نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج

نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج

ازدواج یعنی شراکت عاطفی و احساسی دو نفر در پیوند زناشویی. در ازدواج توجه به نکات مهم برای مشاوره قبل […]

ازدواج یعنی شراکت عاطفی و احساسی دو نفر در پیوند زناشویی. در ازدواج توجه به نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج برای انتخابی صحیح و ازدواجی موفق و همراه با آرامش می‌تواند، تا حد زیادی باعث آرامش زوجین در انتخاب مناسب و آگاهی از مسیری که در آن قدم می‌گذارند باشد.

اقدام به ازدواج نیاز به داشتن فاکتورهای مهمی می‌باشد که از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به، قدرت تجزیه و تحلیل، انواع بلوغ، وجود تعهد و… اشاره کرد. روانشناسی ازدواج به افراد کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندانه داشته باشند و با ازدواج مناسب به رشد خود و طرف مقابل دست پیدا کنند.

چرا مشاوره قبل از ازدواج با اهمیت می‌باشد؟

انتخاب همسر مناسب یکی از مهمترین تصمیماتی است که، هر فرد در زندگی می‌گیرد. این تصمیم تمام اهداف زندگی، رشد شخصیتی، روابط اجتماعی و فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل اهمیت نکات مهم برای مشاوره در بین افرادی که قصد ازدواج دارند روز به روز بیشتر می‌شود.

آمار طلاق در کشور نشان از نا آگاهی افرادی که تصمیم به ازدواج دارد. مشاوره پیش از ازدواج به منظور شناخت بیشتر، بهبود روابط پیش از ازدواج، ارائه آگاهی درباره مسائلی که امکان بروز آن در زندگی مشترک وجود دارد.

روانشناسان به چه نکات مهم مشاوره پیش از ازدواج تاکید دارند؟

تأثیر ازدواج بر زندگی افراد: از اولین نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج تأثیر ازدواج بر زندگی افراد است. بسیاری از زوج‌های جوانی که برای ازدواج اقدام می‌کنند یک تصویر رؤیایی که مطابقت زیادی هم با حقیقت ندارد برای خود ایجاد می‌کنند. مشاوره ازدواج به افراد کمک می‌کند تا این نگاه رؤیایی کنار رفته و افراد بتوانند با نگاهی عمیق‌تر و دقیق‌تر به ازدواج نگاه کنند و با واقعیت‌های زشت و زیبای آن رو به رو شده و پس از آن تصمیم به ازدواج بگیرند.

شناخت کامل زوجین نسبت به یکدیگر: معمولاً افرادی که تصمیم به ازدواج می‌گیرند همه جوانب شخصیتی خود را برای یکدیگر آشکار نمی‌کنند. گاهی افراد حتی نسبت به خود شناخت درستی ندارد و گاهی خجالت و شرم مانع از بیان بسیاری از حقایق وجودی آن‌ها می‌شود. مشاوره روانشناسی پیش از ازدواج از شناخت زوجین نسبت به یکدیگر، به عنوان نکات مهم برای مشاوره اشاره می‌کند. مشاور پیش از ازدواج با کمک جلسات مشاوره و تست‌های روانشناسی به افراد کمک می‌کند تا شناخت مناسب و بدون هیچ سانسوری نسبت به خود و طرف مقابل پیدا کرده و با آگاهی کامل تصمیم به ازدواج بگیرند.

برنامه ریزی برای بعد از ازدواج: همان گونه که عنوان کردیم رؤیا پردازی در بین دختران و پسران در امر ازدواج بسیار بالا است. همین مسئله باعث می‌شود تا پس از ازدواج با عدم دستیابی به اهدافی که از ازدواج داشته‌اند دچار سرخوردگی شوند. مشاوره قبل از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا برنامه ریزی مناسبی درباره تصمیماتی که هر یک از زوجین برای زندگی خود دارند گرفته شود و زمان انجام هر اتفاقی بر اساس توافق زوجین باشد.

مشاوره ازدواج به چه مسائلی می‌پردازد؟

آمادگی برای ازدواج:

افراد مختلف در سنین مختلف به آمادگی برای ازدواج می‌رسند و سن تنها مسئله‌ای نیست که جزء نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج است. رسیدن به بلوغ ذهنی، بلوغ جسمی، بلوغ عاطفی، بلوغ اقتصادی، بلوغ خانوادگی از مواردی است که مورد نیاز افراد برای ازدواج است. مشاور ازدواج در جلسه مشاوره به بررسی آمادگی افراد در این زمینه‌ها می‌پردازد و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

شناخت خود:

هر فرد در محیط خانوادگی، فرهنگی و اقتصادی متفاوتی با دیگران رشد می‌کند و وجود تفاوت بین افراد امری بسیار طبیعی است؛ اما این تفاوت‌ها باعث می‌شود تا افراد معیارها و تصمیمات مختلفی درباره زندگی بگیرند. در این زمینه شناخت خود، اهداف و تصمیماتی که برای آینده گرفته‌اند از نکات مهم است.

مشاور ازدواج با مصاحبه و تست‌های روانشناسی که شامل آزمون‌های شخصیت و نمودارهای خانوادگی است، اطلاعات مناسبی در اختیار زوجین می‌گذارد که به وسیله آن هر یک از زوجین می‌تواند نسبت به خود و طرف مقابل شناختی نسبتاً کامل و تخصصی پیدا کنند و بر اساس آن اقدام به انتخاب کنند.

مهارت آموزی:

یکی دیگر از نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج آموزش مهارت‌های ازدواج می‌باشد. هیچ دختر و پسری امروزه نمی‌تواند تنها با تکیه بر تجربیاتی که از خانواده خود به دست آورده زندگی مشترک خود را مدیریت کند. در مهارت آموزی افراد به تقویت نکات مثبت خود و یادگیری مهارت‌هایی همچون، همدلی، تصمیم گیری، مدیریت مشکلات و حل مسئله می‌پردازند.

در نهایت مشاوران ازدواج هیچ گاه نمی‌توانند به زوجین بگویند که می‌توانند ازدواج کنند یا خیر. روانشناسان تنها با ارائه آگاهی به زوجین درباره نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج و ذکر اصول اساسی برای داشتن زندگی مشترک سالم از جمله، صداقت و تعهد می‌توانند به زوجین کمک کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

بهترین زمان برای مراجعه به مشاور ازدواج و دریافت نکات مهم برای مشاوره قبل از ازدواج زمانی است که زوجین در ابتدای آشنایی هستند و هنوز رابطه عاطفی شکل نگرفته است. در این زمان زوجین تصمیمات جدی برای ازدواج اخذ نکرده‌اند. زیرا زمانی که رابطه عاطفی شکل بگیرد تأثیر آگاهی‌هایی که مشاور ازدواج به افراد می‌دهد، بسیار پایین خواهد آمد.

با توجه به فرهنگ سنتی ایران گاهی مشاور ازدواج در جلسات مشاوره نیاز به حضور خانواده‌ها و بررسی نظرات آنها نیز خواهد داشت. اما اصل اساسی در مشاوره پیش از ازدواج، دختر و پسر، نظرات و شخصیت آنها است.

برای دسترسی سریع به روانشناس قبل از ازدواج به صورت آنلاین یا حضوری می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب