رفتار با فرزندان ناتنی

رفتار با فرزندان ناتنی

در گذشته رفتار نسبت به فرزندان ناتنی به طور کلی با امروزه متفاوت بود، اما خوشبختانه به سبب فرهنگ‌سازی‌هایی مفید […]

در گذشته رفتار نسبت به فرزندان ناتنی به طور کلی با امروزه متفاوت بود، اما خوشبختانه به سبب فرهنگ‌سازی‌هایی مفید در جامعه، شرایط نسبت به گذشته تغییر بسیاری کرده است و والدین با رفتار منطقی و درست می‌توانند از یک خانواده سالم برخوردار باشند.
با این حال ممکن است مسائل و مشکلاتی وجود داشته باشد که به راه حل‌های درست و آگاهانه قابل حل شدن هستند. مسأله از دست دادن یکی از والدین برای فرزند می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد و جایگزین کردن آن‌ها با پدر یا مادری جدید به شدت این موضوع را تشدید می‌کند و در نهایت می‌تواند رفتار نادرستی را به دنبال داشته باشد.
رفتار با فرزند ناتنی شاید در نگاه اول برای‌تان آسان بیاید، اما با وارد شدن به یک خانواده و ازدواج با کسی که از قبل صاحب بچه است، تجربه‌ای است که برای موفقیت در آن باید با احتیاط رفتار کرد. هنگام وارد شدن به چنین خانواده‌هایی، اهمیت فرد سوم، یعنی بچه نیز در تصمیم‌گیری بسیار زیاد است. در این شرایط زن و مرد، هر دو نقش‌هایی تازه را بر عهده می‌گیرند. درنتیجه بی‌تجربگی یا نداشتن آگاهی از شرایط خاص رابطه با فرزندان ناتنی می‌تواند تاثیرات سوء زیادی روی زندگی مشترک‌تان داشته باشد. از جمله روش‌های مناسب برای بهبود ارتباط خود با فرزندان ناتنی می‌توان به داشتن دورهمی‌های دونفره با کودک و رعایت برخی از اصول رفتاری اشاره کرد. لازم به ذکر است که افزایش ظرفیت تحمل و صبر در تعاملات با کودک نیز بسیار ضروری است.


چگونه یک رابطه سالم با فرزند ناتنی خود ایجاد کنیم؟


یک ارتباط را آغاز کنید، اما اجازه دهید کودک سرعت آن را تنظیم کند.


به فرزند ناتنی خود اجازه دهید تا رابطه‌ای که دوست دارد با شما داشته باشد را تعریف کند. علاقه خود را ابراز کنید، اما بگذارید حالت رابطه و پیشرفت آن به عهده فرزند ناتنی شما باشد تا ببینید او چگونه می‌خواهد پیش برود.


در مورد علایق آن‌ها گفتگو کنید.


با فرزند ناتنی خود مانند هر کس دیگری، از طریق صحبت در مورد آنچه که آن‌ها به آن علاقه دارند، دوست شوید. اگر فرزندخوانده شما که دختر است رقص باله دوست دارد، نظر او را درباره یک روتین رقص بپرسید. اگر فرزند خوانده شما که پسر است انیمه دوست دارد، به او بگویید که شما را در جریان برنامه مورد علاقه‌اش قرار دهد.


در روشی مشارکت کنید که برای آن‌ها راحت باشد.


دوست شدن با فرزندخوانده خود می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر کودک بترسد یا رفتار سردی داشته باشد. با قرار گرفتن در حالتی که آن‌ها دارند، به آن‌ها کمک کنید تا با شما آرامش داشته باشند. تعامل با آن‌ها در یک سطح راحت می‌تواند به شکستن دیوار‌هایی که ممکن است ساخته باشند کمک کند.


یک زمان دو نفره برای فعالیتی سرگرم‌کننده اختصاص دهید.


به سرگرمی‌های فرزند خوانده خود علاقه مند شوید، سرگرمی‌های خود را با او به اشتراک بگذارید و سرگرمی‌های جدیدی با یکدیگر ایجاد کنید. این به شما کمک می‌کند زمان باکیفیتی را با هم بگذرانید، بدون اینکه تلاش ناخوشایندی برای بیان موضوعات هیجان‌انگیز داشته باشید.

اجازه دهید کودک شما را با هر اسمی که دوست دارد صدا کند.


آنچه کودک شما را صدا می‌کند به ترجیحات منحصربه‌فرد او بستگی دارد، اما مطمئناً نباید از آن‌ها بخواهید که شما را «مامان» یا «بابا» صدا کنند. در این باره صحبت کنید و اسمی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما مناسب باشد.


واکنش کودک را در هنگام ابراز محبت بسنجید.


همانطور که به آرامی شروع به ایجاد رابطه با فرزند خوانده خود می‌کنید، این طبیعی است که بخواهید محبت خود را نشان دهید. قبل از اینکه این کار انجام دهید، به دنبال نشانه‌هایی بگردید که فرزندخوانده شما برای تلاش‌های شما آماده است و نسبت به آن احساس راحتی می‌کند.


شما فردی نباشید که کودک را تنبیه می‌کند.


تنبیه باید حداقل در ابتدا به عهده والدین بیولوژیکی باشد. در اوایل، شما باید صرفاً روی ایجاد یک رابطه مثبت با فرزند خوانده خود تمرکز کنید.


با فرزند خوانده خود روراست باشید.


برای ایجاد پیوند با فرزندخوانده خود، باید قدم اول را بردارید. اگر چیز‌های زیادی را از او پنهان کنید، ممکن است او نسبت به شما بی‌اعتماد شود. بی‌اعتمادی می‌تواند مانع ایجاد پیوند شما شود، بنابراین صریح و صادق باشید.


صبور باشید و توجه زیادی نشان دهید.


هر شرایطی که منجر به پایان رابطه والدین اصلی فرزندخوانده شما شده است، احتمالاً برای او ناراحت‌کننده است. به آن‌ها زمان دهید تا تمام تغییرات جدید را پردازش کنند و برای شما جایی در زندگی خود ایجاد کنند.


فضایی را برای ارتباط کودک و والدین بیولوژیکی او در نظر بگیرید.


با توجه و ارتباط تمام وقت، احساس ناراحتی برای فرزندخوانده خود ایجاد نکنید. همینطور انتظار نداشته باشید که همیشه با آن‌ها وقت بگذرانید. به آن‌ها فرصت دهید تا بدون حضور شما در کنار همسرتان باشند.


ارتباط را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنید.


صحبت کردن در مورد مسائل در همه خانواده‌ها مهم است، به خصوص خانواده‌هایی که با یکدیگر ترکیب شده‌اند. عادتی را ایجاد کنید که در مورد همه چیز در طول کار‌های روزمره و مراسم‌ها بحث کنید تا همه در یک مسیر قرار داشته باشند.


یک فضا برای هر فردی ایجاد کنید.


ترکیب خانواده‌ها هرگز کار آسانی نیست، اما تمام تلاش خود را بکنید تا هر تغییری که در خانه ایجاد می‌کنید، بچه‌ها را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که همه کودکان فضایی مخصوص به خود دارند، حتی اگر مجبور به استفاده از اتاق‌های مشترک باشند.

موارد تاثیرگذار در ارتباط با فرزند ناتنی

سن و سال فرزند ناتنی


در بین فرزندان ناتنی، کسانی که سن کمتری دارند می‌توانند سریع‌تر با شرایط موجود کنار بیایند. گاهی کودکان این موضوع را به راحتی می‌پذیرند ولی در سال‌های بعد رفتار‌های هیجانی و احساسات مخربی را از خود نشان می‌دهند. در صورتی که فرزند شما با این موضوع مشکلی ندارد با او صراحتاً صحبت کنید تا از مشکلات احتمالی آینده پیشگیری کنید.



زمان آشنایی با فرزند ناتنی


هر چه طول مدت آشنایی با او بیشتر باشد احتمالاً رابطه بهتری را برای شما رقم خواهد زد، البته در این میان استثناء نیز وجود دارد. گاهی این فرزندان عضو جدید را عامل جدایی پدر و مادر اصلی خود می‌دانند، اما به طور کلی داشتن آشنایی قبلی به کنار آمدن با این شرایط کمک می‌کند.



کنار آمدن با همسر سابق همسرتان


در صورتی که کمترین میزان درگیری با پدر یا مادر فرزند ناتنی خود داشته باشید و از ارتباط با آن‌ها جلوگیری نکنید؛ می‌توانید شرایط را تا حد زیادی بهبود دهید زیرا در این صورت فرزند ناتنی می‌تواند وجود شما را به عنوان مادر یا پدر ناتنی قبول کند.


وقت گذرانی با فرزند ناتنی


به داشتن زمانی برای خوشگذرانی در آخر هفته‌ها فکر نکنید زیرا فرزندان تمایل دارند این زمان را با والدین اصلی خودشان بگذرانند البته این مهم برای شما نیز باید اولویت باشد. در صورتی که بچه‌ها بتوانند هر زمانی که می‌خواهند والدین اصلی خود را ببینند؛ کمک می‌کند تا جایگاه شما را راحت‌تر بپذیرند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد