مقابله با از دست دادن حیوان خانگی

مقابله با از دست دادن حیوان خانگی

مقابله با از دست دادن حیوان خانگی یکی از مواردی می باشد که می تواند احساس درماندگی و انواع احساسات […]

مقابله با از دست دادن حیوان خانگی یکی از مواردی می باشد که می تواند احساس درماندگی و انواع احساسات دردناک و دشوار را برانگیزد. برای بسیاری از ما، یک حیوان خانگی فقط “یک سگ” یا فقط یک گربه نیست، بلکه یک عضو محبوب خانواده ما است و باعث همراهی، سرگرمی و شادی زندگی ما می‌شود.

حیوان خانگی می‌تواند  شما را فعال و اجتماعی نگه دارد، به شما در غلبه بر مشکلات و چالش های زندگی کمک کند و حتی حس معنا یا هدف را ایجاد کند. در حالی که برخی از افراد ممکن است عمق احساس شما نسبت به حیوان خانگی خود را درک نکنند، هرگز نباید احساس گناه یا شرمندگی بخاطر غم و اندوه فقدان دوست خود داشته باشید.

در حالی که همه ما به طور متفاوتی به فقدان عزیزی پاسخ می‌دهیم، سطح ناراحتی که شما تجربه می‌کنید اغلب به عواملی مانند سن و شخصیت شما، سن حیوان خانگی  و شرایط مرگ آن بستگی دارد.

به طور کلی، هرچه حیوان خانگی شما برای شما مهمتر باشد، احساس ناراحتی بیشتری خواهید کرد. نقشی که حیوان در زندگی شما ایفا کرده است نیز می‌تواند تأثیر داشته باشد.

بعد از فوت حیوان خانگی چه کنیم؟


به خودتان اجازهٔ گریه کردن بدهید:

سرکوب کردن احساسات تان برایتان خوب نیست و باعث میشود تا ابد احساس ناراحتی کنید. تام حرفهای بیهوده را دور بریزید و گمان نکنید نمی شود برای یک حیوان مثل یک انسان سوگواری کرد. این یک عهد است که شما میخواهید آن را گرامی بدارید و هیچ مشکلی در ذات این پیمان وجود ندارد، از دست رفته است.

با دوستانتان راجع به این فقدان صحبت کنید:

شاید باید یک ایمیل کلی بفرستید. شما پاسخ های زیادی دریافت خواهید کرد که باعث میشود بدانید دیگران چقدر حیوان شما را دوست می داشته اند و برایش ارزش قائل بوده اند و احساسات شما را محترم می شمارند.

حیوانتان را به خاطر داشته باشید:

وانمود نکنید هیچ وقت او را نداشته اید، حتی اگر شما را ناراحت میکند. بهترین کار اینست که او را به خاطر داشته باشید و خاطراتش را محترم شمارید. آنها را دور نریزید. این کار شاید در ابتدا آزاردهنده باشد اما در نهایت امکان پذیر خواهد بود و این تنها راهیست که شما میتوانید برای همیشه با علاقه از زمان هایی که با حیوانتان گذراندید یاد کنید. حالا بهترین زمان برای درست کردن یک دفترچه خاطرات یا فرستادن عکس هایش بر روی وبلاگ یا هم پیجتان است. این می تواند شامل عکسها، داستانها و یا نوشته هایی راجع به حیوانتان باشد.

به زندگیتان ادامه دهید:

با وجود اینکه از دست دادن حیوان خانگی بسیار ناراحت کننده است، هیچ دلیلی وجود ندارد که خودتان را در خانه حبس کنید یا در افسردگی فرو روید. آرامش حیوانتان همیشه به آرامش شما وابسته است و هرچه زودتر بتوانید این مرز را رد کنید زودتر می توانید دوباره خودتان شوید.


به انجام کارهای داوطلبانه در یک پناهگاه محلی فکر کنید:

در صورتیکه احساستان هنوز درگیر است نباید به خوش آمد گویی بهٔ حیوان دیگر به خانه تان در همین لحظه بیاندیشید. مواظبت کردن از حیوانات بی سرپرست، حیواناتی که در کمال ناامیدی به توجه انسان نیازمندند، شاید بتواند به کاهش ناراحتی و دلخوری شما کمک کند.

کاری برای یادبود حیوانتان انجام دهید:

کاشتن درخت، کمک به یک پناهگاه یا مطب دامپزشکی می تواند در مقابله با دست دادن حیوان خانگی شما کمک کند.

مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن در خصوص کودکان چگونه است؟

در اغلب موارد، مرگ حیوان خانگی از اولین تجربه های مرگی است که کودکان آن را تجربه می کنند. به همین دلیل در ابتدا شروع به سرزنش کردن دامپزشک، پدر و مادر و حتی خود می کنند که چرا نتوانستند جان حیوان مورد علاقه اش را نجات دهند. در مواقع حادتر، او احساس افسردگی و گناه می کند و همیشه می ترسد مبادا فرد یا افرادی را که دوست دارد هم مانند حیوان خانگی، از دست بدهد.

مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن در مورد کودکان بسیار متفاوت تر از بزرگسالان است چرا که آن ها درکی از این موضع ندارند. پس هرگز به او نگویید که حیوان تو فرار کرده است چرا که همیشه منتظر برگشت او می ماند و اگر این اتفاق نیفتاد و حقیقت ماجرا، کشف شد شما را مقصر و دروغگو می داند.

اتفاقا این مرگ می تواند اولین آموزش او برای مقابله با اندوه و ناراحتی باشد. پس به او یاد بدهید که هر فردی در زمان از دست دادن عزیز خود، ناراحت و اندوهگین می شود و اصلا ناراحتی و اندوه برای هر غمی لازم است. به او کمک کنید تا احساسات و اندوه خود را بیان کند تا کم کم با آن کنار بیاید.

در این زمان باید به فرزند خود بفهمانید که شما هم از این مرگ، ناراحت هستید. بدون اینکه آن ها احساس شرم و خجالت کنند باید اجازه دهید که ناراحتی و گریهٔ خود را بروز دهند. باید این اطمینان را به او بدهید که او مسئول مرگ حیوان نبوده است. به او اجازه دهید که به روش خود با او خداحافظی کند. به کودک خود اجازه دهید در مراسم های یادبود شرکت کند یا برای حیوان خود مراسمی بگیرد تا در این مراسم ها احساسات خود را بروز دهد.

در مورد سالمندان چه باید کرد؟

کنار آمدن با از دست دادن یک حیوان خانگی برای سالمندان می‌تواند بسیار سخت تر باشد. کسانی که تنها زندگی می‌کنند ممکن است احساس کنند انگیزه خود را از دست داده‌اند و یا احساس پوچی زیادی داشته باشند. مرگ  حیوان خانگی ممکن است مصیبت‌های دردناک گذشته را به خاطر او آورد. به همه این دلایل، سالمندان باید به سرعت با این مصیبت کنار آمده، هدف زندگیش را دوباره بازسازی کند. برای او برگشتن به وضعیت عادی زندگی بسیار حیاتی است. اگر شما یک سالمند هستید، ارتباط بیشتری با دوستان و خانواده برقرار کنید و حتی با مشاور صحبت کنید.

 اگر شما هم سالمندی در این وضعیت می‌شناسید، به او کمک کنید و برای رفتن نزد یک مشاور او را همراهی کنید.

آیا باید حیوان خانگی دیگری را جایگزین کنم؟

عجله کردن برای آوردن حیوان جدید نه به نفع شماست و نه آن حیوان. هر حیوانی شخصیت منحصر به فرد خود دارد و یک حیوان جدید نمی تواند جایگزین مناسبی برای حیوان از دست داده شما باشد، بنابراین زمانی را برای گذراندن این دوره نیاز دارید، پس با دقت به مسئولیت‌هایتان رسیدگی کنید و توجه کنید که زمان مناسب برای آوردن یک حیوان خانگی جدید پس از دادن وقت کافی به خودتان است.

به یاد داشته باشید زمانی که برای آوردن حیوان جدید آماده‌اید، پناهگاه حیوانات بی سرپرست یک محل عالی برای پیدا کردن دوستان بعدی شماست.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب