تواند بر تمایلات جنسی افراد تأثیر بگذارد و باعث ایجاد یک سری عوارض جانبی جنسی شود. از طرفی هم زندگی با ناتوانی جنسی، می‌تواند یک چالش واقعی باشد. البته این به معنی ناامیدی و عدم حل این مشکل نیست.
مدیریت صحیح و کنترل دیابت به کمک پزشک، راه‌حلی است که می‌تواند مشکلات مربوط به چالش‌های جنسی را حل کند.


آشنایی با بیماری دیابت


دیابت یا بیماری قند، یک بیماری مزمن است که به دلیل ناتوانی بدن در تولید و استفاده از هورمون انسولین رخ می‌دهد. هورمون انسولین توسط غده پانکراس ترشح می‌شود و به کنترل میزان قند خون در بدن کمک می‌کند. در صورتی که بدن نتواند انسولین را به‌درستی ترشح کند، قند خون بیش‌ازحد افزایش می‌یابد که ممکن است منجر به بروز بیماری دیابت شود. علل بروز این بیماری، می‌تواند عواملی مانند ژنتیک، نداشتن سبک زندگی سالم مانند تغذیه نامناسب، عدم فعالیت و برخی بیماری‌ها مانند تیروئید باشد.
علائم بیماری دیابت شامل ادرار زیاد، تشنج، خستگی، بی‌اشتهایی و احساس عطش شدید هستند. دیابت در صورتی که به‌درستی مدیریت نشود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند مشکلات قلبی، کاهش بینایی و مشکلات جنسی شود. متاسفانه مشکلات مربوط به دیابت و رابطه جنسی، می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد.
دیابت همراه با ریسک بالاتر بروز مشکلات جنسی دیگری برای مردان نیز هست:


بیماری پیرونی:


پلاک‌های ایجاد شده در آلت، می‌توانند منجر به خمیدگی آلت شوند بعضی از مردان دچار بیماری پیرونی ممکن است دچار مشکلات نعوظ نیز شوند.


کاهش تستوسترون:


که با عنوان کمبود تستوسترون (هورمون مردانه) شناخته می‌شود. کمبود تستوسترون با کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ، خستگی، اختلال خلق، و سایر نشانه‌ها همراه است.


انزال پس گرد:


با وقوع این پدیده، مایع منی (سیمن) به جای اینکه به سمت آلت برود به سمت عقب و مثانه برمی گردد.


انزال زودرس:


مردان مبتلا به انزال زودرس قبل از اینکه بخواهند به ارگاسم می‌رسند.


انزال تاخیر یافته:


مردان مبتلا به انزال تاخیری ممکن است مشکلاتی با انزال داشته باشند و یا زمان بیشتری برای اینکه به ارگاسم برسند نیاز داشته باشند.


آنورگاسمی یا احساس ضعیف ارگاسم:

مردان مبتلا به دیابت ممکن است به ارگاسم نرسند و یا ارگاسم قوی نداشته باشند.


اختلال نعوظ در مردان مبتلا به بیماری دیابت


همان طور که پیشتر نیز اشاره شده دیابت شایع‌ترین علت اختلال نعوظ در مردان است. بیش از ۲۸ درصد اختلال نعوظ در مردان، به دلیل بیماری دیابت است. اختلال نعوظ یک بیماری پیشرونده است و بیش از ۵۰ درصد مردانی که بیماری دیابت دارند پس از ۱۰ سال به این عارضه مبتلا می‌شوند؛ البته گاهی اختلال نعوظ می‌تواند اولین علامت بروز بیماری دیابت باشد. بنابراین در صورت درمان دیابت، بیماری جنسی اختلال نعوظ برطرف می‌شود.
سن، مدت زمان ابتلا به دیابت و سایر عوارض مرتبط با این بیماری با پیشرفت بیماری مرتبط هستند. به طور معمول، شیوع اختلال نعوظ در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال، ۵۲ درصد است، حال آنکه میزان شیوع اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت ۴۰ تا ۷۰ ساله، تا ۷۵ درصد می‌باشد. به نظر می‌رسد استفاده از الکل یا دارو‌های ضد فشار خون نیز خطر ابتلا به اختلال نعوظ را در بیماران دیابتی افزایش می‌دهند.


درمان اختلال نعوظ در بیماران مبتلا به دیابت


درمان دارویی اولین خط درمان در بیماران دیابتی دارای ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ است. ویاگرا و سیالیس از جمله دارو‌هایی هستند که در درمان اختلال نعوظ مورد استفاده قرار می‌گیرند. دارو‌های اختلال نعوظ از قبیل ویاگرا جریان خون آلت تناسلی را افزایش داده، بنابراین می‌توانند نعوظ را تسهیل نمایند.
در صورت عدم بهبودی ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ مردان دیابتی با استفاده از دارو‌هایی مانند ویاگرا، می‌توان از روش‌های درمانی دیگر از قبیل دستگاه وکیوم (VED)، تزریق دارو داخل آلت تناسلی (ICI) و پروستاگلاندین داخل مجرای ادراری استفاده نمود. چنانچه درمان‌های فوق نیز جهت درمان مشکلات رابطه جنسی یا اختلال نعوظ در مردان مبتلا به دیابت مؤثر نباشند، درمان نهایی ناتوانی جنسی، استفاده از پروتز آلت تناسلی می‌باشد. هر چند که استفاده از پروتز آلت تناسلی یک روش تهاجمی و گران قیمت بوده و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به ساختار آلت تناسلی وارد نماید، اما استفاده از این روش در شرایط مطلوب می‌تواند بهترین گزینه برای درمان اختلال نعوظ در مردان باشد.


اختلال انزال در مردان مبتلا به دیابت


فرآیند انزال با تحریک گیرنده‌های مغزی و از طریق تحریک حسی آلت تناسلی آغاز می‌شود. اعصاب حسی‌آوران در بخش پشتی آلت تناسلی مردان قرار دارد و اعصاب وابران در قسمت T۱۰ تا L۲ ستون فقرات قرار دارند. این اعصاب از طریق گانگلیون‌های عصب سمپاتیک شبکه هیپوگاستریک، وارد مجرای وازودفران و سپس کیسه منی می‌شوند.
دارو‌های مهار‌کننده جذب مجدد سروتونین، عمل جراحی یا برخی از بیماری‌ها می‌توانند سبب اختلال انزال در مردان شوند. دیابت یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به اختلال انزال (مانند انزال عقب گرد یا زود انزالی) گردد. آسیب عصبی بیماری دیابت بر اعصاب سمپاتیک محیطی گردن مثانه تأثیر گذاشته، در بسته شدن آن تداخل ایجاد می‌نماید و در نهایت باعث ایجاد اختلال در انزال می‌گردد. اختلال در سیستم سمپاتیک سبب انزال برگشتی یا انزال رتروگراد می‌شود. در صورت عدم بهبودی پس از درمان انزال رتروگراد، می‌توان اسپرم‌ها را پس از رابطه جنسی از ادرار بیمار جمع‌آوری نمود و برای لقاح از آن‌ها استفاده کرد. در صورت عدم موفقیت روش‌های ذکر شده، می‌توان از روش‌های آسپیراسیون اسپرم از مجرای اپیدیدیم (PESA) یا ICSI برای درمان ناباروری مردان استفاده کرد.


گاهی دیابت می‌تواند سبب زود انزالی در مردان نیز شود. جهت درمان زود انزالی می‌توان از دستگاه لرزش آلت تناسلی یا الکترواجاکولاسیون استفاده نمود. استفاده از این دستگاه، روش موثری جهت درمان زود انزالی مردان است.


علت ایجاد اختلال نعوظ در مردان دیابتی چیست؟


علت اصلی اختلال نعوظ در مردان دیابتی هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما واسکولوپاتی (اختلال عروق) و نوروپاتی (اختلال عصبی) به عنوان مهمترین علل اختلال نعوظ ناشی از دیابت در نظر گرفته می‌شوند. اختلال نعوظ در بیماران دیابتی به دلیل اختلال در عملکرد عروق اندوتلیال ایجاد شده و در نتیجه، این افراد در هنگام رابطه جنسی نعوظ ندارند.
افزایش قند خون مزمن سبب از بین رفتن فیبر‌های عصبی میلین دار و بدون میلین می‌گردد و همچنین با ضعف در بازسازی فیبر‌های عصبی همراه است. شایان ذکر است در بیماران دیابتی، ناهنجاری منتشر عروق عصبی مشهود است. در مراحل پایانی دیابت ممکن است انسداد کامل عروقی با تصلب شرایین ایجاد شود. در نتیجه، این ضایعات می‌توانند باعث کاهش جریان خون عروق و اعصاب گردند.
تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که استرس اکسیداتیو نیز در بیماری دیابت نقش دارد. واکنش استرس اکسیداتیو ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی سلول‌ها را از بین ببرد و سبب تخریب سلولی شود. همچنین واکنش استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد عروقی بیماران مبتلا به دیابت گردد. آسیب عروقی در بیماران دیابتی خطر اختلال نعوظ را افزایش می‌دهد.
دیابت به همراه فشار خون بالا و استعمال دخانیات، خطر بیماری جنسی اختلال نعوظ را افزایش می‌دهد. گاهی اختلال نعوظ به دلیل دیابت تشخیص داده نشده ایجاد می‌شود. عدم کنترل صحیح دیابت، باعث تشدید ناتوانی جنسی و یا اختلال نعوظ در مردان می‌شود، اگرچه هدف اصلی درمان بیماران دیابتی، کاهش قند خون در آن‌ها است.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon همان گونه که سلامت جسم برای ادامه و لذت از زندگی ضروری است، سلامت روان نیز برای رفع مشکلات و آرامش داشتن در زندگی با اهمیت است.

دلایل مراجعه به روانشناس چیست؟

روانشناس یک همراه اساسی در زندگی است. همه انسان ها در زندگی خود با بحران ها و احساساتی رو به