گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در دوره‌های مختلف زندگی برای افراد به وجود می‌آید. […]

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در دوره‌های مختلف زندگی برای افراد به وجود می‌آید. این مسأله می‌تواند حتی در سنین پایین‌تر نیز بروز پیدا کند و شرایط روحی و جسمی افراد را تحت‌تأثیر قرار دهد. با رسیدن به انتهای دوران میانسالی معمولاً افراد با بیماری‌های جسمی و روحی گوناگونی روبه‌رو می‌گردند. این اتفاق که در این سنین بیشتر از سنین جوانی رخ می‌دهد، می‌تواند تأثیر زیادی بر حالات روحی فرد داشته باشد.
گراسکوفوبیا یا ترس از پیری با درک پیری ارتباط مستقیمی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده از آن، درک درست از دوران پیری است. فرد باید بالا رفتن سن و عواقب آن را بپذیرد تا بتواند با شیوه بهتری به زندگی خود ادامه دهد. معمولاً بهترین کاری که می‌توان در ارتباط با این مسأله انجام داد، آگاهی دادن به افراد از سنین پایین‌تر است تا بهتر بتوانند با دوران پیری خود کنار بیایند.
در حالی که انجمن روانشناسی آمریکا ۱۰۰ نوع ترس مرضی یا فوبیا را مشخص کرده است، اما بیش از ۵۰۰ نوع فوبیا در سرتاسر دنیا وجود دارد. یکی از جالب‌ترین ترس‌ها که در بین جوانان زیبا و وسواسی وجود دارد، ترس از پیر شدن است. در حالی که بزرگ شدن و پیر شدن اجتناب ناپذیر است، بسیاری از افراد به شیوه‌های متفاوتی به این روند پاسخ می‌دهند. پاسخ‌های هیجانی افراطی ممکن است در مواجه با این حقیقت انکار ناپذیر رخ دهد. برای بسیاری از افراد این روند طبیعی رشد واقعاً ترس‌آور است. ترسی که زندگی روزمره فرد را دچار مشکل می‌کند.


علت گراسکوفوبیا یا ترس از پیری


علل و عوامل مرتبط با مسائل روانی ممکن است منجر گراسکوفوبیا شود. به طور معمول افرادی که دچار گراسکوفوبیا هستند افرادی اضطرابی هستند و بیشتر آن‌ها از مشکلات بهداشتی مانند مشکل تیروئید و نارسایی‌های هورمونی رنج می‌برند.
در کنار این‌ها، عوامل اجتماعی نیز تأثیرگذار هستند. برداشت افراد از پیری برداشتی کاملاً منفی است. رشد برای بیشتر افراد تداعی‌کننده ویژگی‌های پیری مانند عدم استقلال، از دست دادن عزیزان و مرگ است. فرد مبتلا به گراسکوفوبیا ممکن است این احساسات و تفکرات را راجع به خود داشته باشد. و یا ممکن است این تصورات ناتوانی و مرگ را در رابطه با نزدیکان خود، والدین خود و عزیزان خود داشته باشد.


علائم گراسکوفوبیا در افراد مختلف متفاوت است اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌باشد:
تپش قلب و نگرانی شدید
تنگی نفس و مشکلات تنفسی
عرق شدید
لرز
بدن درد
مشکلات گوارشی
دوری از دیگران به خاطر ترس از پیری
مصرف بیش از حد دارو‌های ضد پیری
دوری از فعالیت‌هایی که باعث مشکلات جسمی می‌شوند


چه چیز‌هایی باعث گراسکوفوبیا یا ترس از پیری خواهد شد؟


تصورات منفی در مورد پیر شدن از طریق رسانه‌ها


در دنیای مدرن امروزی شبکه‌های اجتماعی هم دنبال شادابی و جوانی هستند و به همین دلیل تصور منفی از پیر شدن در افراد ایجاد شده است که به آن‌ها حس بی‌ارزشی یا نا امنی می‌دهد.


مسأله سن و سال در محل کار


گاهی اوقات افراد در محل کار در مورد مسائل مختلف تعصب نشان می‌دهند که این نشان دهنده یک نوع مشکل در کار است که باید رفع شود. این نگاه منفی در محل کار در مورد سن و سال هم وجود دارد که باید از بین برود.


فشار بیش از حد


در صنعت زیبایی باور‌های منفی در مورد این موضوع وجود دارد. صنعت زیبایی مدام به دنبال آن است که به افراد نشان دهد که باید از محصولات زیبایی و ضد پیری استفاده کنند و همین باعث می‌شود که اعتماد به نفس افراد دچار مشکل شود.


برگزاری جشن تولد


شاید برای‌تان عجیب باشد اما برگزاری جشن تولد برای بعضی‌ها وحشتناک است، زیرا متوجه می‌شوند که یک سال دیگر پیر شده‌اند و همین به آن‌ها احساس نا‌امیدی می‌دهد.


داشتن تجربیات منفی


خیلی از ما افراد پیر را دور و بر خود دیده‌ایم که از کار افتاده بودند و سختی‌های زیادی را متحمل شدند و همین باعث شده که تجربه منفی از پیر شدن در ذهن‌ها شکل بگیرد.


مهار ترس از پیری


به علاقه‌مندی‌های خود بپردازید:


ورزش کنید، موسیقی گوش دهید، با دوستان خود به تفریح، گردش و مسافرت بروید و….


سعی کنید به ظاهر خود برسید و همیشه آراسته باشید:


لباس‌های خود را از رنگ‌های شاد و پر انرژی انتخاب کنید، به پوست و مو و سلامت خود اهمیت دهید و…


ذهن‌تان را زنده نگه دارید:


روزنامه بخوانید، جدول حل کنید، به یادگیری زبان بپردازید، در سایت‌ها جستجو کنید و مطالب جدید را کسب کنید و اطلاعات خود را به روز کنید.


مرتب سنتان را تکرار نکنید:


سن و سال هیچ اهمیتی ندارد و چیزی نیست جز یک عدد. این سن و سال شما نیست که شخصیت شما را تعیین می‌کند و خیلی چیز‌های مهم دیگری وجود دارد که هویت شما را شکل می‌دهد؛ مثل رفتار و عملکردتان، تلاش و فعالیتتان، هدف‌های شما و تمام آن چیز‌هایی که در کنترل شما است و باعث طرز فکر و رفتارتان می‌شود.


بیشترمراقب خودتان باشید:


غذای‌های سالم بخورید و ویتأمین‌های لازم برای بدنتان را مصرف کنید. هر چند ماه یک بار چکاپ کنید و مانع احساس ضعف و بیماری در خود شوید. یادتان باشد پیری فرآیندی است که در جسم شما رخ می‌دهد و به احساس‌تان راه پیدا می‌کند.


با خودتان جملات مثبت تکرار کنید و به خود احترام بگذارید:


مدام با خود تکرار کنید که می‌توانید به هدفتان برسید و آرزوهای‌تان را بخواهید پس تلاش کنید تا به آن‌ها برسید.


هر روز، کار تازه‌ای بکنید:


به پارک، سینما، تئاتر، کنسرت و نمایشگاه‌های مختلف گل و گیاه، نمایشگاه کتاب، موزه و مکان‌های دیدنی بروید. رفتن به یکی از این مکان‌ها می‌تواند برای شما لذت بخش باشد.


کمک گرفتن از یک مشاور:


اگر احساس کردید که با در پیش گرفتن این راهکار‌ها باز هم اذیت می‌شوید، باید از مشاور کمک بگیرید تا بتوانید خودتان را آرام کنید

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.





points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد