طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی امروزه یکی از مباحث مهم در بین خانواده ها است. طلاق عاطفی به سرد شدن رابطه بین زن […]

طلاق عاطفی امروزه یکی از مباحث مهم در بین خانواده ها است. طلاق عاطفی به سرد شدن رابطه بین زن و مرد گفته می شود که این سردی تمام بخش های زندگی زوجین را در بر می گیرد. در طلاق عاطفی روابط شاد و زنده کننده زندگی مشترک از بین رفته و زن و مد تبدیل به دو همخانه برای یکدیگر می شوند که صرفاً به وجود یکدیگر عادت کرده اند.

بر اساس نظریه استرنبرگ، زمانی طلاق عاطفی اتفاق می افتد که در یک رابطه زناشویی تعهد و رابطه جنسی وجود دارد اما نشانی از صمیمیت به چشم نمی آید. بسیاری از افراد به جای طلاق عاطفی از واژه طلاق خاموش استفاده می کنند. در طلاق خاموش فقط تعهد وجود دارد و رابطه جنسی و صمیمیتی بین زوجین وجود ندارد. این مهمترین تفاوت در طلاق عاطفی و طلاق خاموش است.

دلایل طلاق عاطفی چیست؟

کم بودن یا عدم وجود رابطه عاطفی در بین زوجین.

احساس بی تفاوتی نسبت به مشکلات و یکدیگر و حتی بیان انتقاد یا شکایت.

عدم وقت گذرانی با همسر و تمایل به ارتباط با دیگران خارج از خانه.

تمرکز عاطفی بر روی فرزندان و دوست داشتن فرزند بیشتر از همسر.

عدم احساس اعتماد به یکدیگر.

اهمیت ندادن به نظرات و احساسات یکدیگر.

انتقاد شدید از یکدیگر و به رخ کشیدن اشتباهات یکدیگر در هر فرصت.

کاهش شور و هیجان در زندگی مشترک و عدم تلاش برای بازگشت این شور و شادی به زندگی مشترک.

مراحل ایجاد طلاق عاطفی در بین زوجین

انکار:

اولین مرحله در بروز طلاق عاطفی در بین زوجین انکار است. زوجین نمی پذیرند که در حال دور شدن و سرد شدن نسبت به زندگی مشترک هستند، این افراد با این باور که مشکلات در زندگی همه زوجین وجود دارد، دست به انکار می زنند.

شک و تردید:

این بخش مهمترین بخش در زوجین متوجه می شوند وضعیت رابطه بین آنها خوب پیش نمی رود و دچار شک و تردید می شوند، در این مرحله بهترین کار مراجعه به مشاور خانواده است تا زوجین به صورت کاربردی به حل مشکلات شان بپردازند.

تلاش کردن:

وقتی زوجین هنوز امید زیادی به رابطه خود دارند، تلاش می کنند تا رابطه را به حالت قبل بازگردانند. تشکیل زندگی مشترک به آسانی میسر نیست به همین دلیل تلاش برای حفظ رابطه بسیار با اهمیت است.

رها کردن:

این مرحله پیش از مرحله پذیرش است. وقتی متوجه می شوید کارهایی که انجام می دهید و حرف هایی که می زنید فایده ای برای بازگرداندن زندگی مشترک تان ندارد، آن را رها می کنید و به اشتباهات خودتان، همسرتان و قدم های اشتباهی که برداشته اید فکر می کنید.

پذیرش:

آخرین مرحله پذیرش است. در این مرحله زوجین به این نتیجه می رسند که دیگر احساسات منفی و مخرب، باور نکردن ها و تقلا های بی مورد تمام شده است و اتمام زندگی مشترک را می پذیرند و حتی برای اتمام سریع تر آن تلاش هم می کنند.

راه های پیش گیری از طلاق عاطفی چیست؟

تعهد به رابطه

برای پیشگیری از طلاق عاطفی باید تمرکز زوجین بر روی رابطه خود باشد و از فکر کردن به گذشته و شرایطی که داشته اند یا می توانسته اند داشته باشند، جلوگیری کنند. در واقع فکر کردن به گذشته می تواند باعث بی انگیزه شدن زوجین و عدم تلاش برای رابطه شود.

احترام به یکدیگر

درک، قدردانی و سازگاری برای هر رابطه ای حیاتی است. افراد ناگزیر در طول زمان تغییر می کنند اما این که فراموش نکنند از ابتدا به چه دلایلی با یکدیگر پیوند زناشویی بسته اند و احترام به یکدیگر را در زندگی خود حفظ کنند، به پایداری زندگی آنها کمک زیادی می کند.

صحبت کردن با یکدیگر

امروزه به دلیل بالا رفتن مشغله های کاری و وجود گوشی های هوشمند زوجین وقت کمتری برای صحبت کردن با یکدیگر می گذارند. گفتگو زوجین با هم، می تواند از بروز بسیاری چالش ها بین زوجین جلوگیری کند. می‌ توانید هر روز ۳۰ دقیقه را به صحبت کردن اختصاص دهید. همچنین بسیار مهم است که به صحبت های شریک زندگی خود نیز گوش دهید که افکار خود را بیان می کند.

توقعات مالی شفاف

برای هر یک از پارتنرها در نظر گرفتن وضعیت مالی طرف مقابل دشوار است. بسیاری از ازدواج ها مملو از اختلاف نظر بر سر مسائل مالی هستند. توافق در مورد نحوه مدیریت مالی یکی از اجزای مهم یک ازدواج پایدار است. زوج‌ ها در صورت تلاش برای برآورده کردن تمام خواسته‌ های خود بدون در نظر گرفتن بودجه، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.

حفظ حریم یکدیگر

داشتن تعادل برای گذراندن زمان با هم، یکی از چالش‌ های پیش رو است. بیش از حد می تواند شبیه خفه شدن باشد در حالی که مقدار کم آن نیز می تواند به عنوان بی توجهی تفسیر شود. هنگامی که شریک زندگی شما به یک شب بیرون رفتن با دوستان نیاز دارد، پیشنهاد دهید از بچه‌ ها مراقبت خواهید کرد یا کارهایتان را انجام می‌ دهید تا مطمئن شود که می تواند آن زمان را داشته باشد.

داشتن لحظات عاشقانه

سعی کنید هر هفته زمانی را برای یک قرار ملاقات عاشقانه همچون دوران نامزدی یا اوایل ازدواج، اختصاص دهید. حتی اگر فقط به صرف بستنی باشد یا با هم یک غذای جدید بپزید. برای روشن نگه داشتن شعله ازدواج و پیشگیری از طلاق عاطفی، بیان عشق و احساس به همسرتان قدمی بسیار مهم است.

کینه توز نباشید

سعی کنید هر چه سریع تر شریک زندگی خود را ببخشید. به یاد داشته باشید که بخشش مانند هدیه ای است که به خود می دهید. نگه داشتن کینه فضای ذهنی و عاطفی را اشغال می کند و همیشه بر سلامت و سطح استرس شما تأثیر می گذارد. ازدواج ها اغلب زمانی شروع به از هم پاشیدگی می کنند که یک نفر از آنها کینه توز باشد. نتایج به دست آمده  نشان داده است که احساس تحقیر نسبت به شریک زندگی‌ تان تقریبا همیشه تشدید می‌ شود و اگر هرگز حل نشود، می‌تواند منجر به طلاق شود.

از روانشناس کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک مشاور روانشناس همواره می تواند بهترین انتخابی باشد که زوجین برای حفظ زندگی زناشویی داشته باشند. روانشناس می تواند با ارائه نکات کاربردی به شما کمک کند تا زندگی مشترک خود را حفظ نمایید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد