پشیمانی از ازدواج

پشیمانی از ازدواج

ازدواج مرحله مهمی از زندگی هر فردی می‌باشد و هدف از ازدواج احساس آرامش است. اما پشیمانی از ازدواج بسیار […]

ازدواج مرحله مهمی از زندگی هر فردی می‌باشد و هدف از ازدواج احساس آرامش است. اما پشیمانی از ازدواج بسیار دردناک است. متاسفانه در بعضی مواقع ازدواج بر وفق مراد پیش نمی‌رود و در بعضی افراد باعث سردی و بی علاقگی به طرف مقابل شده و سبب پشیمانی از ازدواج می‌گردد.

پشیمانی از ازدواج آسیب‌ها و تبعات زیادی بدنبال خواهد داشت از جمله می‌توان به آسیب‌های روحی، جسمی برای زن و شوهر، ناامیدی و یاس طرفین، بزهکاری فرزندان و اشاره نمود. چرا که این پشیمانی باعث درگیری و مشاجرات لفظی بین زن و شوهر شده و سبب ناامنی افراد در خانواده می‌شود.

در نتیجه هر زن و شوهری قبل از ازدواج باهم باید خوب در مورد همدیگر تحقیق کنند و جلسات متعددی باهم صحبت کنند و متعدد با یک دیگر رفت و آمد خانوادگی داشته باشند تا خوب همدیگر را بشناسند و در ازدواج عجله نکنند تا از ازدواجشان پشیمان نشوند. چرا که این پشیمانی نه تنها سودی ندارد، بلکه آتشی خواهد بود که دامان چندین خانواده را خواهد گرفت واین پشیمانی باعث فاصله بین زن و شوهر و سبب افسردگی هریک خواهد شد.

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج چیست؟

عاشق نامزدتان نیستید

ازدواج‌هایی مانند ازدواج سنتی که بدون عشق انجام می‌شود، معمولاً با پشیمانی بعد از عقد همراه است و زوجینی که صرفاً به سفارش دیگران به عقد هم درآمده‌اند، حسرت می‌خورند که چرا با عشق ازدواج نکرده‌اند. حتی تلاش آنها برای دوست داشتن یکدیگر نیز به شکست می‌انجامد و عشق در دلشان پا نمی‌گیرد. دوست نداشتن یکدیگر بزرگترین دلیل برای پشیمانی بعد از عقد است. درست است که پایه‌های ازدواج سنتی بر عشق بنا نشده است، اما برخی بعد از ازدواج عاشق هم می‌شوند و عده‌ای از این لذت محروم می‌مانند و پشیمانی از این ازدواج بدون عشق زندگی مشترکشان را تلخ می‌کند.

برخلاف میلتان مجبور به ازدواج شده‌اید

برخلاف میلتان و بدون آن که اختیاری از خودتان داشته باشید، مجبور به ازدواج با همسرتان شده‌اید و اکنون پشیمان هستید. آرزو می‌کنید که‌ای کاش زمان به عقب برمی‌گشت و همه چیز تغییر می‌کرد تا از این حس پشیمانی آزاردهنده نجات پیدا می‌کردید.

رابطه صمیمانه‌ای با همسرتان ندارید

شما و همسرتان تقریباً هیچ رابطه‌ای با هم ندارید، با هم روی یک تخت می‌خوابید، در یک خانه زندگی می‌کنید، ماشین مشترک دارید و تقریباً در تمام وسایل با هم شریک هستید، اما اصلاً به هم نزدیک نیستید. سرد بودن و رابطه نداشتن با هم متداول‌ترین دلیل پشیمانی بعد از ازدواج است. حتی وقتی که این همسران پشیمان سعی می‌کنند تا رابطه‌ای صمیمی با هم داشته باشند، باز هم اوضاع بر وفق مرادشان پیش نمی‌رود. رابطهٔ گرم و صمیمانه مهم‌ترین عامل برای موفقیت ازدواج است و اگر وجود نداشته باشد، دلبستگی‌های جنسی و عاطفی ازدواج نیز محکوم به شکست است. رابطهٔ جنسی بین زوجین باید هر از گاه تجدید شود تا علاقه و صمیمیت زندگی مشترک پابرجا بماند.

عاشق فرد دیگری بوده‌اید

ازدواج کرده‌اید، اما عشق همسرتان هرگز به دلتان راه نیافته است، چون عشق دیگری در زندگی‌تان وجود داشته و نتوانسته‌اید او را فراموش کنید. فردی که نتوانسته‌اید به او برسید، عشق زندگی‌تان بوده و از صمیم قلب از این ازدواج بدون عشق پشیمان هستید. همسرتان هرگز نتوانسته جای عشق‌تان را در قلب‌تان بگیرد. هر کاری می‌توانسته‌اید کرده‌اید تا همسرتان مالک قلبتان شود؛ اما قلبتان هنوز در تصرف دیگری است.

 همسرتان به شما خیانت کرده است

از به یادآوری این واقعیت که همسرتان به شما خیانت کرده، دیوانه می‌شوید و این خیانت بی‌رحمانه از درون شما را مثل خوره می‌خورد. خیانت یکی از دلایل اصلی پشیمانی بعد از ازدواج است. خیانت ازدواج را به نابودی می‌کشاند و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند.

همسرتان آن فردی نیست که نشان می‌دهد

زمانی که با هم آشنا شدید، همسرتان کاملاً با این فرد فعلی تفاوت داشت و اکنون این دورویی بی‌شرمانه آزارتان می‌دهد. او هیچ وقت آن فردی که نشان می‌داده نبوده است. این که این‌قدر ساده‌لوح بوده‌اید و اجازه داده‌اید فریبتان دهند، به شدت اوقاتتان را تلخ می‌کند. بار این حسرت و پشیمانی بر قلبتان سنگینی می‌کند و سیاهچاله‌ای را در زندگی‌تان ایجاد کرده است که عشق و شادی را می‌بلعد.

همسران سازگاری نیستید

پس از ازدواج با همسرتان متوجه شده‌اید که هیچ تفاهمی با هم ندارید و نه شما و نه همسرتان حاضر نیستید که از مواضع‌تان کوتاه بیایید. این تفاوت‌ها برای هر دو نفرتان مشکل‌ساز شده و هر کاری که امتحان کرده‌اید، به بن‌بست رسیده و سطح سازگاری‌تان از صفر بالاتر نرفته است. متفاوت بودن دنیا هایتان به جر و بحث‌های بی‌پایانی دامن زده که شدت و تعدادشان روز به روز بیشتر می‌شود و سایهٔ غم‌انگیز پشیمانی را بر زندگی‌تان مستولی ساخته است.

راهکار رفع پشیمانی از ازدواج چیست؟

رویارویی دو نفره با مشکلات

به طور کل پیشنهاد می‌شود که افراد برای رویارویی با مشکلات زندگی با هم اقدام کنند. قبل از ورود رسمی به زندگی زناشویی، افراد درباره همسر خود تحقیق کنند و شخصیت او را بشناسند. میزان تعامل خود را بالا ببرند و تا جایی که امکان دارد، سعی کنند با هم در مشکلات زندگی همراه باشند.

بزرگ نکردن ضعف طرف مقابل

بعد از ازدواج نباید بر روی نواقص و ضعف‌های طرف مقابل کلیک کرد و باید بر روی نواقص چشم بست و برای حل آن‌ها صبور بود. نکته حائز اهمیت آن است که در زندگی مشترک افراد جهت بهبود زندگی خود تلاش کنند و حامی یکدیگر باشند. در نتیجه نقاط تمرکز خود را روی رفتار مثبت و خوب همسر خود بگذارند.

تعدیل انتظارات

داشتن یک زندگی ایده آل به هیچ عنوان بد نیست، اما نکته مهم برای داشتن یک زندگی ایده آل صبور بودن و تلاش دو طرفه است. برای ساختن یک زندگی عالی باید دو طرف تلاش کنند و اگر کمبودی در زندگی بود، برای تغییر و ساخت آن دو طرفه تصمیم بگیرند.

بهترین راه حل این است که جهت بهبود روابط خود و یا حتی مشاوره درباره ادامه زندگی زناشویی با یک مشاور ماهر و با تجربه مشورت کنید و از راهکارها و نظرات وی بهره مند شوید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب