اختلال ارگاسم زنان

اختلال ارگاسم زنان

اختلالات جنسی به مشکلاتی گفته می شود که در پاسخ به اعمال و چرخه جنسی خود را نشان می دهند. […]

اختلالات جنسی به مشکلاتی گفته می شود که در پاسخ به اعمال و چرخه جنسی خود را نشان می دهند. اختلال ارگاسم زنان باعث می شود تا زوجین از رابطه جنسی خود احساس رضایت نداشته باشند. مشکلات ناشی از ارگاسم باعث می شود تا زوجین تمایل کمتری نسبت به بر قراری رابطه جنسی از خود نشان دهند و در نتیجه جدایی جنسی در بین آنها اتفاق می افتد. اختلال ارگاسم زنان یا آنورگاسمی زنان به معنی نرسیدن یا بسیار دیر رسیدن به ارگاسم با وجود تحریکات کافی است. یکی از اشتباهات رایج در بین زوجین وجود اختلال ارگاسم زنان به دلیل پایین بودن کیفیت رابطه است که هیچ ارتباطی با هم ندارند.

اختلال ارگاسم زنان به چند شکل رخ می دهد؟

آنورگاسمی اولیه:

در این حالت زن تا به حال هرگز تجربه ارگاسم و اوج رابطه جنسی را نداشته است.

آنورگاسمی ثانویه:

در این حالت زن در گذشته ارگاسم را تجربه کرده است. اما اکنون به دلایلی قادر به رسیدن به اوج حس جنسی و ارگاسم نیست.

آنورگاسمی موقعیتی:

زمانی می گوییم یک خانم دچار آنورگاسمی موقعیتی است که، این فرد تنها در موقعیت های خاص می تواند ارگاسم را تجربه کند.

آنورگاسمی عمومی:

در این حالت زن تحت هیچ شرایط و موقعیتی قادر به تجربه ارگاسم نیست.

علل به ارگاسم نرسیدن زنان یا آنورگاسمی چیست؟

وجود باور ها و فرهنگ های نادرست:

در باور های سنتی هنوز صحبت کردن درباره روابط جنسی نوعی تابو به حساب می آید. باور های نادرستی که در آن لذت بردن زن از رابطه جنسی اشتباه است. افرادی که با این باور ها رشد کرده اند، از رابطه جنسی احساس گناه می کنند. چنین موضوعاتی باعث می شود تا مشکلات ارگاسم ایجاد شود. آگاه سازی و تربیت درست در دوران بلوغ می تواند از بروز این مشکلات در سنین بالاتر و پس از ازدواج جلوگیری کند.

مشکلات روحی و روانشناختی:

از تاثیر گذار ترین و رایج ترین دلایل عدم رسیدن به ارگاسم مشکلات روحی و روانشناختی است. مراجعه به یک مشاوره روانشناسی و سکس تراپ می تواند در این زمینه کمک زیادی به زوجین کند.

اختلالات هورمونی:

کاهش هورمون استروژن که هورمونی زنانه است، باعث خشکی واژن و بروز رابطه ای دردناک می شود. در موارد شدید تر باعث ایجاد اسکار و خونریزی در ناحیه واژن می شود. خشکی واژن و درد ناشی از آن یکی از دلایل مهم عدم تمایل زنان به داشتن رابطه جنسی است.

واژینیسموس:

واژینیسموس اسم دیگری برای عارضه‌ دخول دردناک است که از بی ‌تفاوتی به درمان خشکی واژن و پیشرفت کردن آن شکل می‌گیرد. این عارضه یکی از مهم‌ترین دلایل آنورگاسمی در زنان است. خوشبختانه مراجعه به یک متخصص زنان می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

عدم رضایت از بدن:

هنگامی که زن از بدن و شکل اندام تناسلی خود راضی نباشد، اعتماد به نفس او به شدت کاهش پیدا می کند. این مسئله باعث لذت نبردن از رابطه و کاهش سطح تحریک نیز نتیجه همین نارضایتی از اندام و ناحیه تناسلی است.

تجربیات بد گذشته:

خانم‌هایی که تحت هر نوع سوءاستفاده جنسی در گذشته قرار گرفته‌ اند ممکن است در آینده در برقراری رابطه‌ جنسی دچار مشکل شوند. در این مورد نیز مراجعه به یک روان‌شناس امری ضروری است.

افزایش سن:

هم‌زمان با افزایش سن و تغییرات هورمونی ناشی از آن، مشکلات خشکی واژن به‌ویژه هنگام یائسگی افزایش پیدا می‌کند و برقراری رابطه‌ جنسی با مشکل رو‌برو می‌شود.

از چه درمان هایی می توان برای اختلال ارگاسم در زنان استفاده کرد؟

درمان ارگاسم با اوشات تراپی

ترمیم بافت‌ ها و ارگان‌های آسیب‌ دیده با تزریق پلاکت ‌های خون به آن، اوشات‌تراپی نامیده می‌شود. این روش مؤثرترین و بی‌خطرترین روش برای درمان اختلالات ارگاسم است. زیرا در این روش از خون خود فرد استفاده می‌شود. در اوشات‌تراپی تزریق خون به قسمت‌های کناری کلیتوریس و بالای واژن انجام می‌شود. این کار کلاژن سازی و تحریک‌پذیری را در ناحیه واژن افزایش می‌دهد و باعث می شود تا مشکل ارگاسم در فرد رفع شود.

رفع مشکلات هورمونی

متخصص زنان ضمن تشخیص مشکل با تجویز دارو‌ های خوراکی و تزریقی، ترشح و ساخت هورمون ‌ها را کنترل خواهد کرد، بنابراین پس از تشخیص علت اصلی این مشکل باید به درمان دارویی ارضا نشدن زنان پرداخت.

درمان مشکلات جسمی

یکی از شایع‌ ترین و جدی‌ ترین مشکلات زنان خشکی واژن و درد لگن است که با افزایش سن و تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. بهتر است بعد از مشاهده علائم سریعاً به متخصص زنان مراجعه کنید. این عارضه در سطوح مختلف دارای روش‌های درمانی متفاوت از جمله هورمون ‌درمانی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و درمان دارویی ارضا نشدن در زنان است.

درمان مشکلات روانی

اگر منشأ اختلال ارگاسم در روح و روان فرد باشد، باید به روان‌شناس مراجعه شود که روانشناس متخصص به ‌صورت کلامی یا با تجویز دارو مشکل را برطرف خواهد کرد. درمان اختلال ارگاسم بسیار پیچیده است و معمولاً روش ‌های درمانی آن بسته به نوع افراد و زمینه ایجاد اختلال متفاوت است. به‌طورکلی، زمینه‌ های مشکلات ارگاسم ریشه جسمی و همچنین روانی دارند و مراجعه به متخصص زنان در کنار کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس آنلاین یا حضوری مشکل را حل می‌کند.

عوامل موثر در اختلال ارگاسم

عدم تحریک کافی.

عدم اطلاع درباره عملکرد دستگاه ژنیتال در خانم ها.

ارتباط ضعیف در مورد روابط جنسی و شکل لذت بردن در آن.

اضطراب در مسائل جنسی

ترس پشیمانی و ترک شدن

سابقه تجاوز جنسی و ترومای فیزیکی

اختلالات روانی مثل اختلال افسردگی

اختلالات فیزیکی

عدم اعتماد زوجین نسبت به یکدیگر

آیا خودارضایی می تواند موجب اختلال ارگاسم شود؟

به صورت کلی روانشناسان خودارضایی را توصیه نمی کنند زیرا با وجود این که می تواند به عنوان یک روش درمانی برای اختلال ارگاسم در زنان باشد، اما خود به تنهایی یک اختلال جنسی محسوب می شود. خودارضایی در صورت تکرار می تواند موجب تشدید آسیب عصب جنسی شده و لذت جنسی در روابط جنسی را کاهش دهد. به همین جهت معمولا متخصصین روانشناس از این روش برای درمان اختلال ارگاسم استفاده نمی کنند.

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب