مسمومیت با کافئین

مسمومیت با کافئین

مسمومیت با کافئین شاید مسمومیتی غیر عادی باشد اما موادی که دارای کافئین هستند نیز توانایی ایجاد مسمومیت را دارد. […]

مسمومیت با کافئین شاید مسمومیتی غیر عادی باشد اما موادی که دارای کافئین هستند نیز توانایی ایجاد مسمومیت را دارد. کافئین یک ماده بسیار اعتیاد آور میباشد که ۹۰% از افراد دنیا آن را به صورت روزانه مصرف می کنند. قهوه های بدون کافئین هم حاوی مقدار کمی کافئین هستند. ترک کردن چای و قهوه برای بسیاری از افراد سخت و حتی غیر ممکن به نظر می آید اما در طول ۲ هفته شما می توانید به طور کامل مصرف اینگونه مواد را کنار بگذارید. درصد کافئین موجود در چای سیاه از قهوه بسیار کمتر است و ترک کردن آن نیز به همان مقدار آسان تر است.

علائم مصرف بالای کافئین

نشانه های فیزیکی:

مصرف بیش از حد کافئین باعث نشانه های فیزیکی همچون: اضطراب، فشار خون بالا، فشار خون پایین، استفراغ، درد شکمی و تب. ضربان قلب با اختلالات ضربان قلب از جمله ضربان بالای قلب، تحت تاثیر قرار می گیرد. شاید ایست قلبی در اثر مصرف کافئین ممکن باشد، اما مسمومیت کافئین احتمال بالاتری دارد.

نشانه های روانی:

بی قراری، عصبانیت، بی خوابی، عدم تمرکز در تفکر و تکلم، سراسیمگی روانی-حرکتی و دوره های خستگی ناپذیر از نشانه های بارز روانی است که مصرف کافئین برای افراد ایجاد می کند.

مصرف طبیعی کافئین چقدر است؟

کافئین می‌تواند فوایدی برای بدن داشته باشد، اما در مقابل می‌تواند باعث بروز مشکلات  بیشتری شود. بدن در حالت معمول می‌تواند ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز را بدون بروز مشکل دریافت کند. این میزان کافئین معمولا شامل دو فنجان قهوه می‌شود، اما بستگی به میزان قوی بودن قهوه نیز دارد. برای مثال دو قاشق قهوه فوری معمولی در یک لیوان حدود ۶۰ میلی‌گرم کافئین دارد، اما یک چهارم همین میزان قهوه اسپرسو ۶۵ میلی گرم کافئین دارد.

گرچه واکنش بدن هر فرد به کافئین دریافتی متفاوت است، اما در هر حالتی دریافت بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین که معادل حدود چهار لیوان قهوه، ده قوطی نوشابه یا دو قوطی نوشابه انرژی‌زاست، برای هیچ کس توصیه نمی‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که کافئین موجود در انواع مختلف نوشیدنی‌های انرژی‌زا با یکدیگر متفاوت است. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند روی ضربان قلب تاثیرگذار باشد، باعث سرگیجه و سردرد و حتی باعث از دست رفتن آب بدن شود.

اختلالات مصرف کافئین

اختلال اضطراب فراگیر، اختلال هراس، یا بدون بازار هراسی، اختلال دوقطبی، اختلال کم توجهی، بیش فعالی و اختلال خواب. تشخیص افتراقی باید سوء مصرف داروهای بدون نسخه کافئین دار، استروئیدی های آنابولیک و سایر مواد محرک نظیر آمفتامین و کوکائین را نیز در بر بگیرد. برای غربالگری این مواد ممکن است نمونه گیری ادرار لازم شود. بایستی پرکاری تیروئید نیز مطرح شود.

ترک کافئین

آمادگی ذهنی برای ترک کافئین را می توان اولین قدم دانست. اغلب مردم به 2 دلیل کافئین استفاده می کنند. دلیل اول که بسیاری از مردم آن را انتخاب می کنند، طعم آن است و دلیل مهم دیگر هم انرژی موجود در کافئین است. افراد زیادی هستند که ادعا دارند نمی توانند چای یا قهوه را ترک کنند اما شما می توانید در مدت 2 هفته به طور کامل مصرف این گونه موارد را کنار بگذارید. کافئینی که در چای سیاه وجود دارد به مراتب کمتر از کافئین قهوه بوده و ترک کردن آن هم ساده تر است.

دقت کنید که مصرف بیش از حد کافئین می تواند به بدن آسیب جدی بزند. 400 میلی گرم در روز که معادل 4 فنجان قهوه یا 8 فنجان چای بوده، برای بدن مشکلی ایجاد نمی کند. از طرفی می توان برای ترک آن به صورت پله ای اقدام کرد. شما می توانید برای ترک کافئین، روزانه 1 فنجان از نوشیدنی خود را کم کنید.

این کار را به مدت یک هفته انجام داده و پس از آن در زمان شروع هفته دوم هم می توانید هر روز یک فنجان از نوشیدنی خود کم کرده و این را تا جایی ادامه دهید که اصلا کافئین مصرف نکنید. اگر حس کردید که کنار گذاشتن آن برای شما سخت است می توانید از نوشیدنی هایی مثل چای سبز کمک بگیرید.

کمک گرفتن از مواد غذایی مناسب مانند میوه ها، سبزیجات، مولتی ویتامین هایی که در بالای ویتامین های B را دارند، می تواند برای شما مناسب باشد. دقت کنید که بهتر است زمانی برای ترک کافئین قهوه اقدام کنید که زمان آزاد برای تحمل عوارض آن داشته باشید.

روش های دفع کافئین از بدن

نوشیدن آب:

 سریعترین روش برای خارج کردن و دفع کافئین از بدن است. حداقل دو لیوان آب بخورید.

مصرف شیر:

شیر باعث می‌شود، اثر منفی قهوه خنثی شود.

ورزش کردن:

تحرک زیاد باعث می‌ شود بدن انرژی اضافی کافئین را مصرف کند. بیان خواص ورزش از توان انسان خارج است. ورزش کردن حتی می توانید به دفع سریعتر کافئین بدن کمک کند. پیاده روی کردن، دویدن یا هر ورزش دیگری که از آن لذت برده و شما را به حرکت وا می دارد می تواند گزینه مناسبی باشد. شما به وسیله کافئین انرژی زیادی را احساس خواهید کرد که به وسیله ورزش می توانید به آزاد سازی آن انرژی کمک کنید.

خوشبختانه کافئین خیلی زود از بدن دفع می‌شود. بنابراین جای نگرانی نیست. اگر بتوانید چند دقیقه صبر کنید، همه چیز به روال عادی بر می‌گردد. سعی کنید خودتان را مشغول کنید تا کافئین دفع شود.

استفاده از دمنوش ها:

مصرف دمنوش‌های آرامبخش باعث می‌شود کافئین زودتر از بدن خارج شود.

عدم استفاده از فیبر، غلات و میوه:

بهتر است برای دوری از مسمومیت با کافئین از خوردن غذا هایی که فیبر بالایی دارند، خودداری کنید. خوردن وعده غذایی با فیبر زیاد باعث می شود که دفع کافئین کاهش پیدا کند. همچنین بهتر است در زمانی که منتظر از بین رفتن اثر کافئین هستید، از خوردن غلات یا میوه جات اجتناب کنید.

خوابیدن:

اگر این امکان برای شما وجود داشت، حدود 20 دقیقه بخوابید. شاید این موضوع برای شما کمی غیر قابل درک باشد اما بعد از مصرف کافئین، یک خواب کوتاه می تواند به بدن شما برای مقابله ی موثر تری با کافئین کمک کند.

اگر به صورت طولانی مدت نخوابید، بعد از خواب کوتاه خود می توانید احساس شادابی و آرامش بیشتری را تجربه کنید. سعی کنید مکانی که برای چرت زدن خود انتخاب می کنید، تاریک، خنک و به دور از نور صفحه نمایش هایی مثل لپ تاپ، تلویزیون و غیره باشد.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب