نحوه برخورد با بیماران در حال مرگ

نحوه برخورد با بیماران در حال مرگ

نحوه برخورد با بیماران در حال مرگ تجربه‌ای بسیار دردناک است. رفتار با بیمار در حال مرگ باید به شیوه‌ای […]

نحوه برخورد با بیماران در حال مرگ تجربه‌ای بسیار دردناک است. رفتار با بیمار در حال مرگ باید به شیوه‌ای باشد که فرد را از احساسات منفی دور کند. هرگز نمی‌توان احساسات فرد بیمار که از مرگ خود آگاهی دارد، درک کرد. زندگی برای همه افراد شیرین است و باعث وابستگی می‌شود. شاهد درد و سختی عزیز خود بودن بسیار دشوار است. و آماده کردن فرد بیمار برای مرگ نیز بسیار سخت است. مرور تمام خاطرات تلخ و شیرین باعث عذاب افراد می‌شود. اما چاره‌ای جز مقاوت و رفتار با بیمار در حال مرگ به شیوه‌ای مناسب نیست. فرد بیمار نیز حتماً از احساسات منفی درون خود رنج می‌برد. به همین خاطر باید رفتار مناسبی داشته باشید تا علاوه بر کاهش احساسات منفی فرد، او را برای مرگ نیز آماده کنید.


اگر در لحظات پایانی در کنار بیمار حضور داشته باشید و با او هم صحبتی کنید او با خیال آسوده و آرامش خاصی به زندگی خود پایان می‌دهد، پس بهتر است ابراز اندوه و گریه و‌زاری را کنار بگذارید تا بیمار را آزرده خاطر نکنید. راهکار‌های زیر را در رفتار خود در مواجهه با بیمار در حال مرگ به کار ببندید تا بتوانید برخورد مناسبی با او داشته باشید.


راهکار‌هایی برای رفتار مناسب با بیمار در حال مرگ


توجه به خواسته‌های بیمار


زمانی که بیمار در حال مرگ را می‌بینید به دنبال خواسته‌های او باشید به عنوان مثال از او سؤال کنید که با چه کسی تمایل دارد صحبت کند یا اصلاً در مورد چه چیزی می‌خواهد بگوید، چه فیلمی مورد علاقه‌اش است یا دلش می‌خواهد چه آهنگی گوش دهد؟ در چنین مواقعی بیمار دوست دارد با کسی به درد دل کردن بنشیند. زمانی که او به علت خستگی از درد کشیدن حرف از رفتن می‌زند از او بخواهید که در این باره بیشتر با شما صحبت کند تا فشار‌های روحی‌اش تخلیه شود. پیشنهاد می‌کنیم در این شرایط سعی کنید شنونده خوبی برای حرف‌های بیمار باشید و در آن هنگام صبر و توجه ویژه‌ای به او اختصاص بدهید.


صحبت درباره رسیدن زمان مرگ بیمار


بار‌ها شاهد آن بودیم که اطرافیان بیمارانی که در حال مرگ هستند و هیچ حرفی به هیچ عنوان در مورد نزدیک شدن مرگ بیمار به او نمی‌گویند تا او را از احساسات منفی دور کنند اگرچه این مورد می‌تواند در بعضی جا‌ها صدق کند ولی در بسیاری از مواقع نیز بیمار نیاز دارد به خاطر نزدیک شدن زمان مرگش ارتباط نزدیکی با افراد زندگی خود داشته باشد بنابراین رک بودن و داشتن صداقت بسیار با اهمیت است بهتر آن است که توسط یک نفر بیمار درباره این موضوع توجیه شود.


واکنش و برخورد مناسب در لحظات صحبت از مرگ


در کنار رفتار مناسب با بیمار در حال مرگ، چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است واکنش صحیح شما نسبت به حرف‌های او می‌باشد. معمولاً بیماری که در حال مرگ است زمانی که شروع به صحبت کردن می‌کند و اطرافیانش بسیار اندوهگین و ناراحت می‌شوند واکنش جالبی از خود نشان نمی‌دهند.


بخشش بیمار به خاطر اتفاقات تلخ گذشته


در لحظات پایانی زندگی یادآوری اتفاقات و اشتباهات تلخ گذشته‌ای که بیمار مرتکب آن‌ها شده است یک امر طبیعی تلقی می‌شود اما با این افکار رنج بسیار زیادی متوجه او خواهد شد بنابراین بهترین کار این است که به او اطمینان دهید که تمام اشتباهاتی که در گذشته در حق شما کرده است را بخشیده‌اید و خیال راحتی را در وجودش ایجاد کنید و از او نیز بخواهید که متقابلا شما را ببخشد. حتی اگر از خانواده و یا بستگان نزدیک بیمار هستید و از گذشته‌اش اطلاع دارید می‌توانید افرادی را که با بیمار اختلاف داشته‌اند را نزد بیمار حاضر کنید تا هر آنچه حس بد بینشان هست را حل کنند. چرا که هر گونه احساس جبران خطا‌های گذشته باعث می‌شود بیمار به آرامش خاطر خاصی برسد.


ایجاد حس ارزشمندی در وجود بیمار


باید بدانید قسمتی از احساسات منفی واپسین لحظات زندگی فرد بیمار مربوط به این است که: مدام با خود فکر می‌کند که، آنگونه که باید زندگی نکرده بدین منظور شما با یاداوری کار‌های مثبتی که فرد بیمار در زندگی‌اش انجام داده است حس ارزشمندی به او منتقل کرده و حتی از او تشکر و قدردانی کنید تا حال خوب و مثبتی پیدا کند. جملاتی همچون، بابت تمام خوبی‌هایت از تو ممنونم، جمله بسیار تاثیر گذاری است.


جمله دوستت دارم را تکرار کنید


بدانید که هیچ وقت برای ابراز عشق و علاقه دیر نیست حتی چنانچه در زمان گذشته عشق و محبت کمی برایش خرج کرده‌اید پس چنانچه نمناک توصیه می‌کند در روز‌های پایانی این را از او دریغ نکنید و آرامش و حس رضایت به او بدهید.


یادآوری خاطرات ماندگار و خوب


از آنجایی که مرور خاطرات خوب حتی در روز‌های عادی باعث نشاط هر کسی می‌شود. یادآوری و تکرار خاطره‌های خوب گذشته و حال در نزد بیمار کار بسیار پسندیده‌ای است و حال خوب و ذوق و شوق بیمار را به همراه دارد. تکرار خاطرات کودکی همچون تهیه غذایی در یک شب خاص یا پخش یک آهنگ که متصل به روز‌های خوب بوده در روح و روان فرد بیمار نقش بسیار پررنگی دارد.


لمس و نوازش بیمار حین صحبت


ممکن است حرف زدن با بیمار بالاخص بیمارانی که دچار بیماری‌های دشواری همچون سرطان شده‌اند راحت نباشد و ارتباط کلامی بخاطر احساسی بودن امکان‌پذیر نباشد بنابراین در این لحظات سعی کنید با نوازش کردن یا گرفتن دست بیمار ارتباط فیزیکی با او برقرار کنید چرا که این کار تأثیر به سزایی در تبادل احساسات دارد.


واکنش مناسب اطرافیان هنگام صحبت از مرگ


رفتار با بیمار در حال مرگ و در کنار آن واکنش صحیح به حرف‌های او اهمیت زیادی دارد. معمولاً زمانی که بیمار از مرگ حرف می‌زند، اطرافیان بسیار اندوهگین شده و نمی‌دانند چه واکنشی نشان دهند. برخی از بیماران دوست دارند در مورد مراحل مرگ و ترک زندگی و غم‌هایشان صحبت کنند و می‌خواهند بدانند چه اتفاقی پس از مرگ برایشان رخ می‌دهد. در این شرایط می‌توانید از کمک کارکنان آسایشگاه و متخصصان برای جواب دادن به برخی سؤالات آن‌ها استفاده کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.



points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب