قانون ۱۵ دقیقه چیست؟

قانون ۱۵ دقیقه چیست؟

قانون ۱۵ دقیقه که به قانون ۱۵ دقیقه‌ای ژاپنی نیز معروف است، یکی از قوانین برنامه‌ریزی برای زندگی فردی بوده […]

قانون ۱۵ دقیقه که به قانون ۱۵ دقیقه‌ای ژاپنی نیز معروف است، یکی از قوانین برنامه‌ریزی برای زندگی فردی بوده که تأکید می‌کند انجام دادن کار‌های بزرگ با برداشتن قدم‌های کوچک امکان‌پذیر می‌شود.
قدرت تغییرات کوچک در زندگی معمولاً نادیده گرفته می‌شوند، در حالی که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین اثرات را در زندگی ما دارد. معمولاً همه فکر می‌کنند که برای به وجود آوردن تغییرات بزرگ باید قدم‌های بزرگ برداشت و معمولاً به واسطه همین تفکر هم به ندرت رنگ موفقیت و تغییرات بزرگ را می‌بینند. افراد موفق دنیا باور دارند که موفقیت نه یک شبه به دست می‌آید و نه با تغییرات بزرگ بلکه همین قدرت تغییرات کوچک است که می‌تواند آن‌ها را به موفقیت نزدیک کند.


مراحل استفاده از قانون ۱۵ دقیقه


الهام گرفتن


تمامی تصمیمات ما با الهام گرفتن شروع می‌شوند به طوری که می‌توان گفت دنیای ما یک ریمیکس از‌ایده‌های مختلف است.

هدف خود را پیدا کنید


پیدا کردن اهداف مناسب و اولویت‌های زندگی شاید کمی دشوار باشد اما با نوشتن تمامی اهدافی که به ذهنتان می‌رسد، کمی آزمون و خطا و رتبه‌بندی اهدافتان می‌توانید گزینه‌هایی مناسبی برای قانون ۱۵ دقیقه پیدا کنید.

برنامه‌ریزی برای اختصاص زمان


مطمئناً تمامی ما می‌توانیم ۱۵ دقیقه در روز را به انجام کاری اختصاص دهیم. حتی اگر فردی تمام طول روز را مشغول باشد می‌تواند ۱۵ دقیقه از زمان خوابش کم کند؛ این زمان به قدری کوتاه است که در طول یک روز شاید گذر آن حتی حس نشود اما در بلند مدت تأثیرات فوق‌العاده‌ای دارد. پس زمان‌هایی مناسب برای فعالیت‌های ۱۵ دقیقه خود آزاد کنید.

آماده‌سازی فضا


برای انجام اهدافتان آماده شوید، برای مثال اگر قصد یادگیری یک زبان جدید دارید منابع مناسب، کتاب‌ها، موسیقی‌ها همراه ترجمه و… را پیدا کنید تا هر روز کمی به یادگیری بپردازید.

شروع فعالیت


هنگامی که همه چیز آماده شد فعالیت خود را شروع کرده و هر روز حداقل ۱۵ دقیقه به انجام فعالیت مورد نظر خود اختصاص دهید.

پاداش


در صورتی که به برنامه خود پایبند باشید و منظم هرروز ۱۵ دقیقه فعالیت کنید پس از مدت زمانی نه چندان طولانی تأثیرات آن را به وضوح مشاهده می‌کنید که خود پاداشی در جهت رفع خستگی و ایجاد رضایت است. همچنین می‌توانید برای خود پاداش جداگانه‌ای نیز در نظر بگیرید.


مهم‌ترین کاربرد‌های قانون ژاپنی ۱۵ دقیقه در زندگی

کاهش وزن


شما برای موفق شدن در این مسأله باید ۶ مرحله قانون ۱۵ دقیقه‌ای را کاملاً بر روی این هدف پیاده کنید، شما می‌توانید با وقت گذاشتن روزانه ۱۵ دقیقه از شر چربی‌های خود خلاص شوید، بهترین راه برای کاهش وزن ورزش کردن است که می‌تواند از این قانون برای ورزش کردن هم استفاده نمایید.


شغل مناسب


مهم‌ترین سؤالی که می‌توانید از خود بپرسید این است که آیا شما از کاری که دارید خوشحال هستید یا نه؟ اگر می‌خواهید شغلتان را تغییر دهید می‌توانید از قانون ۱۵ دقیقه‌ای استفاده کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید، از این رو در این زمان شما می‌توانید بر روی کمک یک دوست حمایت‌کننده حساب باز کنید تا بتوانید بهترین‌ایده را برای شروع یک شغل جدید و دلخواه انتخاب نمایید.
شما برای اینکه بتوانید شغل دلخواهتان را داشته باشید باید به شرایط زندگی و همچنین توانایی‌هایتان توجه داشته باشید زیرا در این راه می‌تواند برخی مسائل با شروع کار شما در تداخل باشد مانند نگرانی‌های والدین در جهت از دست دادن مال و همچنین شکست خوردن در این راه.


به دست آوردن ثروت


شما می‌توانید با استفاده از این قانون برای داشتن رفاه بیشتر، کسب درامد بیشتر، و همچنین تنظیم کردن بودجه خود استفاده نمایید، اما قبل از آن باید این سؤال را از خود بپرسید که معنای پول برای شما چیست و چقدر بر روی احساسات شما اثر می‌گذارد، قانون پانزده دقیقه می‌گوید هیچ مشکلی برای بدست آوردن ثروت وجود ندارد زیرا شما می‌توانید با پیدا کردن را حل‌های مناسب به ثروت خود بی‌افزایید.


داشتن روابط بهتر


از دیگر کاربرد‌هایی که قانون پانزده دقیقه دارد این است که می‌تواند به شما در جهت برقراری بهتر روابط، بهتر کردن روابط جنسی، بخشش دیگران، ارتباط‌های عشقی و کمک کند به شرط آنکه بتوانید در این مسأله کاملاً متعهدانه رفتار نمایید.

قانون ۱۵ دقیقه و تقویت عملکرد مغز


روزی ۱۵ دقیقه را به تقویت و درگیر کردن سلول‌های خاکستری مغز اختصاص بدهید. برای این کار کافی است روزی ۱۵ دقیقه کتاب بخوانید یا یک تمرین ریاضی حل کنید. برای محاسبات روزانه از ماشین‌حسابِ تلفن همراه‌تان استفاده نکنید. سعی کنید خاطره‌ای دور را با جزئیات کامل به یاد بیاورید و کار‌هایی از این قبیل که سلول‌های خاکستری مغز را درگیر می‌کند. با این کار‌ها، قدرت یادگیری‌تان بالا می‌رود و مغز عملکرد سریع‌تری خواهد یافت.


قانون ۱۵ دقیقه و ترک عادت‌های منفی


اگر یک عادت منفی آزاردهنده دارید که می‌خواهید آن را ترک کنید، روزی ۱۵ دقیقه به آن و نتایج ویرانگری که بر زندگی خودتان یا دیگران داشته است، فکر کنید. روز‌های بعد علاوه بر فکرکردن به آن عادت منفی، تلاش کنید در این ۱۵ دقیقه کار مثبتی انجام دهید. برای نمونه، اگر عادت به جویدن ناخن، سیگارکشیدن یا تکان‌دادن پا‌ها یا هر عادت نادرست دیگری دارید، روزانه ۱۵ دقیقه به این فکر کنید که با این کار چقدر به سلامتی خودتان و دیگران آسیب رسانده‌اید. برای ترک عادت، هم‌ زمان که به آن فکر می‌کنید آدامس بجوید؛ کتاب بخوانید؛ موسیقی دلخواه‌تان را بشنوید و در این صورت، پس از چندین روز با پذیرش اثرات مخرب عادت‌های منفی، آن‌ها را با رضایت کامل ترک خواهید کرد.

منتظر رسیدن شنبه فرضی نمانید


سند اجرایی قانون ۱۵ دقیقه در این است که هیچ بهانه‌ای برای ایجاد تغییرات و رسیدن به اهداف پذیرفته نیست. دیگر نمی‌توانید با گفتن جمله‌هایی مثل اینکه «وقت ندارم»، «پول کافی ندارم»، «فضای مناسب ندارم»، «حوصله ندارم» یا اینکه «این برنامه با فلان کار تداخل دارد» و از زیر بار وقت و انرژی گذاشتن برای رسیدن به اهداف‌شانه خالی کنید.
کافی است روز‌های اول همت کنید و تحت هر شرایطی ۱۵ دقیقه برای هدفی که در سر دارید وقت بگذارید و در همان دفترچه یادداشت بنویسید. با خودتان صادق باشید و ببینید که هر روز چقدر برای تماشای برنامه‌های بی‌فایده وقت می‌گذارید؛ چقدر زمان صرف گشتن در فضای مجازی می‌کنید بدون آنکه فایده‌ای داشته باشد؛ پیش از اینکه واقعاً نیاز به استراحت داشته باشید چقدر وقت صرف دراز کشیدن در تختخواب کرده‌اید و زمان‌های بی‌شمار دیگری که بی‌سبب از دست داده‌اید در حالی که می‌توانید تعداد زیادی از ۱۵ دقیقه‌ها برای اجرای این قانون سودمند به نفع خودتان از دل یک روز معمولی بیرون بکشید. حالا که با این قانون بی‌ضرر و کم‌هزینه آشنا شدید، این گوی و این هم میدان. از همین فردا دست به کار شوید و منتظر رسیدن شنبهٔ فرضی نمانید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب