نارضایتی های جنسیتی

نارضایتی های جنسیتی

  نارضایتی های جنسیتی یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی زوجین می باشد که می تواند زندگی مشترک را […]

 

نارضایتی های جنسیتی یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی زوجین می باشد که می تواند زندگی مشترک را منجر به طلاق کند. نارضایتی های جنسیتی کیفیت زندگی زوجین را تا حد زیادی پایین آورده و باعث می شود فاصله زیادی بین زن و مرد ایجاد شود که گاهی پر کردن این فاصله به راحتی امکان پذیر نمی باشد.

این نارضایتی های جنسیتی ممکن است از عوامل جسمی و روانی مختلفی باشد که برای رفع آن نیاز به مراجعه به پزشک متخصص یا روانشناس باشد.

مواردی که می تواند منجر به نارضایتی های جنسیتی شود

نابهنجاری جنسی:

افرادی که دچار انحراف جنسی هستند، لذت جنسی را تجربه می کنند اما نمی توانند به محرک های شهوانی بهنجار پاسخ دهند. چنانچه علاقه جنسی با مشکلاتی چون رنج و عذاب همراه شود و یا اختلال در عملکرد اجتماعی فرد ایجاد کند، نابهنجاری جنسی نامیده می شود. اختلالات نابهنجاری جنسی خود به سه دسته تقسیم می شوند که توضیحاتی درباره آن ارائه می دهیم.

اختلال نمایشگری جنسی

فردی که دچار این نوع از نارضایتی های جنسیتی است از نشان دادن بدن و اندام جنسی خود در مکان های عمومی لذت بسیار زیادی می برند، این افراد لزوما با این عمل به ارگاسم نمی رسند. برای آن که بتوانیم بگوییم فردی دچار اختلال نمایشگری جنسی است باید به مدت حداقل 6 ماه دچار تخیلات و امیال شدید مربوط به آلت نمایی شده باشد به صورتی که این تمایلات کارکرد روزانه وی را مختل کند.

اختلال بچه بازی

افرادی که دچار این نوع اختلال جنسی هستند تمایل دارند تا با کودکان زیر 13 سال رابطه داشته باشند. برای تشخیص این اختلال لازم است که فرد مبتلا حداقل 6 ماه درگیر تمایلات جنسی به کودکان باشد و حداقل 16 سال سن داشته باشد. اکثر مبتلایان مرد هستند و هم به دختران و هم به پسران تمایل جنسی دارند.

اختلال جنسی خود آزار خواهی جنسی یا دیگر آزاری جنسی

این نوع اختلال یکی از نارضایتی های جنسیتی شایع در بین زوجین است. در اختلال خود آزار خواهی جنسی فرد از آزار دیدن و شکنجه شدن لذت می برد و در اثر این شکنجه به ارگاسم دست پیدا می کند. این افراد معمولا عزت نفس بسیار پایینی دارند و خفت طلب هستند و هر گونه توهین و تحقیری را می پذیرند. در اختلال جنسی دیگر آزاری جنسی، فرد تمایل دارد تا برای رسیدن به تحریک و ارگاسم، فرد مقابل خود را مورد آزار و شکنجه قرار دهد.

اختلالات کژکاری جنسی:

پاسخ جنسی در مبحث نارضایتی های جنسیتی به صورت کلی به چهار مرحله میل جنسی، برانگیختگی یا تحریک، ارگاسم و فرونشانی تقسیم می ‌شود که اخلال در هر کدام از این مراحل باعث بروز اختلال خاصی شده که نشانه ‌هایی را در بر دارند و این اختلالات با نام کژکاری جنسی شناخته می‌ شوند. از انواع اختلالات کژ کاری جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمبود میل جنسی در مردان

اختلال نعوظ

کمبود میل جنسی در زنان

اختلال ارگاسمی زنان

انزال زودرس

اختلال تاخیر انزال

مقاربت دردناک

نارضایتی های جنسیتی چه پیامد هایی دارد؟

بررسی‌ های روانشناسان در مورد زوجینی که دچار نارضایتی جنسی هستند نشان می‌دهد که در بسیاری از مواقع این مسئله از نداشتن مهارت‌های ارتباطی کافی ناشی می‌شود. بسیاری از افراد به سکس به عنوان یک مسئله بسیار سطحی برای رفع نیازهای غریزی اولیه نگاه می‌کنند.

در حالی که رابطه جنسی یکی از عمیق‌ترین پیوندهای انسانی است و حفظ کیفیت آن در طول زمان نیازمند توجه دو طرف به نیازهای یکدیگر است. به این منظور باید بتوانید به درستی با همسر خود ارتباط برقرار کنید، از نیازها و خواسته‌های او در رابطه جنسی باخبر باشید و بتوانید در کنار هم برای داشتن یک رابطه موفق تلاش کنید. زیرا در غیر این صورت دوام زندگی مشترک پایین آمده و حتی امکان ایجاد طلاق عاطفی در بین زوجین زیاد می شود.

زوجینی که دچار نارضایتی های جنسیتی هستند معمولا نه تنها نمی توانند به خواسته ها و نیاز های یکدیگر در طول رابطه جنسی توجه کنند، بلکه در زندگی روزمره با یکدیگر نیز ارتباط مناسبی با هم ندارند و تعارض ها و اختلافات زیادی را تجربه می کنند. در این شرایط مراجعه به یک زوج درمانگر می تواند به بهبود روابط عاطفی کمک کند و باعث بهبود نارضایتی جنسی نیز شود.

عدم آگاهی

یکی دیگر از دلایل نارضایتی های جنسیتی تصورات غلطی است که افراد از رابطه جنسی دارند. این مسئله باعث می شود نا زوجین نتوانند رضایت کافی را در رابطه به دست آورند. در روابطی که رابطه جنسی تنها برای کسب لذت مرد باشد یا زن نقش منفعلی دارد و خواسته های خود را بیان نمی کند، چرخه ای معیوب شکل می گیرد که باعث می شود زنان تحریکات کمتری دریافت کنند و پاسخ مناسبی به تمایلات و کسب لذت به مرد نشان ندهند.

متخصصین روانشناس به افرادی که برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه می کنند، پیشنهاد می دهند تا، آگاهی خود را در مورد رابطه جنسی بالا ببرید و به نگاهی واقع بینانه در این مورد دست پیدا کنند. مراجعه به روانشناس، کتاب‌ هایی که در زمینه آگاهی جنسی تألیف شده و شرکت در کارگاه‌های زناشویی از جمله روش‌هایی است که به زوجین کمک می‌کند تا در این باره اطلاعات بیشتری به دست بیاورند و با نیازها و خواسته‌های جنسی یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

متأسفانه بسیاری از زوجین فکر می ‌کنند که این مشکلات تنها برای آن‌ ها اتفاق می‌ افتد و امری غیر قابل درمان است. همچنین برخی از آن‌ها از مطرح کردن این مسائل با متخصصین احساس شرم و خجالت می ‌کنند و به همین خاطر به سراغ درمان ‌های غیر علمی برای مشکلات خود می ‌روند. در حالی که امروزه سکس تراپیست ‌ها با استفاده از تکنیک‌ های مختلف علمی و اطلاعات روز دنیا می‌ توانند به زوجین کمک کنند تا بتوانند از این مشکلات عبور کنند و بار دیگر روابط جنسی خود را بهبود ببخشند.

برای مثال بی ‌میلی جنسی و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم از جمله اختلالات جنسی رایج در زنان هستند که به میزان زیادی کیفیت رابطه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از دلایل نارضایتی های جنسیتی است. این اختلالات در برخی برهه ‌های زمانی مانند دوران پس از زایمان بیشتر اتفاق می ‌افتند. آگاهی از این مشکلات و کژکاری‌ ها و پیگیری برای شروع درمان به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید مشکلات را پشت سر گذاشته و رابطه جنسی خود را بهبود ببخشید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب