نحوه برخورد با فرزند معتاد

نحوه برخورد با فرزند معتاد

داشتن فرزند معتاد یکی از سخت‌ترین شرایطی است که ممکن است پدر و مادرها با آن روبه‌رو شوند. در واقع […]

داشتن فرزند معتاد یکی از سخت‌ترین شرایطی است که ممکن است پدر و مادرها با آن روبه‌رو شوند. در واقع یک فرزند یا جوان معتاد می‌تواند آرامش را از والدین بگیرد و بهداشت روانی و حتی سلامت جسمانی خانواده را به خطر می اندازد. در این شرایط اغلب والدین نمی‌دانند که باید چه برخوردی با فرزند خود داشته باشند. از آنجایی که نحوه برخورد والدین با اعتیاد فرزند یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در فرآیند ترک محسوب می‌شود، آموزش دیدن پدر و مادرهایی که دارای جوان یا فرزند معتاد هستند بسیار اهمیت دارد. 

چگونه می‌توان فهمید که یک نوجوان از مواد مخدر استفاده می‌کند؟

تغییر در گروه دوستان

بی توجهی به پیرایش و آراستگی

افت تحصیلی

نرفتن به کلاس‌های درس

از دست دادن علاقه به فعالیت‌های قبلی موردعلاقه

مشکل داشتن با قانون‌های دانشگاه و مدرسه

تغییر در عادات غذا خوردن و خواب

تخریب روابط با اعضای خانواده و دوستان

چگونه با فرزند معتاد خود برخورد کنیم؟

تقویت رابطه والد فرزندی هنگام برخورد با فرزند معتاد

افراد هنگامی‌ که درگیر اعتیاد می‌شوند بیش از هر زمان دیگری از نظر روانی آسیب‌پذیر هستند و به حمایت اطرافیان خود نیاز دارند. این در حالی است که مصرف مواد توسط آن‌ها و بی‌توجهی پیامد ها و عوارض اعتیاد به مواد مخدر معمولاً خشم خانواده را برمی‌انگیزد و باعث ایجاد شکاف بین والدین و فرزند می‌شود.

در این شرایط برای اینکه بتوانید ارتباطات خود را با فرزند جوان تان حفظ کنید این مسئله را به یاد داشته باشید که کاهش حمایت‌های اجتماعی و طرد شدن از جانب عزیزان با افزایش فشار روانی بر فرد معمولاً به شدت گرفتن اعتیاد سرعت می‌بخشد. در نتیجه تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند محیط خانه را امن بپندارد و در مورد نگرانی‌ها و مشکلات خود با پدر و مادر صحبت کند. برای اینکه بتوانید چنین ارتباطی را در این شرایط دشوار پرورش دهید لازم است که با مهارت جرات مندی آشنا باشید و رابطه خود را بر این اساس استوار کنید.

این مهارت به شما می‌آموزد که در عین حال که به فرزندتان کمک می‌کنید بتوانید بدون خشونت و به طور منطقی با خواسته‌های نا به جای او مخالفت نمایید و از این طریق نوعی تعادل در میزان حمایت خود ایجاد کنید. برای آشنایی و تمرین این مهارت در این شرایط مراجعه به یک روانشناس می‌تواند کمک کننده باشد.

تمرکز بر توانمندی‌های فرزند معتاد و ترغیب او برای استفاده از درمان‌های نوین  

بسیاری از والدین که با اعتیاد فرزند خود دست و پنجه نرم می‌کنند نمی‌دانند که با چه روشی می‌توانند فرزند خود را برای ترک و دریافت درمان مناسب متقاعد کنند چرا که اغلب افرادی که مواد مصرف می‌کنند اعتیاد خود را منکر می‌شوند و یا از روش‌های ترک می‌هراسند. در حالی که امروزه روش‌های نوینی در ترک اعتیاد استفاده می‌شود که در آن فرد علائم ترک کمتری را تجربه می‌کند و در نتیجه مانند سابق دچار دردهای جسمانی و علائم آزاردهنده نمی‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به درمان‌های دارویی سم زدایی برای ترک اعتیاد  اشاره کرد.

قرار گرفتن این درمان‌ها در کنار روش‌های روانشناختی نظیر درمان‌های شناختی رفتاری آسیب‌های روانی ناشی از اعتیاد را جبران می‌نماید و در نتیجه با کاهش میزان ولع و وسوسه در فرد به او کمک می‌کند تا بتواند پرهیزی ماندگار را تجربه کند. به همین منظور لازم است که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید و با تمرکز بر توانایی‌های فرزندتان او را به امتحان درمان‌های نوینی که در زمینه اعتیاد وجود دارد سوق دهید. روانشناسان متخصص در حیطه اعتیاد می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنید و در مورد نحوه ترغیب فرزندتان برای مراجعه به مراکز درمانی آگاهی بیشتری کسب نمایید.

مراقبت از خود

یکی از مهم‌ترین مسائلی که والدین اغلب در این شرایط آن را فراموش می‌کنند مراقبت از خود است. در واقع بسیاری از آن‌ها آنقدر درگیر مشکلات فرزندشان می‌شوند که به طور کل خود را فراموش می‌کنند. همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که برای کمک به دیگران ابتدا باید بتوانید از خودتان مراقبت کنید و در جهت حفظ روحیه خود تلاش نمایید.

به همین خاطر فراموش نکنید که شما در این موقعیت بیش از هر زمان دیگری در معرض ابتلا به مشکلات روانی نظیر افسردگی و اختلالات اضطرابی هستید و این مسئله می‌تواند کانون خانواده شما را با بحران‌های بیشتری مواجه کند و توانایی شما را برای کمک به فرد معتاد نیز کاهش دهد. در نتیجه در کنار پیگیری وضعیت اعتیاد فرد، سلامت روان خود را نیز جدی بگیرید. شما باید بتوانید برای کاهش اضطراب خود اقدامات موثری انجام دهید. کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس یا شرکت در گروه‌های خودیاری و جلسات خانواده درمانی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

خودداری از زور و اجبار هنگام برخورد با فرزند معتاد

بسیاری از پدر و مادرها بدون اینکه بدانند رفتار آن‌ها چه تاثیری بر فرزندشان می‌گذارد برای ترک دادن فرد از روش‌هایی استفاده می‌کنند که احتمال آسیب را دو چندان می‌کند. برای اینکه شما نیز در این تله گرفتار نشوید این مسئله را در نظر بگیرید که اعتیاد اغلب از مسائل روانی و اجتماعی نشات می‌گیرد و به نوعی بیماری مغزی منجر می‌شود. در نتیجه برای دستیابی به یک ترک موفق، علل گرایش به اعتیاد باید تحت درمان قرار بگیرد و به تاثیر مواد مخدر بر مغز نیز پرداخته شود.

استفاده از روش‌های زوری و اجباری نظیر بستن فرد و یا فرستادن او به کمپ‌های اجباری تنها باعث سم‌زدایی یا پاک شدن بدن از مواد می‌شود اما تأثیری بر ریشه‌های روانی اعتیاد نمی‌گذارد و پیامدها و آسیب‌های آن را جبران نمی‌کند. در نتیجه فرد پس از هر بار ترک مجدداً به سمت مواد کشیده می‌شود و شما را بیش از پیش ناکام و ناامید می‌سازد.

 از سرزنش و انتقاد مخرب بپرهیزید

این مسئله قابل درک است که شما از دست فرزندتان خشمگین باشید اما برای اینکه بتوانید به او و خانواده تان کمک کنید لازم است که مهارت‌های رفتاری جدیدی را اتخاذ کنید و از انجام برخی رفتارهای مخرب بپرهیزید. سرزنش دائمی جوانی که به اعتیاد مبتلا شده نه تنها هیچ تأثیری بر روند بهبودی او ندارد بلکه با تخریب هرچه بیشتر اعتمادبنفس او باعث می‌شود هرچه بیشتر در باتلاق اعتیاد فرو رود. در نتیجه از پیامدهای سرزنش‌های خود آگاه باشید تا ناخواسته باعث تشدید اوضاع نشوید. به جای این کار تلاش کنید تا به دنبال راه حلی برای مشکل پیش آمده برای جوان معتاد خود باشید و از متخصصین برای بهبود اوضاع کمک بگیرید. 

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب