فواید و مضرات شاغل بودن مادر

فواید و مضرات شاغل بودن مادر

شاغل بودن مادر برای بسیاری از مادران یک انتخاب نیست، این مسئله توجه به فواید و مضرات شاغل بودن مادر […]

شاغل بودن مادر برای بسیاری از مادران یک انتخاب نیست، این مسئله توجه به فواید و مضرات شاغل بودن مادر جلب می کند. نیاز به داشتن هدف، تعاملات اجتماعی و کسب درآمد، شاغل بودن را به انتخابی ناگزیر برای اغلب زنان تبدیل کرده است. اما مادران شاغل با دغدغه‌ها و چالش‌هایی اساسی مواجه هستند. مادر شدن می‌تواند شرایط را برای بسیاری از زنانی که همواره فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای داشته و خانه‌دار نبوده‌اند پیچیده‌ تر کند.

در قرن بیست و یکم، زنان به آن میزان خودکفایی دست پیدا کرده اند که دیگر لازم نباشد تنها در خانه بمانند. حالا دیگر زنان به بخش بزرگی از جامعه کار حتی در برخی از توسعه نیافته ترین کشورهای دنیا تبدیل شده اند. به این جهت، مردان تنها نان آوران خانواده نیستند. مادران شاغل می توانند کمک مالی زیادی به خانواده های خود کرده و کیفیت زندگی خانوارها را بالاتر ببرند. به این ترتیب، امروزه به ندرت پیش می آید که دختری از همان ابتدا تصمیم بگیرد از کار پرهیز کند و نقش خانه داری را بپذیرد.

اکثر والدین شاغل باید با برنامه ریزی دقیق وقت خود را بین خانه و محل کار تنظیم کنند. در بسیاری اوقات، والدین شاغل در شیفت های کاری مخالف هم کار می کنند. به این ترتیب، همیشه یکی از والدین در خانه حضور دارد تا به فرزندان رسیدگی کند. در نتیجه، خود بزرگسالان به ندرت زمان کافی را برای سپری کردن با یکدیگر به دست می آورند. همچون اغلب والدینی که شاغل هستند، وظایف و مسئولیت ها نیز بین پدر و مادر تقسیم شده اند.

مزایای مادران شاغل

مادران شاغل الگوی خوبی برای فرزندان خود هستند

اولین درسی که فرزندان یک مادر شاغل از والدین خود می گیرند این است که زنان تنها نقش کلیشه ای خانه داری و فرزندپروری را ندارند. بلکه می توانند در خارج از خانه به کار مشغول باشند و به دنبال پیشرفت شغلی و حرفه ای باشند. والدین شاغل به خوبی این جرقه را در ذهن فرزندان خود می زنند که زنان فارغ از امور منزل کاملا قادر به دنبال کردن شغلی پر منفعت و پولساز هستند.

مادران شاغل کمتر به افسردگی مبتلا می شوند

برخی تحقیقات نشان داده اند که مادران خانه به احتمال زیاد بیش از سایر زنان مستعد ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات روحی و روانی هستند. قطعا چنین مادرانی می توانند تاثیر منفی زیادی روی فرزندان خود بگذارند. بنابراین، مادرانی که شاغل هستند این مزیت را دارند که به شیوه دیگری از ابتلا به افسردگی و اضطراب دوری کنند.

 مادران شاغل فرزندانی مستقل تر را بار می آورند

احتمالا خودتان در زندگی به این نکته برخورده اید. بسیاری از مادران شاغل فرزندانی تربیت می کنند که استقلال و مسئولیت پذیری بالاتری نسبت به فرزندان مادران خانه دار دارند. از آنجایی که این مادران بیشتر اوقات در خانه نیستند، به فرزندان خود یاد می دهند تا بیشتر کارهای خود را به تنهایی انجام دهند. به این ترتیب، فرزندان مادران شاغل از همان سنین پایین احساس مسئولیت بیشتری کرده و بهتر از عهده انجام کارهای خود بر می آیند.

مادران شاغل داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند

والدین شاغل فارغ از زندگی خانوادگی، این شانس را دارند تا با حلقه ای از دوستان و همکاران خود در خارج از منزل هم در ارتباط باشند. این ارتباطات می تواند به مادران و پدران شاغل این اجازه را بدهد که به گردش ها و سفرهای کاری زیادی بروند و اغلب اوقات هم امکان همراه بردن فرزندان خود را نیز داشته باشند. این اوقات مفید می تواند نقش زیادی در بالا بردن کیفیت زندگی خانواده و فرزندان داشته باشند.

معایب مادران شاغل

مادران شاغل خسته تر هستند و استرس بیشتری دارند

 

تنها تصور کنید که قرار است روزانه ۸ یا ۹ ساعت و گاهی زمان بیشتری را به کار در خارج از منزل اختصاص دهید. اوقات زیادی را هم باید صرف ماندن در ترافیک یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کنید و وقتی هم پای به خانه می گذارید با فرزندانی بی قرار و ذوق زده که تشنه محبت و توجه والدین خود هستند مواجه شوید. مادران شاغل هر روز در کنار بسیاری از مشکلات شغلی و خانوادگی باید با این مسئله برخورد کنند.

مادران شاغل بسیاری از لحظات ارزشمند زندگی فرزندان خود را از دست می دهند

وقتی که مادری تصمیم می گیرد برای تامین معاش خانواده شاغل باشد، باید دور برخی از ارزشمندترین لحظات زندگی فرزند خود همچون اولین کلمات، اولین راه رفتن ها، به مدرسه رفتن و فارغ التحصیلی و بسیاری لحظات دیگر را خط بکشد.

مادرانی که شاغل اند، مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی هستند

وقتی که مادران شاغل دچار استرس شوند، چه اتفاقی می افتد؟ قطعا ابتلا به انواع بیماری های جسمی و روحی یکی از مهمترین مشکلاتی هستند که مادران با آن دست به گریبان می شوند. داشتن برنامه کاری یکنواخت و بدون استراحت می تواند روی سلامتی هر فردی به خصوص مادران تاثیر منفی بگذارد. این مشکلات به نوبه خود مشکلات بیشتری را نیز در پی خواهند داشت که بعدا فرزندان خانواده را نیز درگیر می کند.

مادران شاغل زمان کمتری برای خانواده خود دارند

نیازی به گفتن نیست که والدین شاغل بسیاری اوقات به دلیل مشغله های کاری زیاد فرصت زیادی برای شرکت در جشن ها و رویدادهای خانوادگی ندارند. همچنین برخی مشاغل وقت و انرژی بیشتری را می طلبد، بنابراین ممکن است بسیاری از والدین شاغل ترجیح دهند تا جای ممکن از امور زندگی بزنند تا به شغل خود برسند.

مطالعات نشان می‌دهد که به طور کلی زنان عملکرد بسیار خوبی در بخش‌های مالی شرکت دارند، اما مادر بودن می‌تواند حتی باعث افزایش بهره‌وری کاری کارمند بشود. طبق تحقیقاتی که کاتلین مک‌گین، اقتصاددان دانشگاه هاروارد در سال 2015 انجام داد، مشخص شد که دختران مادران شاغل، به موفقیت‌های بیشتری در بزرگسالی دست یافته‌اند و پسرانی که در کودکی مادر شاغل داشته‌اند، در بزرگسالی بیشتر در کارهای خانه مشارکت دارند.

تحقیق دیگری در اینباره در سال 2018، با عنوان «یادگیری از مادر: شواهد فراملیتی مرتبط با مادر شاغل و نتایج آن بر دوران بزرگسالی کودکان» توسط کاتلین ال مک گین و الیزابت لانگ انجام شد. این محققان داده‌های دو نظرسنجی انجام شده در ۲۹ کشور را تجزیه و تحلیل کردند تا بررسی کنند که چگونه مردان و زنان تحت تأثیر وضعیت شغلی مادرشان قرار گرفته‌اند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد