اعتیاد به کار چیست؟

اعتیاد به کار چیست؟

اعتیاد به کار (Workaholism) یک وضعیت و حالت روحی است که سلامتی انسان را تهدید می‌کند. به مانند دیگر اعتیاد‌ها، […]

اعتیاد به کار (Workaholism) یک وضعیت و حالت روحی است که سلامتی انسان را تهدید می‌کند. به مانند دیگر اعتیاد‌ها، اعتیاد به کار هم به شرایطی گفته می‌شود. که انسان نمی‌تواند خود را از کار ر‌هایی داده و مدام این رفتار را تکرار می‌کند.


در دنیای مدرن داشتن شغل تقریباً برای هر فردی در جامعه ضروری است. ما باید بتوانیم با کمک به رفاه و سلامت جامعه، در پیشرفت اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم نقشی داشته باشیم.


همچنین ما برای داشتن درآمد کار می‌کنیم، اما برای برخی از افراد کار کردن معنای عمیق‌تری دارد. این افراد نه از سر علاقه، بلکه به دلیل وسواسی درونی خود را مجبور به کار کردن می‌بینند.


کار کردن زیاد می‌تواند اثرات منفی زیادی بر زندگی افراد داشته باشند. بنابراین در سال‌های اخیر اصطلاح اعتیاد به کار یا Workaholism توسط روانشناسان استفاده شده است تا توجه افراد را به تأثیرات مضر این وابستگی جلب کند.


اعتیاد به کار واژه‌ای است که در مورد افرادی به کار می‌رود که نیاز به کار در آن‌ها به حدی زیاد و افراطی است که ممکن است خطر جدی برای سلامتی، شادی، روابط بین فردی و درون فردی و وظایف اجتماعی آن‌ها به وجود بیاورد، زیرا این افراد، تعهد غیر معقولی به کار بیش از حد دارند و زمان زیادی را به دلخواه خودشان به کار کردن می‌گذرانند.


اعتیاد به کار با پرکار بودن تفاوت دارد، افراد پرکار می‌دانند در چه زمانی و چگونه محدوده‌ای برای کار کردن خودشان قائل شوند تا بتوانند به کار‌های شخصی و خانواده و دوستان خود نیز برسند ولی معتادان به کار بالاترین اهمیت را در زندگی به کار کردن می‌دهند و به خاطر آن برای خانواده و دوستانشان وقت نمی‌گذارند.


یکی از دلایل عدم شناخت اعتیاد به کار این است که کار، حتی کار بیش از حد، معمولاً به عنوان یک ویژگی مثبت و نه به عنوان یک مشکل تصور می‌شود. کار اضافی، چه از نظر مالی و چه از نظر فرهنگی، پاداش می‌گیرد و ممکن است باعث شود که کارمند از طرق مختلف به صورت مثبت‌تر دیده شود. با این حال، اعتیاد به شغل می‌تواند یک مشکل بسیار واقعی باشد و مشابه با سایر اعتیاد‌ها می‌تواند در عملکرد و روابط فرد اختلال ایجاد کند.


اعتیاد به کار چه علائمی دارد؟


مشغله‌ی زیاد، بدون اینکه کارایی فرد افزایش یابد.
فکر کردن دائم به اینکه چطور می‌توان وقت بیشتری برای کار کردن در نظر گرفت.
کار کردن بیشتر از مقدار زمان مورد نیاز.
استفاده از دستاورد‌های شغلی برای احساس غرور فردی.
کار کردن برای کاهش احساس گناه، افسردگی، اضطراب یا ناامیدی.
نادیده گرفتن اخطار‌های دیگران درباره زیاد کار کردن.
ایجاد مشکلات در روابط به دلیل مشغله زیاد.
ایجاد مشکلات سلامتی به دلیل کار زیاد.
استفاده از کار کردن به عنوان وسیله‌ای برای فرار از احساسات منفی.
نیاز به کار کردن بیشتر برای رسیدن به نتیجه مورد نظر.
تجربه‌ی احساس اضطراب در صورت کار نکردن.


نشانه‌های اعتیاد به کار


نسبت به همکاران ‌تان مدت طولانی ‌تری کار می‌کنید


کسانی که به کار اعتیاد دارند، معمولاً اولین کسانی هستند که به محل کارشان وارد می‌شوند و آخر از همه آنجا را ترک می‌کنند. این افراد پس از پایان ساعت کاری نیز به کارشان ادامه می‌دهند. آن‌ها فکر می‌کنند اگر ساعت‌های بیشتری کار کنند، بازدهی بیشتری خواهند داشت. در حالی که مطالعات نشان می‌دهند در اغلب موارد ساعت‌های طولانی کار کردن تأثیری در بهره‌وری فرد ندارد. در عوض، استراحت کردن، گاهی دست از کار کشیدن و مراقبت از سلامتی می‌تواند در افزایش بازدهی فرد تأثیر بسزایی داشته باشد.


خارج از ساعت کاری نیز به کارتان فکر می‌کنید


مفهوم اعتیاد به کار، فقط به ساعات کاری زیاد محدود نمی‌شود. فردی که به کار اعتیاد دارد، معمولاً توانایی این را ندارد که فکر کار را از سرش بیرون کند. چنین فردی حتی در خواب هم خودش را در محل کارش می‌بیند. در حالی که کارمند سالم کسی است که بتواند در محل کارش، لحظاتی از فکر کار بیرون بیاید و به گردش و تفریح فکر کند. این رویا پردازی سبب فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌شود.


روابط‌تان با دیگران، به ویژه شریک زندگی‌تان تیره و تار شده است


افرادی که به کار اعتیاد دارند، معمولاً با اطرافیان خود به‌اندازه‌ی کافی معاشرت نمی‌کنند. اعضای خانواده و دوستان نزدیک این افراد، اولین کسانی هستند که غیبت آن‌ها را احساس می‌کنند. این افراد به‌سادگی تاریخ‌های مهم مانند سالگرد ازدواج، جشن تولد و مانند آن‌ها را فراموش می‌کنند و حتی به دلیل کار زیاد، در چنین جشن‌هایی شرکت نمی‌کنند. برای آن‌ها بسیار سخت است که به کارفرمای خود نه بگویند و با عزیزان‌شان وقت بگذرانند. حتی زندگی زناشویی آن‌ها نیز به‌راحتی تحت تأثیر قرار گرفته و با مشکل مواجه می‌شود.


عادات بد و ناسالم در زندگی دارید


افرادی که به کار اعتیاد دارند، معمولاً عادت‌های بد زیادی دارند که این عادات بد بر سلامتی آن‌ها تأثیر نامطلوبی می‌گذارد. این افراد همیشه با کمبود وقت مواجه هستند و به همین خاطر یا فست‌فود می‌خورند، یا ناهارشان را سر میز کار میل می‌کنند یا اینکه به کل از خیر غذا می‌گذرند! این افراد معمولاً ورزش نمی‌کنند و خواب‌شان نیز بی‌برنامه است. همه‌ی این عوامل موجبات ابتلا به بیماری‌های مختلفی می‌شود.


ارزش خود را فقط در موفقیت شغلی‌تان می‌بینید


تعریفی که معتادان به کار، از خودشان دارند فقط در دستاورد‌های شغلی آن‌ها خلاصه می‌شود. به نظر کارشناسان، مقصر اصلی در این جریان کمال‌گرایی و جاه‌طلبی است. کارمندانی که اینگونه هستند به‌ندرت از خودشان و کارشان رضایت دارند.


درمان اعتیاد به کار


اگر شما هم به تشخیص این رسیده‌اید که از اعتیاد به کار رنج می‌برید، باید با کمک یک برنامه‌، توان‌بخشی خود را بهبود دهید. البته این برنامه توان‌بخشی با برنامه‌های توان‌بخشی برای ر‌هایی از اعتیاد به مواد مخدر و اعتیاد به الکل متفاوت است، اما از همین رویکرد برای مقابله با اعتیاد به کار بهره خواهیم برد.
بعضی از انواع اعتیاد به کار با ماندن در خانه، شرکت در کلاس‌ها و یا مشاوره قابل درمان است، اما در بعضی دیگر لازم است حتماً تا مدتی در مراکز ترک اعتیاد بمانید تا دوره بهبود را به طور کامل سپری کنید.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon صدا بیزاری یا می‌سوفونیا چیست؟

صدا بیزاری یا می‌سوفونیا چیست؟

میسوفونیا یا صدا بیزاری ریشه در اختلالات روانی فرد دارد و ممکن است. برخی از ناهنجاری‌های مغزی موجب آزار و

blog icon گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در دوره‌های مختلف زندگی برای افراد به وجود می‌آید.

blog icon انواع بی‌خوابی و علائم آن

انواع بی‌خوابی و علائم آن

انواع بی‌خوابی بسیار متفاوت است. بی‌خوابی علت‌های متفاوتی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نداشتن الگوی منظم خواب

blog icon تفاوت بیماری، اختلال و سندرم چیست؟

تفاوت بیماری، اختلال و سندرم چیست؟

اصطلاحات بیماری، اختلال و سندرم در حوزه روانشناسی بسیار پر تکرار هستند و ما گاهی از این اطلاحات، اشتباه