وبژگی تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس

وبژگی تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس تمایل دارند در رفتار خود محتاط، منظم و عمل گرا باشند. آن‌ها خودکفا […]

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ یا بازرس تمایل دارند در رفتار خود محتاط، منظم و عمل گرا باشند. آن‌ها خودکفا هستند و برای انجام تعهدات خود سخت تلاش می‌کنند. آن‌ها ترجیح می‌دهند تنها یا در گروه‌های کوچک دوستان صمیمی باشند و ممکن است در محیط‌های گروه بزرگ ساکت و محتاط باشند.


تیپ شخصیتی ISTJ به چه معناست؟


باید اشاره شود که ISTJ به صورت مخفف یکی از تیپ‌های شخصیتی از مجموعه ۱۶ تیپ شخصیتی را معرفی می‌کند که توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز ایجاد شده است. کلمه ISTJ از ۴ Introverted، Sensing، Thinking، Judging واژه گرفته شده است. به صورت کلی شخصیت ISTJ از تنهایی خودش بسیار انرژی می‌گیرد و به جای تمرکز بر مفاهیم و‌ایده‌ها همواره بر جزئیات و واقعیت‌ها تأکید می‌کند.
همچنین باید بیان شود که تیپ شخصیتی ISTJ همواره بر اساس عقل و منطق عمل می‌کند و تمام تصمیماتش را بر این اساس اجرا می‌کند. نام دیگر تیپ شخصیتی ISTJ شخصیت بازرس است که برخی اوقات بر جزئیات تمرکز می‌کند و به همین دلیل به عنوان شخصیت بازرس شناخته می‌شود.

ویژگی‌های تیپ شخصیتی ISTJ:


رهبرانی ذاتی هستند.
ترجیح می‌دهند انفرادی کار کنند ولی در تیم هم عملکرد خوبی دارند.
حافظه خیلی خوبی در خصوص وقایع، اتفاقات و مشکلاتی که برایشان پیش آمده است دارند.
به شواهد محکم و اطلاعات علمی اهمیت می‌دهند.
سخت‌کوش هستند و کار را آن‌قدر ادامه می‌دهند تا به اتمام برسد.
باثبات، عمل‌گرا و واقع‌گرا هستند و چندان دوست ندارند با تئوری‌ها و مفاهیم انتزاعی کار کنند.
دوست ندارند کاری را انجام بدند که برایشان معنادار نیست.
برای امنیت، زندگی آرام و سنتی ارزش قائل‌اند.
از تغییر خوششان نمی‌آید مگر اینکه نتیجه مثبتش را واقعاً حس کنند.
استاندارد‌ها و توقع بالایی از رفتار خود و دیگران دارند.
نظرات قوی و مشخصی درباره شیوه درست انجام کار‌ها دارند.
تمایل دارند به همه چیز نظم و ساختار بدهند و محیط منظم را دوست دارند.
چندان با احساسات دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنند.
عمل‌گرا هستند و تقریباً همه آنچه در ذهنشان می‌گذرد را انجام می‌دهند.

نقاط قوت ISTJ‌ها


صداقت و روراستی:


کمال و صداقت هسته‌ی شخصیت بازپرس ISTJ است. بازی‌های ذهنی، سواستفاده از احساسات و دروغ گفتن همه بر خلاف اولویت‌های فرد ISTJ برای مدیریت موقعیتی است که فرد با صداقت و روراستی در آن وارد شده است.

اراده‌ی قوی و وظیفه‌شناس:


تیپ شخصیت بازپرس این بی‌عیبی و درستی را در کار‌های خود نیز پیاده می‌کند، او سخت تلاش کرده و روی اهداف خود متمرکز می‌ماند. صبر و مصمم بودن، باعث می‌شود تیپ شخصیت ISTJ بتواند بر موانع و محدودیت‌ها غلبه یابد.

مسئولیت‌پذیر:


کلمات و حرف‌های ISTJ به خودی خود یک قول هستند، و قول برای ان‌ها به معنای همه چیز است. افراد ISTJ ترجیح می‌دهند به جای شکست خوردن در انجام کاری که قول انجام ان را داده بودند از خوابشان بزنند و روز‌های بیشتری را مجبور به کار شوند. صداقت یک ملاک قوی برای افراد ISTJ است و ان‌ها وظایف خود را برای افراد و سازمان‌هایی که به آن قول داده بودند انجام خواهند داد.

آرام و صبور:


افراد ISTJ با دیدن کوچکترین نشانه از مشکل و سختی صبر خود را از دست نخواهند داد، آن‌ها در جای خود استوار مانده و تصمیم‌هایی منطقی و شفاف می‌گیرند. اولویت‌های افراد فاکتوری است که در این روال در نظر گرفته می‌شود و افراد ISTJ سعی می‌کنند با استفاده از قابلیت‌ها و خصوصیات فردی خود بهترین‌ها را بسازند، اما این تصمیمات با کارایی و مؤثر بودن منطقی‌شان گرفته می‌شوند نه همدلی. مشابه همین موضوع در مورد انتقادات وجود دارد، چه از خودشان و چه دیگران.

ایجاد و اجرای درخواست‌ها:


هدف اصلی برای فرد بازپرس این است که در مسیری که برای آن انتخاب شده است مؤثر باشد و آن‌ها باور دارند این اتفاق زمانی خواهد افتاد که تمام افراد درگیر دقیقاً بدانند چه اتفاقی می‌افتد و چه علتی دارد. راهنمایی‌های مبهم و افرادی که قوانین را می‌شکنند، این تلاش را زیر سؤال می‌برند و ISTJ به ندرت می‌تواند این‌ها را تحمل کند. ساختار و قوانین قابلیت اطمینان و اعتماد را پرورش می‌دهد. هرج و مرج و آشوب باعث ایجاد موانع غیرقابل دیدن و تأخیرات خواهد شد.

می‌توانند در تمام حرفه‌ها خوب باشند:


درست مانند هر تیپ شخصیتی تحلیلی دیگر، افراد ISTJ نیز به دانشی که به دست آورده‌اند مغرور هستند، با وجودی که تمرکز آن‌ها بیشتر بر حقیقت و آمار است تا مفاهیم و قوانین پنهان. این به افراد ISTJ اجازه می‌دهد خود را در شرایط و موقعیت‌های مختلف قرار داده، اطلاعات جدیدی کسب کرده و به کار برده و جزئیات یک موقعیت پرچالش را به عنوان موضوعی پراهمیت در نظر بگیرند.


نقاط ضعف ISTJ‌ها


لجباز و یک دنده:


این حقیقت وجود دارد که فرد شخصیت ISTJ در مقابل هر‌ایده‌ی جدیدی که توسط‌ایده‌های قبلی او حمایت نمی‌شود مقاومت خواهد کرد. این روال تصمیم‌گیری وابسته به حقایق باعث می‌شود پذیرش اشتباه برای افراد تیپ شخصیت ISTJ سخت شود، اما باید بدانند که هرکس ممکن است برخی جزئیات را از قلم بیندازد.

بی احساس:


شاید این افراد عمداً سخت و سرد نباشند، اما شخصیت بازپرس ISTJ اغلب با باور به اینکه صداقت همیشه بهترین قانون است به احساسات افراد دیگر اسیب می‌رساند. شخصیت‌های ISTJ می‌خواهند به احساسات نیز توجه داشته باشند اما تا زمانی که آن را بتوانند به عنوان بهترین راه برای بیان چیز‌هایی که باید گفته شوند بدانند.

قانون مداری افراطی:


افراد ISTJ باور دارند همه چیز با داشتن قوانین واضح و مشخص بهتر پیش خواهد رفت اما این باعث می‌شود در مقابل سرپیچی از قوانین یا امتحان کردن چیز‌های جدید مقاومت کرده و سرسخت باشند، حتی اگر سرپیچی خیلی کم باشد. محیط‌هایی که واقعاً قانون و ساختاری ندارند می‌توانند باعث از کار افتادن افراد ISTJ شوند.

قضاوت‌گر:


برای بازپرس‌ها نظرات تنها نظریه هستند و حقایقند که واقعیت دارند، و افراد ISTJ به احتمال کمی به کسانی که با این حقایق مخالف هستند احترام می‌گذارند، و خصوصاً کسامی که از قصد به حقایق بی‌توجهی می‌کنند.

خود سرزنشگر:


همه‌ی این ویژگی‌ها می‌توانند ترکیب شوند و باعث شوند فرد ISTJ به این باور برسد که او تنها فردی است که می‌توانند پروژه‌ها را بر اساس واقعیت ببیند و نه بیشتر. او کار و مسئولیت‌های زیادی را بر عهده‌ی خود می‌گذارد، و در نتیجه از‌ایده‌ها و مقاصد خوب دور شده و دیر یا زود به نقطه‌ای می‌رسد که به سادگی نمی‌توان از آن به موفقیت رسید. از آنجایی که بیشتر مسئولیت را بر عهده‌ی خود گذاشته بودند به این باور می‌رسند که آن‌ها به تنهایی مسئول شکست پروژه‌ها هستند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب