مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده چیست؟

مشاوره خانواده به اعضاء خانواده کمک می کند تا روابط خود را با یکدیگر بهبود ببخشند مشاور خانواده با از […]

مشاوره خانواده به اعضاء خانواده کمک می کند تا روابط خود را با یکدیگر بهبود ببخشند مشاور خانواده با از بین بردن تنش ها و استرس ها به بهتر شدن رابطه اعضاء خانواده کمک می کند تا آرامش و خوشبختی بیشتری را تجربه کنند. مشاوره خانواده یکی از شاخه های روانشناسی نوین است که به مطالعه رفتار اعضاء خانواده نسبت به یکدیگر و نقش آنها در خانواده می پردازد.

جلسات مشاوره خانواده به صورت فردی و گروهی برگزار می شود و هر یک از اعضاء می تواند با این اطمینان رو به رو باشد که اطلاعاتی که با روانشناس در میان می گذارد یا هیچ یک از اعضاء خانواده، نخواهند دانست.

این مشاوره به صورت طولانی مدت می تواند از خانواده ها حمایت کند. هدف مشاوره خانواده، پیش گیری قبل از درمان است. حضور یک مشاور در کنار هر خانواده می تواند به اعضاء خانواده کمک کند تا در برابر مشکلات و بحران ها بهترین رفتار را داشته باشند و بهترین تصمیم را بگیرند.

مواردی که مشاوره خانواده می تواند در آن به افراد کمک کند

زمانی که نوجوان یا یکی از اعضاء خانواده با مصرف مواد مخدر رو به رو باشد، مشاوره خانواده با همراه کردن اعضاء خانواده می تواند به فرد کمک کند تا به درمان دست یابد.

وجود اختلالات روانی همچون، افسردگی، اضطراب امروزه در بسیاری از خانواده ها دیده می شود. همراهی اعضاء خانواده در درمان این اختلالات می تواند به افراد کمک کند تا سریع تر به درمان دست پیدا کنند و مورد حمایت قرار گیرند.

وجود خشونت در خانواده یکی دیگر از مواردی است که نیاز به مشاوره را قطعی می کند. روانشناس خانواده سعی بر آن دارد تا به همه اعضاء خانواده کمک کند تا با مشکلاتی که دارند رو به رو شده و در جهت درمان گام بردارند.

از دست دادن یکی از اعضاء خانواده یا ورود عضو جدید به خانواده معمولا از جمله مواردی است که می تواند مشکلاتی را در خانواده ها ایجاد کند. روانشناس خانواده با راه های مناسب می تواند این شرایط را برای اعضاء خانواده ساده تر کرده و آنها را برای رو یا رویی با این مسائل آماده کند.

انواع روش های مشاوره خانواده

مشاوره خانواده بوون یان:

این نوع از مشاوره خانواده توسط موری بوون روان‌پزشک آمریکایی و استاد روان‌پزشکی دانشگاه جورج تاون تأسیس شد.  مشاوره خانواده بوون یان دارای دو هسته اصلی از جمله هسته استراتژی مثلثى به عنوان هسته اول و استراتژی تمایز به عنوان هسته دوم است. در روش مثلثى مشاور خانواده سعی دارد با ارتباط با نفر سوم مشکلات بین دو نفر از اعضای خانواده را حل کند. برای مثال استفاده از مادر برای رفع تنش های بین زوج ها  و در روش تمایز مشاوره خانواده به روش غیر مستقیم مثلا با نوشتن نامه و واسطه گری سعی دارد تا تعارضات بین اعضای خانواده را رفع کند.

روش مشاوره خانواده بوون یان از انواع مشاوره خانواده می باشد که برای خانواده هایی که تمایل به رفتن کلینیک ها و دفاتر مشاوره را ندارد بسیار مناسب است.

 مشاوره خانواده ساختارمند:

این دیگر از انواع مشاوره خانواده با تنظیم دوباره نقش اعضای خانواده به رفع مشکلات و تعارضات خانوادگی کمک می کند. بسیاری از تعارضات خانواده بدلیل آن است که اعضای خانواده نقش خود را بدرستی انجام نمی دهند. یا حوادثی باعث جا به جا شدن نقش اعضاء خانواده شده است. برای مثال نقش پدر در خانواده کم رنگ شده و یا بچه ها نقش خود را نسبت به والدین به درستی ایفا نمی کنند. یا پدر در اثر بیماری توانایی مدیریت خانواده را نداشته و این نقش به مادر خانواده داده شده. در روش مشاوره ساختارمند مشاوران خانواده با تعادل سازی نقش یک از اعضای خانواده  بصورت عادلانه ارتباط و هبستگى افراد خانواده را بهبود می بخشند. در روش خانواده ساختار مند، مشاور خانواده با دریافت گزارشات مداوم از خود افراد خانواده ارتباطی عمیق و بنیادین بین اعضای خانواده برقرار کرده و بین آنها پیوستگی ایجاد میکند.

مشاورخانواده استراتژیک:

این نوع از انواع مشاوره خانواده برای خانواده هایی که می خواهند سریعتر به نتیجه برسند، بسیار کارآمد است. گاهی یک نتیجه مثبت می تواند باعث ایجاد امید در خانواده شود و این به مشاوره بستگی دارد که به صورت استراتژیک و درست تصمیم بگیرد. در روش خانواده استراتژیک به فرد دچار مشکل شده و یا عامل مشکل توصیه هایی برای رفع مشکل داده می شود. تا اقداماتی در جهت رفع سریع و منطقی مسائل انجام دهد. مشاور خانواده این اقدامات را در قالب مثبت و منفی دسته بندی می کند. وظیفه مشاور خانواده در روش استراتژیک امید بخشی به افراد خانواده است تا اي گونه بتوانند مسائل را به صورت بنیادی حل کنند.

مشاوره خانواده سیستماتیک:

مشاور خانواده بر روی رفتار اعضای خانواده تاثیر زیادی مي گذارد ولی در ارتباط شخصی افراد نفوذ نمی کند و این دخالت به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد. در روش مشاوره خانواده سیستماتیک مشاور رویکرد های خنثی را در نظر گرفته و در عین حال رفتارها و نمونه های درست را به خانواده آموزش میدهد. در روش خانواده سیستماتیک هیچ یک از افراد خانواده دخالت را در درون خانواده احساس نمی کنند و روانشناس با یک حالت ناخودآگاه به بهبود روابط آنها کمک میکند.

مزایای استفاده از مشاوره خانواده چیست؟

حفظ و توسعه سلامت در خانواده.

تقویت ارتباط بین اعضاء خانواده و انسجام افراد خانواده.

ایجاد رویکرد حل مسئله با کمک خانواده در ذهن اعضاء خانواده.

ایجاد درک و همدلی بین اعضاء خانواده و نزدیکتر شدن آنها به یکدیگر.

رفع اختلافات و تعارضات خانوادگی.

استفاده از مشاوره خانواده آنلاین چه مزایایی دارد؟

ارتباط آسان:

امکان روانشناسی آنلاین باعث آسان‌ تر شدن ارتباط افراد با مشاور و درمانگر می ‌شود و به این صورت برای سلامت روان خود تلاش بیشتری می‌کند.

صرفه جویی در وقت:

امکان مشاوره آنلاین می‌تواند بهانه محدودیت زمانی را برای افراد از بین ببرد. با استفاده از این شکل روان درمانی و مشاوره، می‌ توانید در هر مکان و شرایطی که حضور دارید، از مشاوره بهره بگیرید.

صرفه جویی در هزینه:

مشاوره آنلاین به صرفه ‌جویی در هزینه‌ ها هم منجر می‌شود و زحمت شما را برای پرداخت هزینه جابه‌جایی تا رسیدن به مرکز مشاوره، کم می ‌کند.
برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب