نشانه‌ های ازدواج ناموفق

نشانه‌ های ازدواج ناموفق

ازدواج همواره یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی به شمار می‌رود که نتیجه آن را انتخابمان رقم می‌زند که […]

ازدواج همواره یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی به شمار می‌رود که نتیجه آن را انتخابمان رقم می‌زند که ازدواج موفق باشد یا ازدواج ناموفق . بزرگ‌ترین دغدغه هر جوانی که قصد ازدواج دارد، انتخاب همسر مناسب برای ساختن یک زندگی مشترک موفق است. همه آدم‌ها با هدف خوشبختی و موفقیت در این مسیر قدم می‌گذارند، اما دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند ازدواجی ناموفق را شکل دهد. ازدواج ناموفق موجب صدمات شدید روحی و تخریب احساسات می‌شود. انتخاب عجولانه و بدون شناخت از علل اصلی جدایی و شکست به حساب می‌آید. در صورت ادامه پیدا کردن این شرایط نامساعد، سلامت روحی و جسمی به خطر می‌افتد.

تصمیم گرفتن برای جدایی خیلی تصمیم سخت و ترسناکی است. بسیاری از افراد ترس عمیقی از شروع تنهایی دارند و نه ترس از آیندهٔ نامعلومی که وجود دارد. خیلی از افراد حاضر هستند درد را در یک رابطه اشتباه تحمل کنند ولی به جدایی فکر نکنند در حالی که خود نشانه‌های ازدواج ناموفق را می‌بینند.

علت‌های رایج ازدواج‌هایی که به شکست منجر می‌شود

فرار از منزل پدری

بسیاری از جوانان به واسطه شکاف بین نسل‌ها، رابطه غیر صمیمی با والدین خود دارند و احساس می‌کنند با ازدواج به آزادی‌های بسیاری می‌رسند. آن‌ها به صورت عجولانه و با هدف فرار از خانه تن به ازدواج ناصحیح می‌دهند. بعد از گذشت مدتی با آشکار شدن حقایق تازه متوجه عمق اشتباهشان می‌شوند.

فشار خانواده

برخی از جوانان بخصوص دختران به واسطه اصرار های بیجای خانواده، تصمیم به ازدواج می‌گیرند و این پیوند اجباری دیر یا زود مشکلات خودش را نشان می‌دهد.

ظاهر و زیبایی

توجه از سر هیجان و صرفاً متکی بودن بر ظاهر کار بسیار نا صحیحی است که برخی از جوانان به خصوص در سن کم انجام می‌دهند. آن‌ها در زندگی مشترک با خاموش شدن آتش هیجانشان، چشمشان به اشتباهات باز می‌شود.

موقعیت اجتماعی و اسم و رسم

افرادی هستند که تنها شیفته القاب و موقعیت اجتماعی همسرشان می‌شوند. برای مثال آنان همسری دکتر، مهندس، جراح و را باعث افتخار می‌دانند. این امر سبب می‌شود شناخت اصولی از او پیدا نکنند.

ازدواج مصلحتی

ازدواج مصلحتی به دلایل متعددی از جمله مهاجرت، بارداری ناخواسته، ازدواج اجباری، پیوند دو قوم و مذهب و انجام می‌شود. در این شرایط عموماً زوجین علاقه‌ای به هم ندارند و صرفاً از سر مصلحت و اجبار تن به این خواسته می‌دهند.

ثروتمندی

وضعیت مالی خوب می‌تواند بسیاری از جوان‌ها را ترغیب به ازدواج کند. ثروتمند بودن یک شخص گاهی سبب می‌شود معیارهای اخلاقی، اجتماعی، رفتاری، مذهبی و فرهنگی طرف را زیر نظر نگیریم.

لجبازی با خود یا جبران شکست عشقی

افرادی هستند که تنها به دلیل فراموشی عشق سابقشان، یا لجبازی با او تصمیم به ازدواج می‌گیرند.

ارضای نیازهای جنسی

برخی افراد برای ارضای نیازهای جنسی و عدم کنترل بر هیجانات عجولانه تصمیم می‌گیرند و احساساتشان بر تفکرات منطقی غلبه می‌کند.

کوتاه بودن دوران آشنایی

شناخت کامل همسر در دوران قبل از ازدواج کمک بزرگی به پیش بینی آینده می‌کند. طول مدت آشنایی و بررسی دقیق و همه جانبه برای داشتن ازدواجی موفق بسیار مهم است.

نشانه‌های ازدواج ناموفق

کم شدن یا نداشتن رابطه جنسی

دکتر مگان فلمینگ (Megan Fleming) که یک روانشناس می‌باشد، یکی از نشانه‌های ازدواج ناموفق و اشتباه را کم یا نداشتن رابطه جنسی می‌داند. او اعتقاد دارد اگر روابط جنسی در سال کمتر از ده بار باشند، آن رابطه به مشکل برخورده است. او معتقد است، این صمیمیت در رابطه جنسی است که یک رابطه عاشقانه را از روابط دیگر جدا می‌سازد.

جین گریر (Jane Greer) متخصص روابط زناشویی می‌گوید که فقدان محبت فیزیکی قابل مشاهده مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن و نشان دهنده یک مشکل جدی است. به این منظور که محبت‌های فیزیکی در ازدواج فقط به رابطه جنسی ختم نمی‌شود، اگر افراد محبت‌های فیزیکی کوچکی مانند بوسیدن و بغل کردن را نداشته باشند، نشان می‌دهد که مشکلات جدی دارند.

نداشتن مکالمات معنادار

وقتی اتفاقی در زندگی می‌افتد حال فرقی نمی‌کند خانوادگی باشد یا کاری و یا هر دستاورد دیگری و شریک زندگی اولین فردی نباشد که این اتفاقات را با او به اشتراک می‌گذارید، نشان دهنده مشکل در رابطه است. جین گریر تاکید می‌کند که نداشتن هیچ مکالمه معناداری (به این منظور که جز مکالمات ابتدایی که در مورد کارهای خانه و کارهایی که باید انجام گیرد) یکی از علامت هشدار دهنده است که از نشانه‌های ازدواج ناموفق و شاید اشتباه می‌باشد.

 نادیده گرفتن خود

نادیده گرفتن خودتان می‌تواند یکی از نشانه‌های ازدواج ناموفق یا اشتباه باشد. افراد به خصوص زنان تمایل دارند نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح بدهند. زنان به طور طبیعی نقش مراقب را به عهده می‌گیرند و در این راه امکان دارد بخشی از هویت و نیازهای خود را کنار بگذارند.

به این منظور که وقتی در زندگی خود مشکل دارند به جای آن که تلاش کنند زندگی خود را بهبود بدهند، درگیر مشکلات دیگران می‌شوند و به اصطلاح حواس خود را با مشکلات دیگران پرت می‌کنند این پرت کردن حواس نیز می‌تواند از نشانه‌های ازدواج ناموفق باشد.

خیال پردازی درباره زندگی بدون همسر

اگر افراد خیال پردازی می‌کنند که آینده‌ای شاد بدون شریک زندگیشان خواهند داشت. قطعاً نشان می‌دهد که مشکلاتی وجود دارد که می‌تواند از نشانه‌های ازدواج ناموفق یا رابطه اشتباه باشد. 

برنامه ریزی برای آینده بدون شریک زندگیتان می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که شما کاملاً در حال دور شدن از شریک خود هستید. فرد لذتی از زندگی که در آن هست نمی‌برد و مدام در خیال پردازی‌های خود شریک زندگیش را راه نمی‌دهد که یک نشانه مهم از نشانه‌های ازدواج ناموفق است.

بی توجهی دیدن

موارد بسیاری در رابطه نشان می‌دهد که شریک زندگیتان به شما توجه می‌کند. یکی از این موارد شنیده شدن است. وقتی کنار همسرتان می‌نشینید و درباره مسائلی که اتفاق افتاده است یا هر آن چه که دوست دارید صحبت می‌کنید، احساس می‌کنید هیچ چیزی در او تغییر نمی‌کند و برای او مهم نیست که چه قدر درباره احساسات خود صحبت کنید.

یکی از نشانه‌های ازدواج ناموفق و شاید اشتباه که بسیار خطرناک است، بی توجهی و گوش ندادن می‌باشد

شروع روابط عاطفی دیگر

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های ازدواج ناموفق و ماندن در یک رابطه اشتباه، شروع رابطه جدید عاطفی است. فرد وقتی از همسر خود راضی نباشد و احساسات و نیازهای عاطفی خود را برطرف نکند و یا به هر دلیلی به سمت افراد دیگر تمایل یافته و فرد دیگری را اولویت خود قرار دهد، این را باید بداند که اگر رابطه دچار مشکلات عمیقی شده است، ارتباط عاطفی برقرار کردن با یک فرد دیگر اوضاع را بدتر و وخیم‌تر می‌کند و دردی را دوا نمی‌کند.

اولویت قرار دادن دیگران

افراد وقتی اتفاق خوشایندی برایشان می‌افتد قبل از هر فرد آن را به شریک خود می‌گویند. این نشان دهنده یک رابطه درست است. اما اگر فرد نیاز داشت با کسی صحبت کند و اولویت حرف زدن خود را شریک خود قرار نداد، واضح است که این از نشانه‌های ازدواج ناموفق است و او در راه اشتباه سر می‌کند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد