سندرم دون ژوان چیست؟

سندرم دون ژوان چیست؟

سندرم دون ژوان یا دون خوان، اختلالی است که شاید اسمش را ندانید ولی در روابط عاطفیتان تجربه کرده باشید. […]

سندرم دون ژوان یا دون خوان، اختلالی است که شاید اسمش را ندانید ولی در روابط عاطفیتان تجربه کرده باشید. این سندرم، اختلال شخصیتی است که در مردان دیده می شود.

سندرم دون ژوانیسم اصطلاحی است غیر بالینی که به تمایل یک مرد برای داشتن روابط جنسی با زنان مختلف اشاره دارد. یک مرد دون ژوان قادر به برقراری روابط اجتماعی بسیار خوب و جذاب با زنان است، اما در پایداری و دوام رابطه عاطفی دچار مشکلات جدی می‌شود. این افراد فاقد توانایی ایجاد یک رابطه صمیمی و نزدیک با زنان بوده و بعد از تجربه رابطه جنسی تغییرات زیادی در خلق و منش آن‌ها اتفاق می‌افتد. شدت این مشکلات در حدی است که در نهایت به رها کردن رابطه ختم می‌شود. دون ژوان اصطلاحی است که از ادبیات و نمایش‌های اپرا گرفته شده است.

علت بروز دون ژوانیسم در افراد و بررسی ریشه‌های آن

در شکل‌گیری شخصیت دون ژوان عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند. در بین این عوامل تجربه‌های اولیه افراد در ارتباط با اشخاص مهم از جمله مراقبان اولیه بسیار مهم است؛ در ادامه به زمینه‌های شکل‌گیری شخصیت دون ژوان از دیدگاه‌های مختلف علم روانشناسی پرداخته می‌شود.

علت بروز دون ژوانیسم از دیدگاه تحلیلی: 

علت اینکه دون ژوان‌ها مي‌خواهند زن‌ها را به دست بیاورند، تصاحب کنند و سپس رها کنند، به احساس خشم و میل به انتقام جویی که از رابطه با مراقبت‌کننده اولیه خود که اکثرا  مادرست، برمی‌گردد. این افراد برای ارضای احساس خشم خود تمایل دارند زن‌ها را به دست بیاورند، تصاحب کنند و بعد رها کنند.

روانشناسان فردگرا :

علت دون ژوانیسم را در این می‌دانند که دون ژوان‌ها احساس ناامنی، تحقیر و شکنندگی در رابطه با هویت مردانه خود دارند.

خانواده درمانگران :

این افراد معتقدند، ریشه‌های سندرم دون ژوانیسم در یک خانواده آشفته است که پدر خانواده ضعیف و مادر سلطه‌گر با نوسانات روحی شدید است. به طور کلی، شروع رفتارهای دون ژوان‌ها از دوران نوجوانی است. با این وجود، ریشه‌های اصلی این نوع رفتارها را باید در دوران کودکی، به ویژه نحوه ارتباط و تعامل کودک با مادر جستجو کرد. 

رفتار درمانگران:

رفتار درمانگران معتقدند در خانواده‌ای که در آن پدر به مادر وفادار نیست و والدین قادر به برقراری رابطه صمیمانه نیستند، دون ژوان‌ها رفتار پدر و مادر خود را الگو برداری می‌کنند.

روانشناسان رشد :

این روانشناسان معتقدند که مردان دون ژوان در پی یافتن مادر خویش در زن‌های دیگر هستند و این به خاطر دلبستگی ناامنی است که در دوران شیرخوارگی و کودکی با مادر داشته‌اند.

اختلالات همراه دون ژوانیسم

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

این واقعیت دارد که فرد ضد اجتماعی فاقد همدلی، پشیمانی و گناه است و عمدتاً بی تفاوت یا کوچک کردن احساسات دیگران است. این افراد بی احساس و خودخواه هستند و تمایل دارند دیگران را زیر پای خود بگذارند و نسبت به آن احساس گناه و پشیمانی ندارند.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

در خودشیفتگی، عشق به خود متورم است، خودمحوری، خودخواهی، تکبر و توجه به خود، ویژگی اصلی است. افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته افرادی هستند که معتقدند سزاوار همه ستایش های ممکن هستند زیرا معتقدند در همه چیز از همه بهتر هستند. در این افراد همدلی وجود ندارد و تمایل چندانی به احساسات دیگران نشان نمی دهند، بالاخره همیشه به ناف خود نگاه می کنند تا فقط نیازهای خود را تامین کنند.

اختلال شخصیت هیستریونیک

این اختلال شخصیت در زنان بسیار شایع تر است، بنابراین، می تواند همراه با دون ژوانیسم زن نیز رخ دهد. تاریخ گرایی با رفتار پرشور، عاطفی، رنگارنگ، نمایشی و با تمایل بسیار بالا برای جلب توجه مشخص می شود. نمایشی بودن در این افراد به قدری شدید است که به نظر می رسد مدام تظاهر می کنند، اگرچه واقعاً اینطور نیست. بنابراین، باید بین، عمدتاً زنان دون خوان و زنان هیستریونیک تفاوت وجود داشته باشد. هیستریونیک ها بسیار قابل تلقین، دراماتیک و اگرچه اغوا کننده هستند، اما ویژگی های معمول دون ژوانیسم را ندارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی دون ژوان

 خود ‌بزرگ ‌بینی و مهم بودن در افراد دون ژوان بسیار شایع است.

احساس ناامنی، شرم، آسیب ‌پذیری و تحقیر در برابر زنان را عمیقا تجربه می‌کنند.

همیشه به دنبال جلب توجه و پیروی بی‌‌چون و چرای دیگران در برابر خواسته‌های خود هستند.

افراد دون ژوان در تاریخچه زندگی خود تجربه زیادی از رابطه‌های نا فرجام و کوتاه مدت با زنان دارند. آنها بیشترین مدت ارتباط را می‌توانند با زنان روسپی داشته باشند. چرا که این زنان تلاشی برای رابطه عمیق با آنها ندارند.

خود را بیش از اندازه محق می‌دانند و بنابراین به خود اجازه هر نوع بی‌تعهدی را می‌دهند. 

نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند که نیازها و احساسات دیگران را هم در نظر بگیرند.

رفتارهای اغواگرانه و دلفریب در افراد دون ژوان بسیار چشمگیر است.

دون ژوان‌ها بر این باورند که خاص و منحصر به فرد هستند و خیال‌ بافی‌های دور از واقعیت درباره موفقیت و قدرت دارند.

این افراد فقط می‌خواهند در زندگی چیزهای خوب و زیبا را تجربه کنند و بخش‌های مربوط به ضعف و شکست و ناتوانی شخصیت خود را به زنان زندگی خود نسبت می‌دهند.

تعریف و تمجید مداوم از طرف دیگران را به داشتن یک رابطه واقعی ترجیح می‌دهند.

برای اینکه خود را برتر از دیگران نشان دهند، با خشم و یا تحقیر نسبت به دیگران رفتار ‌کنند و سعی می‌کنند ‌های دیگران را کوچک جلوه دهند.

از دیگران برای رسیدن به اهدافشان سوء استفاده می‌کنند، اما همیشه خاطراتی از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن توسط زنان دارند.

حسادت عمیق به دیگران دارند و مدام در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند.  

ازدواج با فرد دون ژوان

توجه داشته‌باشید که افراد مبتلا به دون ژوانیسم در ابتدا بسیار عاشق پیشه به نظر می‌رسند و برای رسیدن به شما نهایت تلاش خود را به کار می‌برند. اما فکر می‌کنید بعد از ازدواج هم همینطور است؟ او نمی‌تواند تمام عشق خود را معطوف به شما کند و همواره به دنبال زنان دیگر می‌رود، در نهایت این حقیقت تلخ وجود دارد که احتمال خیانت در او بسیار بالاست. در این رابطه عاطفی به جای عشق تملک وجود دارد. از طرفی شناسایی این افراد بسیار سخت است و ممکن است احساسات او را با عشق اشتباه بگیرید.

درمان سندرم دون ژوانیسم

برای درمان سندرم دون ژوانیسم می توان از درمان های روانشناختی استفاده کرد. بر این اساس، برنامه ریزی جلسات روانکاوی و سکس تراپی، می تواند بستر مناسب برای بهبودی فرد را فراهم سازد. در روان درمانی و سکس تراپی فرد دون ژوان علاوه بر این که نسبت به ویژگی ‌‌ها و رفتارهای آسیب ‌زننده خود آگاهی می ‌یابد به کمک درمانگر تلاش می ‌کند تا آن ‌ها را اصلاح و یا با رفتارهای مناسب جایگزین کند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد