نحوه برخورد با والدین دارای خودشیفتگی

نحوه برخورد با والدین دارای خودشیفتگی

نحوه برخورد با والدین دارای خودشیفتگی برای سلامت روانی فرزندان بسیار با اهمیت است. فرزندانِ بزرگسالِ والدینِ خودشیفته، حق پیشرفت […]

نحوه برخورد با والدین دارای خودشیفتگی برای سلامت روانی فرزندان بسیار با اهمیت است. فرزندانِ بزرگسالِ والدینِ خودشیفته، حق پیشرفت در زندگی خود را دارند. آن‌ها حق دارند خودشان را دوست داشته و به خودشان احترام بگذارند. آن‌ها از آزادی روانی و آرامش درونی برخوردارند.
ر‌هایی از تربیت والدین خودشیفته دشوار است. در واقع، یکی از دشوارترین چالش‌هایی که باید بر آن غلبه کرد ر‌هایی از دام خودشیفتگی است، زیرا از کودکی در شخصیت فرد ریشه دوانده است.
اختلال شخصیتی خودشیفتگی، این گونه تعریف می‌شود:
یک وضعیت روانی که در آن مردم احساس متفاوتی از خود دارند؛ نیاز عمیق به توجه و تحسین بیش از حد، روابط آشفته و عدم همدلی با دیگران. اما پشت این ماسک اعتماد به نفس بالا، عزت نفس شکننده‌ای نهفته است که در برابر کوچکترین انتقاد آسیب‌پذیر است.


انواع والدین خودشیفته


خودشیفتگان بی‌توجه


برخی از والدین خودشیفته، آنقدر مجذوب خودشان می‌شوند که در نهایت از فرزندان خود غافل می‌مانند. والدین خودشیفته بی‌توجه، کسانی هستند که علاقه چندانی به زندگی فرزندانشان نشان نمی‌دهند. آن‌ها فرزندان خود را تهدید می‌دانند و بنابراین عمداً تصمیم می‌گیرند در بهبود و تربیت آن‌ها تلاش نکنند.


خودشیفتگان درگیر


کاملاً برخلاف خودشیفتگان بی‌توجه، خودشیفتگان درگیر، با وسواس شدیدی در زندگی فرزندانشان دخالت می‌کنند. آن‌ها فرزندان خود را ادامه دهنده راه خودشان می‌دانند. با این کار، آن‌ها هویت خود را به فرزندان خود تحمیل می‌کنند و اگر از آن منحرف شوند، از آن‌ها ناامید می‌شوند. این نوع والدین محدودیتی ندارند و در جداسازی خود از فرزندانشان با مشکل مواجه هستند.


افکار درونی والدین دارای خودشیفتگی چگونه است؟


خودشیفتگی یک وضعیت مرموز است. اولاً، کارشناسان بهداشت روان نمی‌دانند چه چیزی باعث NPD می‌شود. خودشیفتگی از این طریق به روان‌پریشی و اضطراب اجتماعی شباهت دارد. در حالی که سابقه خانوادگی و فناوری‌های پیشرفته تصویربرداری مغز (مانند PET) ممکن است به ما سرنخ دهد. اما روان درمانگران تنها افرادی هستند که می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند.


نحوه برخورد با والدین دارای خودشیفتگی


امنیت


به نظر من بسیار مفید است که به کودکان یک بزرگسال “ایمن” بدهیم که در مواقع استرس‌زا می‌توانند به او مراجعه کنند بزرگسالی که به آن‌ها اعتماد دارند و هیچ تعصبی نسبت به هیچ یک از والدین ندارد. به عنوان مثال، یک درمانگر، یک مشاور راهنما، یک مربی، یا روحانی نمونه هستند. همچنین گروه‌های حمایتی برای فرزندان طلاق وجود دارد. والدین خود شیفته گاهی اوقات در مورد والدین غیر NPD منفی صحبت می‌کنند. آن‌هایی که NPD دارند در همدلی با دیگران مشکل دارند و احتمالاً به جای اینکه در نظر بگیرند که صحبت‌های منفی در مورد همسر سابقشان چه تأثیری روی بچه‌ها می‌گذارد، عصبانی می‌شوند. داشتن یک بزرگسال بی‌طرف که بچه‌ها به آن مراجعه کنند، می‌تواند یک راه نجات ارزشمند برای بچه‌ها در صورت بروز این وضعیت باشد.


تعیین مرز


به فرزندان خود «تعیین مرز» را بیاموزید چون ممکن است در صورت ناراحتی والدین NPD از آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال، “من شما را دوست دارم و می‌خواهم که خوشحال باشید؛ فکر می‌کنم خوب است که با بزرگسال دیگری صحبت کنید زیرا آن‌ها بهتر از یک بچه می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند. ” یا، “می توانم اکنون با “بزرگسال امن” خود تماس بگیرم؟ این عبارات ممکن است به کودک کمک کند احساس محافظت بیشتری کند.


تأیید احساسات فرزندان


هنگامی که کودکان با والدین NPD نیستند، به یاد داشته باشید که احساسات و تجربیات آن‌ها را تأیید کنید، زیرا فرد مبتلا به NPD خود را “درست” می‌بیند و توانایی ابراز همدردی را ندارد. برای والدین دیگر مهم است که به‌امید محافظت از عزت نفس کودکان، قدمی را بردارند. خلاصهبچه‌ها نمی‌توانند طلاق بگیرند، جدا شوند یا پدر و مادر NPD خود را نادیده بگیرند. به احتمال زیاد، پس از طلاق، آن‌ها ملزم به گذراندن وقت با آن والدین خواهند بود. هرچه ارتباط، کمک، حمایت و راهنمایی بیشتری به این بچه‌ها ارائه دهیم، برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.


خطرات ارتباط بین خودشیفتگی و پرخاشگری


این مطالعه همچنین نشان داد که والدین دارای خودشیفتگی بالا، ویژگی‌های پرخاشگرانه‌تری دارند، حتی زمانی که تحریک نیستند. با این حال، خطر پرخاشگری زمانی افزایش می‌یابد که احساس می‌کنند تحریک شدند، مانند توهین یا اهمیت ندادن. یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز محققان این بود که ارتباط بین افکار درونی فرد دارای خودشیفتگی و پرخاشگری تقریباً به همان اندازه که با اعمال تهاجمی خفیف‌تر ارتباط داشت، با خشونت پیوند داشت. بوشمن می‌گوید که خشونت آن‌طور که انتظار می‌رود نیست. در این مطالعه، محققان خشونت را قصد وارد کردن آسیب فیزیکی به دیگران، مانند جراحت یا مرگ، تعریف کردند.


افکار درونی والدین دارای خودشیفتگی چگونه است؟


خودشیفتگی یک وضعیت مرموز است. اولاً، کارشناسان بهداشت روان نمی‌دانند چه چیزی باعث NPD می‌شود. خودشیفتگی از این طریق به روان‌پریشی و اضطراب اجتماعی شباهت دارد. در حالی که سابقه خانوادگی و فناوری‌های پیشرفته تصویربرداری مغز (مانند PET) ممکن است به ما سرنخ دهد. اما روان درمانگران تنها افرادی هستند که می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند.


درمان والدین دارای خودشیفتگی


یک نوع خاص از درمان که مورد تأیید متخصصان قرار گرفته است، رفتار درمانی دیالکتیکی یا به اختصار DBT نام دارد. متخصصان به سرعت به این نکته اشاره می‌کنند که DBT – مانند تقریباً تمام درمان‌های مبتنی بر بودیسم سکولار است. علاوه بر این، برای بهره‌مندی از DBT، لازم نیست که به مدیتیشن مسلط باشد.


چگونه می‌توان از رفتار مخرب والدین خودشیفته ر‌هایی یافت؟


اغلب اوقات، فرزندان بزرگسال والدین خودشیفته توانایی زیادی در ابراز همدردی و محبت نسبت به دیگران نشان می‌دهند، می‌توانند روابط عاشقانه برقرار کنند و یاد بگیرند که خود را دوست داشته و از خود مراقبت کنند.
اما ر‌هایی کامل از رفتار‌های مخرب والدین خودشیفته می‌تواند چالش برانگیز باشد. ایجاد عزت نفس و اعتماد به نفس، کلیدی برای بقای شما است. والدین خودشیفته اغلب به منظور اثبات اینکه می‌توانند از مرز‌های شما عبور کنند، ممکن است ناخوانده در خانه شما ظاهر شوند، قوانین خانواده را زیر پا بگذارند تا شما را عصبانی کنند.
برای حل این مشکل، شما باید مرز‌های محکمی تعیین کنید و عواقبی را هنگام عبور از آن‌ها اعمال کنید. حتی ممکن است لازم باشد در صورت عدم رعایت قوانین، آن‌ها را ترک کنید.
اهمیت تنظیم مرز‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، این کلید شما برای حفظ رابطه با والدینتان در عین محافظت از سلامت عاطفی و روحی شما است.
تنها چیزی که به آن نیاز دارید این است که شجاعت داشته باشید تا بتوانید ارزیابی کنید که چرا تربیت شما برایتان مضر بوده است. و هنگامی که میزان آسیب خود را درک کنید، می‌توانید اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهید.
فرزندانِ بزرگسالِ والدینِ خودشیفته، حق پیشرفت در زندگی خود را دارند. آن‌ها حق دارند خودشان را دوست داشته و به خودشان احترام بگذارند. آن‌ها از آزادی روانی و آرامش درونی برخوردارند.
تا زمانی که افراد به والدین خودشیفته خود اجازه دهند تا از آن‌ها سوءاستفاده کنند، هیچ یک از این حقوق قابل دسترسی نخواهد بود.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.



points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد