مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل ازدواج کمک می کند تا دو طرف به شناخت کامل تری از هم برسند و انتخاب مناسب تری […]

مشاوره قبل ازدواج کمک می کند تا دو طرف به شناخت کامل تری از هم برسند و انتخاب مناسب تری داشته باشند. چون ممکن است در خلال آشنایی یا خواستگاری تمام واقعیت های شخصیتی در گفتگو ها به دلیل تعارف و خودسانسوری و آشکار نشود.

ازدواج از گذشته تا امروز انتخابی سخت و اساسی بوده است. جلسات روانشناسی و مشاوره قبل ازدواج و گرفتن مشاوره از دکتر روانشناس و کارشناسان مجرب، می تواند این تصمیم را برای هر شخصی آسان تر کند.

آمار طلاق در ایران به اعداد وحشتناکی رسیده است! در سال ۱۳۸۷ به ازای هر ۸ ازدواج یک طلاق داشتیم و در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱/۳ ازدواج یک طلاق کاهش یافته است. با کمی تحقیق و بررسی بسیار ساده روی این اعداد و چگونگی پیدایش آن در 10 سال اخیر به سادگی می توان به عمق فاجعه پی برد و اهمیت مشاوره قبل از ازدواج یا همان مشاوره ازدواج را درک کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر این طلاق ها در چند سال اول زندگی مشترک شکل گرفته اند. یعنی یک زندگی مشترک حتی 2 تا 3 سال هم عمر نکرده است.

چرا به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کنیم؟

تشخیص نقاط قوت همسران و رشد آن

ویژگی های شخصیتی را بررسی کنید

تقویت مهارت های ارتباطی

حل تعارضات و مشکلات و کاهش استرس

بررسی تاریخچه خانوادگی و گذشته هر یک از زوجین

بررسی مسائل مالی

بیان اهداف شخصی، زناشویی و خانوادگی

در مشاوره قبل ازدواج چه مواردی مورد پپردازش قرار می گیرند؟

نگاه دو طرف به مسائل احساسی و عاطفی:

این که عشق از نظر هرکدام از زوجین چگونه است. دلیل ازدواجشون چیست و انتظار دارند بعد ازدواج چه تغییری در زندگی شان به وجود بیاد. اینکه عمیق ترین رویای هر کدام چیست و دوست دارند چه کارهایی را با هم انجام بدهند.

شناخت اخلاقیات، دیدگاه ها و باور های دو نفر: 

طبیعتا هرکسی با پیش‌فرض های ذهنی خودش برای ازدواج اقدام می‌کنه اما نباید انتظار داشته باشد طرف مقابل هم به همین صورت به قضایا نگاه کند.

سوالات مربوط به زندگی مشترک:


سوالاتی مثل محل زندگی، نوع ارتباط با خانواده هر کدام، نوع ارتباط با دوستان یا همکاران، نظر دو طرف در مورد فرزند داشتن یا نداشتن یا تعداد، مسائل مالی و ….

دین و اعتقادات:

مسائل اعتقادی از عمده ترین مسائلی هستند که به رفتار هر کس شکل می دهند. از طرف دیگر اعتقاداتی که هر کس دارد برای خودش محترم است. یکی از نکاتی که در مشاوره پیش از ازدواج به آن توجه می شود همین مسئله است. به زن و مرد توصیه می شود تا سطح اعتقادات خود و خانواده های خود را بشناسند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اگر زن و مرد اعتقادات متفاوتی داشته باشند، حتما در زندگی آینده شان به مشکل بر خواهند خورد. چنین تصوری غلط است. شما می توانید مثال های متفاوتی از زوج های جوان بیابید که حتی دین های مختلفی داشته اند اما زندگی خوب را تجربه می کنند. مسئله اینجاست که باید بتوانند با اعتقادات همدیگر کنار بیایند و رفتارهای مذهبی یکدیگر را درک کنند.

بررسی پیشینه خانوادگی دو طرف:


چون ازدواج به خصوص در فرهنگ ما نه تنها بین دو نفر بلکه بین دو خانواده است، خیلی خوب است که بررسی شود که رابطه پدر و مادر هر دو طرف چگونه است.

نیازهای جنسی و دیدگاه فرد به آن:

تمایلات جنسی از جمله اساسی ترین دلایلی است که افراد برای پاسخ دادن به آن ازدواج می کنند. به همین دلیل است که این مسائل نقش مهمی در آینده ازدواج دارند. در جلسات مشاوره قبل ازدواج و با استفاده از روش های مختلف، دیدگاه زن و مرد نسبت به این موضوع سنجیده می شود.

متاسفانه یکی از مهم ترین عواملی که باعث طلاق در بین زوج ها می شود مسائل جنسی است. رابطه ناپایدار زن و شوهر ممکن است هر کدام از آن ها را به انحراف بکشاند. 

مزایای مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

پشت سر گذاشتن اضطراب ازدواج

ازدواج و تعهد آن برای بسیاری از افراد، موضوعی نگران کننده و دلهره آور است. فکر به این که قرار است در آینده چه اتفاقاتی بیفتد، در کنار ترس از زندگی مشترک می تواند هر کسی را از تصمیمش منصرف کند.

دستیابی به هدف های مشترک

شما و همسر آینده تان ممکن است انتظارات و دیدگاه های متفاوتی نسبت به زندگی مشترک ایده آل داشته باشید. با راهنمایی های که در طول دوره های مشاوره قبل ازدواج دریافت می کنید،  می توانید با تفاهم بیشتری به زندگی آینده تان نگاه کنید و افق های بهتری برای آینده خود و فرزندانتان ترسیم کنید.

رسیدن به درک متقابل

به مرور زمان و با آشنایی عمیقی که از همدیگر پیدا خواهید کرد، می توانید خصوصیات اخلاقی یکدیگر را بشناسید. انتظارات هر کدام از زن یا شوهر، با بررسی های روانشناسی قبل از ازدواج مشخص خواهد شد. در چنین شرایطی دو طرف می توانند تصمیم بگیرند که آیا به درد زندگی مشترک با طرف مقابل می خورند یا خیر.

رد شدن از موانع

تقریبا همه افراد در ابتدای زندگی مشترک شان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. جلسات مشاوره قبل ازدواج کمک می کند تا با درک کافی و بدون استرس از این مراحل عبور کنند. زن و مرد که به درک مناسبی از روحیات همدیگر رسیده اند، با همدلی و تفاهم مناسب می توانند از مشکلات عبور کنند. تفاوت یک ازدواج موفق که بر پایه مشاوره های آگاهانه صورت گرفته باشد با سایر انواع ازدواج در چنین مشکلاتی عبور می کند.

زن و مرد به جای این که بر طرف مقابل تمرکز کنند، تمام تمرکزشان را بر روی مشکل می گذارند. در این صورت راه‌حل های بهتری به ذهن هر دو طرف خواهد رسید و بهتر از این مرحله عبور خواهند کرد.

مشاوره قبل ازدواج چگونه می تواند به داشتن یک ازدواج موفق کمک کند؟

مشاوره در کل باعث کسب دانش و آگاهی بیشتر نسبت به مسئله ایست که مورد مشاوره قرار گرفته است. یک مشاور خوب با دانش و تجربه خود به راهکارهایی می پردازد تا مسئله ای که مورد مشاوره قرار گرفته شده است به خوبی انجام شود. بنابراین مشاوره قبل ازدواج به ما این امکان را می دهد تا آگاهی بیشتری نسبت به این مقوله پیدا کنیم و با دانش بیشتری در مورد آینده مان تصمیم بگیریم.

در مشاوره قبل ازدواج می توان به بررسی مسائلی نظیر بلوغ فکری، بلوغ جنسی، مسئولیت پذیری، علاقه ها و سلیقه ها و اهداف ازدواج پرداخت. یک مشاور خوب به کمک دانش و تجربه خود مباحث ذکر شده در طرفین ازدواج را بررسی کرده و راهکارهای مناسبی ارائه می دهد تا زوجین بتوانند به یک ازدواج موفق دست یابند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب