عوامل ناتوانی در تصمیم گیری چیست؟

عوامل ناتوانی در تصمیم گیری چیست؟

عواقب ناتوانی در تصمیم گیری جدی است. در زندگی طبیعتاً با تصمیمات زیادی روبرو خواهید شد. برخی از انتخاب ها […]

عواقب ناتوانی در تصمیم گیری جدی است. در زندگی طبیعتاً با تصمیمات زیادی روبرو خواهید شد. برخی از انتخاب ها احساس می کنند که مهم تر از سایرین هستند. گستره تصمیماتی که به صورت روزانه می گیرید به طرق مختلف بر زندگی شما تأثیر می گذارد که اکثر آنها در زمان تصمیم گیری برای شما ناشناخته هستند. برخی از افراد آنقدر نگران تصمیم گیری های اشتباه هستند که از decidophobia یا ترس از تصمیم گیری رنج می برند، تا جایی که دیگر تصمیم گیری را به عهده دیگران می گذارند. این رفتار عواقب ناخوشایندی به همراه دارد

 مهم‌ترین عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری

ترس از عواقب احتمالی یک تصمیم ‌گیری نادرست

یکی از مهم‌ترین عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری، ترس ناشی از عواقب تصمیماتی است که فرد باید آن‌ها را بپذیرد.

در واقع این گونه افراد همواره می ‌ترسند تا در اثر یک تصمیم ‌گیری نادرست دچار مشکلاتی شوند که نتوانند به راحتی برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف را به تعویق بیندازند، این کار می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت‌هایی شود که ممکن است دیگر هیچ وقت در زندگی شما تکرار نشود.

ترس و اضطراب ناشی از سرزنش دیگران

برخی از افراد به دلایل مختلی مانند تجربه تلخی که در کودکی داشته‌اند، دائماً نگران سرزنش شدن توسط دیگران هستند. این افراد معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و نمی‌توانند از توانایی ‌های خود برای پیشرفت تحصیلی و یا پیشرفت در محیط کارشان استفاده کنند.

کسانی که با چنین مسئله‌ای در هنگام تصمیم‌گیری مواجه هستند باید ترس‌های خود را کنار بگذارند و بپذیرند که اشتباه کردن بخشی از زندگی است. هیچ کسی در دنیا وجود ندارد که تصمیم اشتباهی در طول زندگیش نگرفته باشد.

نداشتن هدفی مشخص در زندگی

نداشتن هدف یکی دیگر از عوامل ناتوانی در تصیم گیری است که وقتی با افرادی که دچار مشکل در تصمیم‌گیری هستند صحبت می‌کنیم، متوجه می ‌شویم که یکی از عوامل ناتوانی در تصمیم‌ گیری است. زمانی که شما ندانید در زندگی خود به دنبال چه چیزی هستید نمی‌ توانند درست تصمیم‌گیری کنید زیرا این تصمیمات شما هستند که می‌توانند شما را از هدفتان دور کنند و یا شما را به هدف نزدیک‌تر کنند.

پس اگر هدف مشخصی در زندگیتان نداشته باشید چگونه می‌توانید از میان گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد، بهترین را انتخاب کنید. برای رفع این مشکل بهتر است در مورد اهداف و خواسته‌هایتان به خوبی فکر کنید و با توجه به آن‌ها بهترین تصمیم را در مورد مسائل گوناگون بگیرید.

تاثیر کمبود اعتماد به نفس در تصمیم گیری

بیشتر افرادی که توانایی تصمیم‌ گیری درست درباره موضوعات مختلف را ندارند دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. اعتماد به نفس رابطه مستقیمی با توانایی تصمیم‌ گیری دارد.

افرادی که دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند به توانایی‌های خود تکیه می‌کنند و مسئولیت تمام تصمیماتی را که می‌گیرند می‌پذیرند؛ اما افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند ترجیح می ‌دهند تا دیگران برای آن‌ها تصمیم‌ گیری کنند به همین دلیل در مواجه با مسائل مهمی مانند ازدواج، انتخاب شغل و دچار مشکل می ‌شوند.

افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند معمولاً در جمع اظهار نظر نمی‌کنند، تنهایی را به حضور در جمع ترجیح می‌دهند، سریع تغییر عقیده می‌دهند وزود تسلیم می‌ شوند.

مشکلات سیستم عصبی بدن و تاثیر آن بر تصمیم‌ گیری

برطرف کردن برخی از عوامل ناتوانی در تصمیم‌گیری از عهده انسان خارج است. برخی از محققان با انجام آزمایش‌ هایی در افرادی که دچار مشکلات اساسی در تصمیم‌گیری هستند، دریافته ‌اند که سیستم عصبی این افراد دچار ناتوانی در برقراری ارتباط بین بخش‌هایی از مغز است که مسئول تصمیم‌گیری هستند.

البته این نقص معمولاً در افرادی وجود دارد که دارای مشکلاتی در تصمیم‌گیری انتخابی هستند. به عنوان مثال این افراد در هنگام انتخاب میان چند گزینه مختلف مثلاً انتخاب یک غذا از منوی رستوران دچار مشکل می‌شوند اما در تصمیم‌گیری‌ های حسی مشکلی ندارند.

چگونه ناتوانی در تصمیم گیری را بر طرف کنید؟

بپذیرید که نمی ‌توانید همه‌ی گزینه‌ های انتخابی را باهم داشته باشید

تصمیم‌ گرفتن یعنی این‌که از بین تمام انتخاب ‌های موجود فقط یکی (یا تعدادی محدود) را انتخاب کنید. به عنوان مثال، نمی‌توان تمام غذاهای موجود در منوی رستوران را برای شام دو نفره سفارش داد. مسیرهای زیادی هستند که نمی‌توانیم انتخاب کنیم. بسیاری از شغل‌ها هستند که برای آنها ساخته نشده‌ایم و تجربیات زیادی وجود دارند که نمی‌توانیم آنها را از سر بگذرانیم. به گذشته نگاه نکنید، در حال زندگی کنید زیرا هر چه امروز انجام می‌دهید مسیر آینده‌تان را مشخص خواهد کرد.

تصور نکنید هر چه بیشتر فکر کنید تصمیمات بهتری خواهید گرفت

این‌که قبل از تصمیم‌گیری فکر کنید، کاملا کار درستی است. اما بیش‌ازحد درباره‌ی یک تصمیم فکر نکنید. گاهی ارزیابی بیش‌ازحد یک موضوع ممکن است به جایی برسد که بیشتر از روشن کردن قضایا، تصمیم‌گیری را برای‌تان سخت‌تر کند. در حالی‌که گاهی تصمیماتی که به سرعت و بر پایه‌ی شهود گرفته می‌شوند، نیز می‌توانند کاملا درست باشند.

به شهودتان اعتماد کنید

شهود یک احساس، ادراک یا بینش است که اغلب اوقات درک کامل منشأ آن دشوار است. شهود ممکن است منبع مهمی از اطلاعات باشد، بنابراین آن را نادیده نگیرید. البته شهود با تحریک‌پذیری کاملا متفاوت است و نباید این‌دو را با هم اشتباه گرفت. تحریک‌پذیری انگیزه‌ی انجام کاری برای برآوردن نیازهای لحظه‌ای است که اغلب سبب می‌شود تصمیماتی بگیرید که بعدها پشیمان شوید.

به‌ تعویق‌ انداختن تصمیم‌ گیری گاهی ممکن است به ضررتان تمام شود

گاهی نیاز است که تصمیم‌گیری برای یک موضوع مهم را کمی به تاخیر بیندازید. ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید یا لازم باشد با کسی مشورت کنید. حتی ممکن است به دلیل استرس شدید، بخواهید آن را به زمانی موکول کنید که آرامش‌تان را به دست آورده باشید. اما این‌کار نباید آن‌قدر طول بکشد که در نهایت به ضررتان تمام شود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب