علل تمایل جوانان به زندگی مجردی

علل تمایل جوانان به زندگی مجردی

بررسی علل تمایل جوانان به زندگی مجردی از نظر روانشناسان یکی از موارد با اهمیت می باشد که امروزه بسیار […]

بررسی علل تمایل جوانان به زندگی مجردی از نظر روانشناسان یکی از موارد با اهمیت می باشد که امروزه بسیار با آن رو به رو هستیم. جدا شدن فرزندان از خانواده و تشکیل زندگی مستقل از مسائلی است که اغلب برای پدر و مادرها چالش به وجود می آورد. اغلب والدین می ترسند که فرزند شان در انتخاب راه درست در زندگی دچار اشتباه شود.

یک جامعه شناس با اشاره به دلایل تاخیر در ازدواج و تنها زیستی در جامعه گفت: دوری از نظارت والدین و سخت گیری آنان، شکاف بین نسلی، دستیابی جوانان به سطحی از درآمد و تحصیلات که زندگی مجردی را برایشان امکان پذیر می‌کند و فرار از اصرار خویشاوندان برای ازدواج، از دلایل تمایل آنان به تنها زیستی است.

علت تمایل جوانان به زندگی جدا از خانواده

اختلاف پدر و مادر

در برخی از خانواده ها والدین با همدیگر اختلاف دارند. آن‌ها سر کوچکترین مسائل با یکدیگر نزاع داشته و آسایش را از فرزندان خود می گیرند. چنین فرزندانی معمولاً تمایل به زندگی مجردی دارند. این‌گونه جوانان سریع تر از بقیه هم سن و سالان خود دنبال شغل مناسب گشته و در پی کسب درآمد هستند تا هر چه سریع تر از خانواده خود جدا شوند.

فرار از مسئولیت‌های خانوادگی

بسیاری از جوانان امروزی نمی خواهند هیچ مسئولیتی را قبول کنند. این‌گونه جوانان می دانند اگر ازدواج کنند تعهدات زیادی برای گردن آن‌ها خواهد بود. درنتیجه برای فرار از این‌گونه وظایف زندگی مجردی را انتخاب می کنند.

به دست آوردن استقلال مالی و شخصیتی

برخی از جوانان برای اینکه مستقل شوند، تمایل دارند که دور از خانواده زندگی کنند. والدین این‌گونه افراد به آنها اجازه استقلال نمی دهد و مدام آن‌ها را تحت نظر قرار می دهد.

تشکیل ازدواج سفید

بسیاری از جوان ها تمایل ندارند در چارچوب قانون ازدواج کنند. در واقع آن‌ها ازدواج سفید را می پسندند. در این‌گونه ازدواج هیچ قانونی و شرعی وجود نداشته و هر موقع دلشان بخواهد می‌توانند به آسانی از یکدیگر جدا شوند. دختران و پسران با ازدواج سفید به راحتی دوستان خودشان را دعوت کرده و در خانه دور هم جمع می شوند. در حالیکه والدین این افراد با این گونه ازدواج ها و یا مهمانی های مجردی مخالفت کرده و در نتیجه آن ها از خانواده دور شده و زندگی مجردی را انتخاب می کنند.

بالا رفتن سن ازدواج

یکی دیگر از دلایلی که جوانان تمایل به زندگی مجردی و دور از خانواده دارند، این است که سن ازدواج آنها بالا رفته است. آن‌ها با زندگی مجردی می توانند حس استقلال‌طلبی خود را به دست آورند. دقت کنید افرادی که جدا از خانواده زندگی می کنند، معمولاً دیگر تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند.

مهاجرت‌های تحصیلی

بسیاری از جوانان با مهاجرت تحصیلی، برای خودشان زندگی مجردی انتخاب کرده و دیگر تمایل ندارند به شهر خودشان برگردند. البته فراموش نکنید که جامعه در گذشته معمولاً زندگی مجردی را برای مردان و پسران می پذیرفت و برای دختران نوعی انگ محسوب می‌شد. امروزه دید افراد جامعه به دختران نیز بهتر شده است و آن‌ها نیز می توانند نوع زندگی خودشان را انتخاب کنند.

تفاوت نسل ها با هم

هنگامی که بچه ها بزرگ می شوند، میان نسل آن‌ها و والدینشان اختلاف زیادی به وجود می آید. در واقع فرزندان در نسل جدید قرار گرفته و علاقه‌ها، گرایش‌ها و افکارشان نسبت به والدین بسیار متفاوت است. به همین دلیل برخی از این‌گونه جوانان تمایل دارند که از پدر مادر خود دور شده و زندگی مجردی را انتخاب کنند.

برای آزادی و رهایی

بسیاری از افرادی که تمایل به زندگی مجردی دارند، بیان می‌کنند که آن‌ها زمانی که با پدر مادر زندگی می‌کردند، هر ساعتی که به رختخواب می رفتند یا هر قرار ملاقاتی که داشتند، به طور کلی هر کاری که انجام می دادند را والدین اطلاع داشتند. آن‌ها با تشکیل زندگی مجردی تمایل دارند بدون قضاوت تمام کارهای خودشان را انجام دهند. می گویند در زندگی مجردی هر ساعتی که بخواهند به خرید می روند و با دوستان قرار ملاقات می گذارند. به طور کلی هر کاری که دلشان بخواهد انجام می دهند و از این آزادی لذت می برند.

رهایی از وابستگی

برخی از دختر ها و پسر ها با این که بزرگ شده اند بیان می کنند که آن‌ها توانایی یک خرید ساده را نداشتند. حتی نمی‌توانستند آشپزی کنند و یا غذا بخورند. زیرا مادر آن‌ها حتی لقمه در دهانشان می گذاشت. والدین اجازه نمی دهند که فرزندانشان مستقل بار آمده و مسئولیت های زندگی خود را بر عهده بگیرد. به دلیل حمایت های بی‌موردی که این‌گونه پدر مادرها انجام می دهند، حتی اجازه نمی دهند که بچه ها بار مسئولیت زندگی را خودشان به دوش بکشند. هرچند این‌گونه بچه ها، مستقلی و جدایی از خانواده را دوست دارند اما فرزندان شخصیت های وابسته خواهند داشت.

آن‌ها هیچ وقت نمی توانند به تنهایی از زندگی خود لذت ببرند. حتی والدین اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها طعم تلخ شکست و ناکامی را بچشد. به همین دلیل این‌گونه افراد برای رهایی از وابستگی و این که تمایل دارند مسئولیت های خودشان را بر عهده بگیرند تلاش می کنند که دور از خانواده زندگی مجردی را برای خودشان داشته باشند.

نکاتی که در زندگی مجردی نیاز است رعایت کنید

تصمیم عجولانه نگیرید

هیچ وقت برای زندگی دور از خانواده عجله نکنید. ابتدا بررسی کنید که آیا شغل مناسب و درآمد کافی برای اداره زندگی خود را دارید؟ آیا شما شخصیت مستقلی دارید و می‌توانید به تنهایی زندگی خود را بچرخانید؟ آیا وابستگی خاصی به برخی از اعضای خانواده ندارید؟ به طور کلی موارد زیادی را باید بررسی کنید تا بتوانید از زندگی مجردی لذت ببرید.

تخصیص بودجه

تمام هزینه هایی که ممکن است در زندگی مجردی نیاز باشد را محاسبه کنید. به عنوان مثال هزینه آب، برق و گاز، تلفن، اینترنت، خورد و خوراک، پوشاک و مواردی از این قبیل را باید در نظر بگیرید. برآورد کنید که آیا بودجه مناسب برای گذراندن زندگی را دارید یا خیر.

فراموش نکنید که پس‌انداز اضطراری داشته باشید برای مواقعی که اتفاق غیرمنتظره پیش می‌آید. اتفاق هایی مانند درمان بیماری، از دست دادن شغل، تعمیر خودرو، نیاز به سفر و مواردی از این قبیل.

هماهنگی با والدین

قبل از اینکه زندگی مجردی خود را شروع کنید با والدین خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال به آن‌ها بگویید هر هفته یک شب یا یک زمان مشخصی را شما را مهمان من خواهید بود. خجالت نکشید اگر نیاز به کمک دارید، با آن‌ها در میان بگذارید و سعی کنید از حمایت های خانواده نیز برای زندگی مجردی برخوردار شوید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب