مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر

مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر

زمانی که زوجین زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند باید از مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر آگاه باشند. […]

زمانی که زوجین زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند باید از مزایا و معایب زندگی با خانواده همسر آگاه باشند. معمولاً زوجین بعد از ازدواج تمایل دارند که زندگی مستقلی را شروع کنند تا به عنوان یک خانواده مستقل شناخته شوند و تمایلی به زندگی کنار خانواده همسرشان ندارند. ولی در برخی موارد از آنجا که پسر توانایی تهیه منزل مستقلی ندارد یا ترجیح می‌دهد نزدیک به خانواده خودش یا در یک طبقه از خانه پدرش ساکن شود، شرایط تغییر خواهد کرد. زندگی کردن با خانواده شوهر زمینه دخالت خانواده شوهر بخصوص مادر شوهر را فراهم می‌کند به خصوص اگر سن زن و شوهر کم باشد، این دخالت‌ها در زندگیشان پررنگ‌تر خواهد شد. در صورتی که خانواده شوهر اهل دخالت کردن در زندگی شما نباشند یا خودتان از اول طوری رفتار کنید که حریم‌ها حفظ شود و به عنوان یک خانواده مستقل شناخته شوید می‌توانید بدون مشکل در کنار خانواده شوهر زندگی کنید. البته زندگی کردن در یک طبقه مجزا شاید زیاد دردسر ساز نشود ولی زندگی کردن در یک اتاق یا بخشی از خانه می‌تواند مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.

معایب زندگی با خانواده همسر


مشکل در حفظ حریم خصوصی


همه زوج‌ها باید بتوانند که اوقاتی را به صورت خصوصی با هم بگذرانند. مخصوصاً هنگامی که تازه عروسی کرده‌اند. نیاز به حریم خصوصی در اوایل ازدواج به شدت احساس می‌شود. اما وقتی شما زندگی با خانواده همسر را انتخاب کنید، ممکن است دیگر نتوانید زمان با کیفیتی را با همسرتان در خانه سپری کنید. از طرفی اینکه از خانواده همسرتان تقاضای حفظ حریم خصوصی را داشته باشید به شدت سخت است. چون شما در حال حاضر در خانه آن‌ها زندگی می‌کنید و نمی‌توان به پدر یا مادر همسرتان بگویید زمانی را به بیرون از خانه بروند.


دردسر‌های صمیمیت و ارتباط بیش از حد


صمیمیت و ارتباط بیش از حد می‌تواند باعث از بین رفتن احترام و تحقیر شدن می‌شود. همیشه بهترین گزینه این است که فاصله و حد و حدود رابطه با خانواده شوهر حفظ شود. در اوایل ازدواج ممکن است شما را یک همسر خوب و عروس عالی خطاب کنند و از بودن شما در کنارشان ذوق داشته باشند. اما به مرور این احتمال وجود دارد که گاهی به اشتباه شما را قضاوت کنند. یا با کلمات خود، ناخواسته یا عمداً، سبب تحقیر شما یا بی‌احترامی به شما شوند. مثلاً اگر یکبار به دلیل مشغله یا بیماری نتوانید خانه را مرتب کنید یک عروس تنبل خطاب می‌شوید. شاید به آشپزی یا غذا‌های شما ایراد بگیرند و مطابق با میل آن‌ها نباشد.


از شما انتظار دارند که با قوانین آن‌ها زندگی کنید


همسر شما هر سنی که داشته باشد همچنان برای والدینش یک فرزند بی‌تجربه خواهد بود. آن‌ها سعی می‌کنند در مواقع مهم و یا مشکلات زندگی مشترک، او را کنترل کنند. یا به او امر و نهی کنند که چه باید بکند. شما در خانه آن‌ها زندگی می‌کنید پس این یک روند طبیعی برای آن‌ها خواهد بود که در مورد همه چیز‌ها نظر بدهند. اما اگر نظر یا قوانین آن‌ها برای شما مهم نیست پس این مشکل برای شما کمرنگ‌تر خواهد بود.


آزادی و قدرت انتخاب شما کم رنگ می‌شود


زندگی با خانواده شوهر در مقایسه با زندگی در خانه جداگانه آزادی و قدرت انتخاب کمتری را برای شما خواهد داشت. شما گاهی مجبور می‌شوید آنچه را که خانواده همسرتان انتخاب می‌کنند بپذیرید. حتی اگر مطابق با میل شما نباشد. ممکن است از مهمانی رفتن یا مهمانی گرفتن زیاد خوشتان نیاید ولی چون در خانه پدر و مادر همسرتان زندگی می‌کنید دائم رفت و آمد و مهمانی برقرار باشد. گاهی ممکن است با همسرتان دعوا کنید، در صورتی که اشتباه از سمت همسرتان است اما خانواده او شما را به معذرت خواهی از همسر وادار کنند.

انتظارات و فرهنگ‌های نامتعادل


اگر والدین از شما و همسرتان انتظارات زیاد و نامعقولی داشته باشند زندگی با آن‌ها سخت تر خواهد شد. اگر شما و همسرتان اعتقادات و عقاید مختلفی نسبت به والدین او داشته باشید تفاوت‌های زیادی در نحوه مدیریت خانواده و یا تربیت فرزندان وجود دارد. درک این تفاوت‌ها و کم کردن انتظارات از یکدیگر واقعاً سخت است و باعث ایجاد استرس و کشمکش بین شما و خانواده همسر و یا بین زن و شوهر می‌شود.

صمیمیت جنسی و فیزیکی کمرنگ می‌شود


هنگامی که در کنار پدر و مادرشوهر خود زندگی کنید نمی‌توانید از نظر جنسی و فیزیکی آزادی زیادی داشته باشید. در آغوش گرفتن، لمس و نوازش همسر و همه در نهایت به اتاق خواب شما ختم می‌شود. زن و شوهری که در خانه جداگانه زندگی می‌کنند صمیمیت فیزیکی بیشتری دارند. مثلاً وقتی همسرش از سرکار می‌آید می‌توانند او را در آغوش بگیرند و ببوسند. یا هنگام تماشای فیلم می‌توانند همسر خود را نوازش کنند اما ایجاد چنین فضا‌هایی در کنار خانواده همسر سخت و گاهی غیر ممکن خواهد بود. نبودن صمیمیت جنسی و فیزیکی باعث ایجاد احساس دلزدگی از زندگی، یا کمرنگ شدن ارتباط مؤثر با همسر می‌شود.


مزایای زندگی در کنار خانواده همسر


شناخت تعاملات خانواده شوهر


زندگی با خانواده شوهر فرصت خوبی است تا شما ببینید همسرتان چگونه با خویشاوندان خود که هر روز آن‌ها را می‌بیند رفتار می‌کند. شما می‌توانید به خصوصیات اخلاقی شوهرتان در کنار خانواده و در اجتماع پی ببرید و بدانید که او دقیقاً چه نوع شخصیتی دارد. حتی می‌توانید ویژگی‌های بیشتری از او را بفهمید و این کار با سوال پرسیدن از خواهر یا برادرش امکان‌پذیر است. چرا که آن‌ها سالیان زیادی را در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و از اخلاق و خلقیات هم باخبر هستند.

ایجاد فرصت تعامل با افراد بیشتر


ازدواج کردن و شروع زندگی مشترک، خانواده و بستگان شما را دو برابر می‌کند. شما دیگر علاوه بر خانواده خودتان با خانواده همسرتان نیز آمد و شد دارید. زندگی در خانه پدری همسرتان در کنار خانواده‌اش به شما این موقعیت را می‌دهد که بهتر و بیشتر بتوانید ارتباط سالم برقرار کنید. آن‌ها را مانند خانواده خود دوست داشته باشید. این یک فرصت است که قلب رابطه شما رشد کند.


استفاده از تجربیات والدین در تربیت فرزند


اگر شما برای اولین بار است که مادر یا پدر شدن را تجربه می‌کنید. زندگی با خانواده همسر این کمک را به شما می‌کند تا از تجربه‌های والدین برای تربیت و رشد نوزاد خود استفاده کنید. شما تجربه اولتان است شاید خیلی از مواقع حتی دلیل گریه‌های نوزاد خود را نیز ندانید. ولی والدین همسرتان به راحتی می‌توانند فرزندتان را ساکت کنند. می‌توانید از آن‌ها برای نگهداری از کودک تان کمک بگیرید تا به کار‌های دیگر تان برسید.


کمک به یادگیری مهارت‌های زندگی


اگر مادر شوهر شما یک زن کدبانو و زرنگ باشد شما می‌توانید از مهارت‌ها و تجربیات او در زندگی مشترک نهایت استفاده را ببرید. او می‌تواند یک معلم آشپزی خوب برای شما باشد و یا مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی مشترک را به شما آموزش دهد.

کمک به برطرف کردن مشکلات زندگی مشترک


اگر خانواده همسر شما انسان‌های عالی و با شخصیتی باشند نه تنها باعث جدایی شما از همسرتان نمی‌شوند بلکه به برقراری یک ارتباط مفید و زندگی شاد به شما و همسرتان کمک می‌کنند. ممکن است شما و همسرتان بر سر مسائلی با هم قهر باشید. آن‌ها با شیوه‌ای درست و رفتاری به جا و محترم باعث آشتی با همسر و ایجاد آرامش و شادی در زندگی شما می‌شوند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب