فواید سکوت برای انسان چیست؟

فواید سکوت برای انسان چیست؟

ما در جهانی پر سر و صدا زندگی می کنیم که فواید سکوت در آن بسیار زیاد است. صدای مداوم […]

ما در جهانی پر سر و صدا زندگی می کنیم که فواید سکوت در آن بسیار زیاد است. صدای مداوم ترافیک، لوازم خانگی، موسیقی، تلویزیون و ….. خواب را مختل می کند و سطح استرس  بسیاری از مردم را افزایش می دهد. فرار از سر و صدا چالش بزرگی در زندگی مردم است . اما به هرحال پناه بردن به سکوت برای همه ضروری است. قدرت سکوت  از نظر علمی ثابت شده است. 

فواید سکوت متعدد است و بر جنبه های مختلف زندگی انسان تاثیر می گذارد. در حالی که برخی افراد از محیط ساکت خوششان نمی آید و آن را با تنهایی یکسان می دانند، برخی دیگر در انتظار فرصتی هستند تا در آن بتوانند با افکار خود تنها باشند. با اینکه ماندن در محیط ساکت به مدت طولانی خوب نیست اما سکوت کردن و ماندن در سکوت برای مدت کوتاه فوایدی از نظر روانی و فیزیولوژیک دارد.

همه ی ما خیلی خوب یاد گرفتیم که صحبت کنیم حتی آوازه ی کلاس های سخنوری را هم در گوشه و کنار شنیدیم و یا تجربه ی آن را داشتیم اما؛ هیچ کدام از ما آموزشی برای سکوت کردن، همزمان با سخن گفتن دریافت نکردیم. سکوت یک فرآیند درونی است و کاملا از درون وجود شخص می جوشد. سکوت نتیجه ی تفکر و تامل است کسی که کمتر صحبت می کند و بیشتر فکر می کند به دنبال آن بیشتر رشد می کند؛ بنابراین سکوت نقش مهمی در شکل گیری شخصیت یک انسان دارد.

فواید سکوت

افزایش آرامش

یکی از مهم ترین فواید سکوت این است که به شما کمک می‎ کند آرام تر باشید. مطالعات نشان می ‎دهند افرادی که بیشتر سکوت می ‎کنند، گرایش بیشتری به آرامش دارند و آن ها کمتر تحت تاثیر افکار و احساسات منفی قرار می ‎گیرند و توانایی بهتری در تشخیص عوامل تاثیر گذار و عوامل بی تاثیر در زندگیشان دارند و از این رو افرادی که بیشتر سکوت می ‎کنند به نسبت دیگر افراد موفق تر هستند .

شناخت بهتر خودتان

لائو تزو در مورد شناخت بهتر خود یک نقل قول قدرتمند و معنی دار دارد:” دانستن دیگران هوشمندی است و دانستن خود عقل واقعی است و تسلط بر دیگران قدرت است؛ تسلط بر خود، قدرت واقعی است”.

افرادی که موفق به دستیابی به نتایج خارق العاده ای در زندگی می ‎شوند، افرادی هستند که خود را بهتر می ‎شناسند و آن ها پتانسیل، قدرت و اشتیاق خود را می‎ شناسند و به این ترتیب، می‎ توانند از شخصیت خود برای به حداکثر رساندن نتایج دلخواهشان در زندگی استفاده ‎کنند.

وقتی خود را بهتر بشناسید، قدرت و ضعف تان را خواهید دانست و در نتیجه، قادر خواهید بود که کار های خود را به بهترین شکل ممکن به نتیجه برسانید و به موفقیت دست یابید و بنابراین وقت خود را برای شناخت خود در سکوت بگذرانید.

درک بهتر احساساتتان

یکی از راه های درک بهتر احساساتتان سکوت کردن است و وقتی سکوت می ‎کنید، اتفاقی که می‎ افتد این است که با خودتان مکالمه می ‎کنید، به عبارت دیگر شما درگیر گفتگو با خودتان خواهید شد و این گفتگو باعث می ‎شود که درک بهتری از احساسات تان کسب کنید و به این ترتیب باعث افزایش اعتماد به نفستان خواهید شد.

اعتماد به نفس ناشی از اعتقاد به خودتان از طریق تفکر شخصی شماست و به همین دلیل است که سکوت می ‎تواند بصیرت شما را تقویت کند.

ارتقاء بخشیدن خلاقیت

مطالعات نشان داده است که وقتی تنها هستید و در حالت سکوت قرار دارید، بیشتر با ذهن خود درگیر خواهید شد . شما در چنین وضعیتی بیشتر با خودتان صحبت می ‎کنید و به سوالاتی که از خودتان می ‎پرسید پاسخ خواهید داد و در نتیجه خلاقیت خود را ارتقاء می ‎دهید و بیشتر از مغز خود استفاده می‎ کنید.

افرادی که وقت بیشتری را به تنهایی می ‎گذرانند، گرایش بیشتری به خلاقیت دارند و بسیاری از دانشمندان مانند آلبرت انیشتین و اسحاق نیوتن خلاقیت خود را هنگامی که تنها بودند و درگیر تخیل خود بودند تقویت کردند و به اهداف خود دست یافتند. 

بهبود یافتن آگاهی

هنگامی که سکوت می ‎کنید آگاهی شما نسبت صحیح بودن و یا نبودن کارهایتان افزایش می‎یابد. هنگامی که از اتفاقات پیرامون خود آگاهی داشته باشید می‎توانید امور خود را به بهترین شکل ممکن کنترل کنید و راحت تر به اهدافی که دارید برسید. در این دنیا، سر و صدا و حواس پرتی های زیادی وجود دارد. برای کشف بهتر خود و ارتقاء سطح آگاهی خود باید به سکوت و آرامش پناه ببرید. 

کاهش یافتن استرس و اضطراب

تحقیقات نشان داده اند که وقتی افراد در سکوت هستند، قادر خواهند بود که سطح استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‎ کنند که هنگام استرس و اضطراب ناشی از کار و زندگی، در محیطی آرام پیاده روی کنید .خالی نکردن استرس و اضطراب می ‎تواند منجر به اعمال وحشتناکی مانند خودکشی شود و بنابراین بهتر است با استفاده از این روش استرس خود را کاهش دهید.

افزایش صبر و شکیبایی

مطالعات نشان داده است افرادی که همیشه در سکوت هستند تمایل بیشتری به صبور بودن دارند و صبور بودن در دنیای پر سرعت امروزی بسیار حائز اهمیت است . چنین افرادی در برخورد با شرایط تنش زا مانند گرفتار شدن در ترافیک سنگین و یا استرس ناشی از کار، شکیبایی بیشتری از خود نشان می ‎دهند و وقتی تنها و ساکت باشید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و هنگامی که آرامش داشته باشید ، صبورتر خواهید بود.

کاهش تنش عضلانی

احساس درد در اثر تنش عضلانی به دلیل نشستن طولانی مدت پشت میز محل کار امری کاملا متداول و طبیعی است و تنها کاری که باید در چنین شرایطی انجام دهید این است که در سکوت قدم بزنید.

این روش می ‎تواند تنش عضلانی شما را کاهش داده و تاری دید تان را بهبود بخشد و به همین دلیل است که مدیتیشن اثرات درمانی زیادی دارد زیرا به شما کمک می ‎کند که در سکوت به آرامش برسید و تنش های عضلانی تان را بهبود ببخشید.

سم زدایی ذهنی

سکوت کردن باعث خلاصی از شر همه افکار و انرژی های منفی می ‎شود و در دنیای امروز، مملوء از حواس پرتی ها و تاثیرات منفی است پس بهتر است با تمرین سکوت، ذهن خود را سم زدایی کنید . به همین دلیل است که مدیتیشن به تازگی از محبوبیت بالایی برخوردار است و راهی عالی برای تمرین سکوت و رهایی از بیماری های روانی خواهد بود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب