رویا پردازی در خواب

رویا پردازی در خواب

خواب و رویا: رویا به داستانی که در خواب اتفاق می افتد، اطلاق می شود. رویاها شامل صحنه ها، تصاویر، […]

خواب و رویا:

رویا به داستانی که در خواب اتفاق می افتد، اطلاق می شود. رویاها شامل صحنه ها، تصاویر، احساسات و خاطراتی است که در مرحله REM فرایند خواب، مشاهده می شود. انسان هر شب رویاهای متعددی می بیند. این رویاها در طول فرایند خواب می تواند ادامه یابد. همه افراد در طول زندگی خود تجربه رویا دیدن در خواب را دارند. هرچند عده ای افراد اظهار می دارند که، هرگز خواب هایی که دیده اند را به یاد نمی آورند.

صحنه هایی که در خواب دیده می شود، برگرفته از افراد و مکان های مشابهی است که، در بیداری مشاهده می شود و در خواب به صورت احساسات خیالی جلوه گر می شود. در هنگام خواب این امکان وجود دارد که، فرد سناریوی مورد دلخواه خود که هرگز امکان آن در زندگی واقعی وجود ندارد را، ممکن سازد. رویاها همیشه مثبت و خوشایند نیستند، رویاهای بد که کابوس نامیده می شود، می تواند احساس ترس، اضطراب و وحشت را ایجاد کند و منجر به بروز پریشانی و مشکلات خواب گردد.

خواب دیدن یکی از بحث برانگیزترین سوالات حوزه علوم رفتاری است. محققان نظریات زیادی در این مورد ارائه داده اند، که می توان به نظریه تثبیت حافظه و یا تنظیم هیجانات اشاره کرد، اما هنوز نظریه محکمی در این خصوص وجود ندارد.

آیا خواب و رویا دارای مفهوم خاصی است؟

مصریان باستان اعتقاد داشتند که رویا، راه ارتباطی با خدایان است و از این طریق می توان آینده را پیشگویی کرد. علم تعبیر خواب، از سال 1899میلادی، با انتشار کتاب تفسیر رویا نوشته زیگموند فروید، وارد رشته روانشانسی شد. این کتاب بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید نگارش یافته است.

امروزه، بسیاری از کارشناسان مخالف و بسیاری موافق نظریه های فروید هستند. برخی از مخالفان عقیده دارند، رویاهای انسان مفهوم خاصی ندارد. اگرچه هنوز هم بسیاری از افراد بعد از دیدن خواب های واضح، از خواب بیدار می شوند و به دنبال مفهوم خواب می گردند. خواب هایی که می بینیم متاثر از احساساتی است که، در طول روز با آن درگیر بوده ایم. ولی بسیاری از افراد هنوز به دنبال خواب دیدن، دید خلاقانه ای دارند و در پی سرنخ هایی برای پیش بینی آینده هستند.

کابوس دیدن:

کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان در پی خواب های وحشتناک سراسیمه از خواب بیدار می شوند. اما نیمی از بزرگسالان نیز تجربه کابوس های گاه به گاه شبانه را دارند و در 10 درصد از موارد، کابوس ها تکرار می شوند.

کابوس های شبانه اغلب با وحشت های شبانه اشتباه گرفته می شود. وحشت های شبانه نوعی اختلال خواب بوده، که فرد با فریاد و وحشت زده از خواب بیدار می شود. در وحشت های شبانه بر خلاف کابوس که بر اساس اتفاقات و خاطرات ناخوشایند روزمره دیده می شود،  فرد بدون تجربه مشابهی در بیداری، وحشت شبانه را تجربه می کند.

چنانچه این اتفاق مداوم برای فرد رخ دهد، قطعا نیاز به مشاوره روانشناسی دارد.

رویاهای شفاف:

رویای شفاف، رویایی است که فرد نسبت به آنچه در خواب می بیند آگاهی دارد، و قادر به کنترل حوادثی است که در خواب اتفاق می افتد. این نوع رویا غالبا در مرحله آخر دوره خواب REM اتفاق می افتد، که در این مرحله حرکت چشم ها سریع بوده و عضلات تکانه های ناگهانی دارند.

تحقیقات نشان می دهد که، در زمان دیدن رویای شفاف، مغز دچار تغییرات فیزیولوژیک می شود. طبق مطالعات FMRI، بخش قدامی کرتکس و شبکه کرتکس شامل بخش های قدامی، خلفی و نواحی شقیقه در زمان رویای شفاف، فعال می شود. بنابرین فعال شدن این نواحی از مغز مربوط به هوشیاری در خواب است، که از مشخصه رویای شفاف است.

فردیک ون ایدن، روانشناس هلندی در سال 1913، اولین بار واژه رویای شفاف را مطرح کرد. البته توصیف وی از این واژه تفاوت زیادی با تعریف اصلی رویای شفاف دارد. ارسطو حدود سیصد و پنجاه سال پیش از میلاد، در مورد رویای شفاف شرح داده است. به دنبال آن سر توماس براون نویسنده معروف انگلیسی مدعی شد که، بر اساس رویاهای شفافی که می دیده، تئاترهای کمدی خود را می نوشته است.

افرادی که تجربه رویاپردازی داشته اند، اظهار می دارند که میل به پرواز کردن، جنگیدن و یا تمایل به داشتن رابطه جنسی در خواب داشته اند. از این رو افراد رغبت زیادی در یادگیری و تجربه داشتن رویای شفاف دارند. 

درصورتی که درگیر خواب های آشفته و کابوس های شبانه هستید، می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس بگیرید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب