رابطه پاراسوشیال چیست؟

رابطه پاراسوشیال چیست؟

روابط پاراسوشیال رابطه عشقی یک طرفه و پر از خیالی که هر فردی را در هر رده سنی‌ای، به خود […]

روابط پاراسوشیال رابطه عشقی یک طرفه و پر از خیالی که هر فردی را در هر رده سنی‌ای، به خود بیمار می‌کند. او برای نزدیک ساختن شخصیت عشقی مشهورش به خود، دائماً علایق و سبک زندگی او را دنبال می‌کند تا احساس آرامش و امنیت رابطه واقعی را در رابطه فرا اجتماعی خود ببیند و داشته باشد. ما انسان‌ها از دیرباز تا به اکنون، همیشه دوستدار برقراری ارتباط با هم نوعان خود هستیم. این روابط از واقعیت گرفته تا فرا اجتماعی، در هر دو گونه علاوه بر آثار مخرب می‌تواند بسیار در روحیات و زندگی فردی مفید واقع شود. با دنبال کردن مسیر موفقیت این افراد مشهور ( چه بازیگران، چه خوانندگان، چه ورزشکاران و…. ) هواداران عشقی تشویق به تلاش و مبارزه برای رسیدن به اهداف زندگی خود می‌شوند. اینگونه دست از تنبلی و بی‌تحرکی جسم نا‌امید خود بر می‌دارند و به سمت رویا‌های خود برای دیده شدن بیشتر، پیش ‌می‌روند.
اصطلاح رابطه پاراسوشیال یا رابطه فرااجتماعی نخستین بار در سال ۱۹۶۵ ابداع شد که دو پژوهشگر در حال بررسی رابطه تماشاچیان با مجریان و بازیگران برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بودند.

میزان شیوع روابط پاراسوشیال

روابط پاراسوشیال در بین نوجوانان و جوانان بسیار شایع هستند. این روابط همچنین با افرادی که احساس تنهایی یا کمبود اعتماد به نفس دارند، رخ می‌دهند. البته بزرگسالان هم ممکن است روابط پاراسوشیال داشته باشند، اما احتمال آن کمتر است.
روابط پاراسوشیال ممکن است در برخی موارد منافع روانی داشته باشند. برای مثال، ممکن است به عنوان یک منبع الهام، انگیزه، تفریح یا فرار از واقعیت عمل کنند. همچنین ممکن است به فرد کمک کنند تا خودش را بشناسد، با احساساتش کنار بیاید و با دیگران ارتباط برقرار کند.
اما روابط پاراسوشیال هم ممکن است خطرات و مضرات روانی داشته باشند. برای مثال، ممکن است به عنوان یک جایگزین نامناسب برای روابط واقعی عمل کنند و فرد را از تعاملات حضور به حضور با خانواده، دوستان یا همسرش دور کنند. همچنین ممکن است به عنوان یک نوع وابستگی غیرسالم عمل کنند و فرد را درگیر اضطراب، حسادت، نارضایتی یا تعصب شدید نسبت به شخصیت رسانه‌ای کنند.

ویژگی‌های روابط پاراسوشیال

شکل‌گیری این رابطه از نوع سرگرمی، اجتماعی:

این رابطه زمانی شکل می‌گیرد، که آدمی با جذب شدن به یک فرد مشهور، از طرفداران او می‌شود و در مورد او با دیگران صحبت می‌کند.

علاقه‌مندی و شیفتگی شدید:

در این حالت آدمی با خیال رابطه‌ای واقعی با خود فرد مشهور، تمامی احساسات داشته‌اش را برای ابراز عشق به او به حراج می‌گذارد.

درگیری اختلالات شخصیتی مرزی:

آدمی با توهم خیالی بروز نشانه‌های علامندی فرد مشهور به او، دیگر نمی‌تواند عملکرد‌های خود را کنترل کند. در نتیجه به طور مداوم احساس می‌کند که با عشق فرا اجتماعی خود زیر سقفی مشترک به حیات ادامه می‌دهد.

مزیت‌های روابط پاراسوشیال

ایجاد فضایی امن برای کسانی که تا حدی عزلت‌طلب‌ هستند

در روابط فرا اجتماعی، کسی قرار نیست دیگری را طرد کند. بنابراین آن‌هایی که کمابیش کم رو و خجالتی‌اند یا در تعاملات اجتماعی به کنجی می‌خزند، احتمالاً می‌توانند در سایه روابط پاراسوشیال، خود را در هاله‌ای از امنیت تصور کنند.
تقویت اعتمادبه‌نفس و تسهیل ارتباط با دیگران
از دیگر مزیت‌های روابط فرااجتماعی این است که افراد می‌توانند در محیط‌های مجازی، برقراری ارتباط دوسویه با دیگران را تمرین کنند. سپس می‌توانند آموخته‌های خود را به عرصه‌های واقعی ببرند و آن‌ها را در زندگی روزمره خود به کار گیرند.
کمک به بسط هویت
طبق تحقیقات، روابط فرااجتماعی ممکن است در شکل‌دهی به هویت جوانان و گسترش دامنه استقلال فردی آنان نقش داشته باشند.
روابط فرااجتماعی معمولی آسیب‌زا نیستند. دکتر کوورت در همین خصوص می‌گوید: «رابطه فرااجتماعی به‌خودی‌خود فاقد عناصر ناسالم است، مگر آنکه فرد پا را از حدود متعارف فراتر بگذارد و شروع به تعقیب فرد موردعلاقه‌اش و تجسس در زندگی او کند. »

معایب رابطه پاراسوشیال

مشکلات مالی:

چه مقدار از درآمد فرد به حفظ روابط پاراسوشیال اختصاص می‌یابد؟ اگر شخصی با خرید هر محصول جدید، کمک مالی به هر هدفی یا خرید بلیط‌های فصلی بودجه خود را کاهش می‌دهد، احتمالاً زمان آن رسیده است که یک قدم به عقب بردارد.

تأثیر منفی بر روابط واقعی:

اشخاص در روابط پاراسوشیال ممکن است زمان زیادی را صرف رابطه یک طرفه خود کنند و از روابط در زندگی واقی غافل شوند.

مشاجره در مورد فرد مورد نظر:

فرد ممکن است نسبت به کسانی که فرد مورد نظر او را دوست ندارد، رفتار‌های تهاجمی نشان دهد.

اعتیاد به رسانه‌ها:

روابط پاراسوشیال‌ها می‌توانند اعتیاد و وابستگی به رسانه‌ها را افزایش دهند، که می‌تواند بر بسیاری از زمینه‌های سلامتی شما تأثیر بگذارد.

احساس دلبستگی به نظرات این شخص و از دست دادن نظرات خود:

فرد ممکن است کاملاً الگوبرداری کند و هویت فردی‌اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

روابط پاراسوشیال ناسالم به چه نشانه‌هایی دارند؟

گاهی روابط پاراسوشیال می‌توانند به سمت ناسالم شدن پیش بروند. اگر شروع به تعقیب و دخالت در زندگی شخصی شخصیت رسانه‌ای کنید یا اگر زمان زیادی را صرف این روابط کنید، در واقع در حال خودآسیب دیدن هستید.
حتی اگر فقط باعث آزردن شخصیت رسانه‌ای باشید، باز هم مشکل دارید. چون نشان می‌دهد که خود را در رابطه‌ای ناسالم گرفتار کرده‌اید.

چگونه یک رابطه پاراسوشیال را تمام کنیم؟

از فضای مجازی کمی فاصله بگیرید: اگر نمی‌توانید عادت خود را به طور کامل ترک کنید، بلاک کردن شخص مورد نظر را در نظر بگیرید. همین کار را با کلوپ‌های هواداران یا رسانه‌های خبری، در نظر بگیرید.
روی روابط واقعی خود تمرکز کنید: با آن دوستی که قطع رابطه کردید تماس بگیرید. در یک مرکز اجتماعی داوطلب شوید. به یک باشگاه کتاب یا برنامه دوستیابی بپیوندید. داشتن برنامه، عبور از یک رابطه پاراسوشیال را آسان‌تر می‌کند.
صحبت با یک درمانگر را در نظر بگیرید: شاید ارزش آن را داشته باشد که در مورد شرایط خود با کمک یک متخصص بی‌طرف فکر کنید. رابطه تخیلی شما ممکن است بینش بسیار واقعی را در مورد اینکه چه کسی هستید و به چه چیزی نیاز دارید ارائه دهد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب