اضطراب چیست؟

اضطراب چیست؟

اضطراب یکی از واکنش های طبیعی بدن در برابر فشار روانی است. همه افراد در موقعیت های مختلف که فشار […]

اضطراب یکی از واکنش های طبیعی بدن در برابر فشار روانی است. همه افراد در موقعیت های مختلف که فشار زندگی زیاد می شود یا در موقعیت خطر قرار می گیرند، اضطراب را تجربه می کنند.

میزان اضطراب در زندگی افراد تاثیر گذار است. افرادی که اضطراب بالایی را در موقعیت های مختلف تجربه می کنند در زندگی روزمره با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند، و این احساس طبیعی تبدیل به یک اختلال می شود که سلامت روانی افراد را به خطر می اندازد، اینجاست که نیاز فرد مبتلا به روان درمانی آنلاین یا حضوری تشدید خواهد شد.

اختلال اضطرابی چیست؟

اختلالات اضطراب در حقیقت تجربه ای از احساس ترس و اضطراب شدید و مزمن است. افرادی که دچار اختلال اضطرابی هستند در واکنش به همه مسائل دچار ترس شده و این ترس بر عملکرد روزانه آنها تاثیر گذار است.

این اختلال جزء اختلالات شایعی است که تقریباً 28 درصد افراد به آن مبتلا هستند و معمولا در سنین 30 تا 44 سالگی به اوج خود می رسد. در صورت وجود نشانه ‌های اضطراب در یک فرد، قبل از تشخیص اختلالات اضطراب، باید معاینات دقیق پزشکی انجام شود. چون گاهی اوقات اضطراب ناشی از بیماری دیگری بوده که ابتدا باید آن را درمان کرد.

تشخیص پزشک با توجه به اظهارات بیمار از شدت و طول زمان نشانه ‌ها، عواملی که در زندگی روزمره باعث بروز علائم می ‌شود و هم ‌چنین مشاهده ‌ی حالت‌ ها و رفتار بیمار است. در صورتی ‌که پزشک دلیل دیگری برای نشانه‌ های اضطرابی پیدا نکند بیمار را به روان‌ درمانی آنلاین یا روان‌شناس آنلاین و یا حضوری ارجاع می‌ دهد.

نشانه های اختلال اضطرابی

احساس تنش، بی قراری و خشم

مسئله مهم در وجود اختلال اضطرابی صرفاً داشتن یک یا چند نشانه از این اختلال نیست و برای تشخیص این اختلال فرد باید مجموعه ای از این نشانه های را در طول مدت معینی داشته باشد و حتما مشاوره روانشناسی وجود این اختلال را در فرد مورد بررسی تخصصی قرار دهد.

انواع اختلالات اضطرابی

اختلال وحشت زدگی:

اختلال پانیک یا وحشت زدگی، دوره های ناراحتی جسمانی شدید وحشت زدگی را تجربه می کنند که به آن حملات پانیک گفته می شود. افرادی که دچار اختلال پانیک هستند احساساتی مانند، ناراحتی تنفسی و اختلالات خودمختار نا بهنجاری های حسی را تجربه می کنند.

این افراد معمولا زمانی که دچار حملات پانیک یا وحشت زدگی می شوند، احساس می کنند دیوانه شده اند و کنترل خود را از دست داده اند.

آگورافوبی:

آگورافوبی که به بازار هراسی نیز معروف است زمانی رخ می دهد که فرد در موقعیت هایی مانند، استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی، بودن در مکان‌ های بسته مانند تئاتر یا مکان‌ های باز نظیر پارکینگ ‌های بی‌سقف و تنها بودن بیرون از خانه دچار ترس و اضطراب شدیدی می شوند.

افراد مبتلا به آگورافوبی از این موقعیت ‌ها نمی‌ ترسند بلکه از این می ‌ترسند که ممکن است در صورتی که دچار نشانه ‌های شبه وحشت‌ زدگی شوند، نتوانند از کسی کمک بگیرند یا فرار کنند. بنابراین این ترس یا اضطراب با خطر واقعی در این موقعیت‌ ها ارتباط ندارد.

فوبی های خاص:

ترس های مرضی یا فوبی های خاص به ترس های غیر منطقی و بدون دلیل در ارتباط با یک شی یا موقعیت خاص گفته می شود. این افراد ممکن است از ارتفاع یا گربه به شدت احساس ترس کنند.

این اختلال یک اختلال زودگذر نیست، بلکه باید همچون آگورافوبی حداقل شش ماه ادامه داشته باشد تا بتواند به عنوان یک اختلال محسوب شود. ترس های مرضی یا فوبی های خاص در چهار دسته کلی طبقه بندی می شوند: ترس از حیوانات، ترس از محیط طبیعی، ترس از خون- جراحت- تزریق، انجام فعالیت در موقعیت های خاص.

اختلال اضطراب اجتماعی:

این اختلال به جمع هراسی نیز معروف است. افرادی که دچار این اختلال اضطراب هستند از موقعیت های اجتماعی که امکان دارد فرد در آن مورد بررسی دقیق دیگران قرار بگیرد، دچار ترس و وحشت می شوند.

اختلال اضطراب اجتماعی به‌ شکل کلی به دو گروه خاص و فراگیر تقسیم می‌شود. اضطراب اجتماعی خاص محدود به ترس از موقعیت ‌های خاص مانند، سخنرانی در جمع است. اما در اضطراب اجتماعی فراگیر، فرد نوعی نگرانی شدید و پایدار نسبت به قضاوت دیگران در مورد ظاهر یا رفتارش احساس می‌ کند و میل به اجتناب از تحقیر و شرمندگی دارد.

اختلال اضطراب فراگیر:

یکی دیگر از انواع اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب فراگیر است. این اختلال به شکل نگرانی بیش از حد و نامعقول در مورد اتفاقات روزمره و فعالیت های عادی بروز می کند.

افرادی که دچار این اختلال هستند معمولا دچار نوعی احساس مضطرب بودن در اکثر مواقع می باشند بدون آن که دلیل قابل توضیحی برای آن نداشته باشند. بی ‌قراری کلی، اختلالات خواب، احساس به ‌راحتی خسته شدن، تحریک‌ پذیری و مشکل در تمرکز کردن از جمله نشانه‌ های این اختلال هستند.

اختلال وسواس فکری_عملی:

افرادی که به این اختلال دچار هستند، افکار خاصی را به صورت ناخواسته و دائمی تجربه می کنند. این افراد معمولا با نادیده گرفتن این افکار و یا انجام کار های مختلف سعی می کنند تا این احساس را در خود از بین ببرند.

عملی که فرد انجام می دهد تا وسواس فکری را بی اثر کند، وسواس عملی نامیده می شود. این رفتار یا اعمال ذهنی به‌ صورت مکرر انجام می ‌شوند، به‌گونه ‌ای که فرد مبتلا احساس می‌کند اجباری در انجام دادن آن است. البته لزوماً وسواس فکری با وسواس عملی همیشه همراه نیست.

لالی انتخابی:

در لالی انتخابی فرد با وجود توانایی به صحبت کردن، در برخی از موقعیت های خاص توانایی حرف زدن ندارد. این اختلال در کودکانی که نگرانی جدی در مورد جدایی از والدین دارند، زیاد دیده می شود.

اختلال اضطراب جدایی:

اختلال اضطراب جدایی در کودکان بیشتر در سنین ۶-۷ ماهگی و تا ۳ سالگی شایع است اما در برخی مواقع به مدت طولانی ‌تر از آنچه متناسب با سن باشد ادامه پیدا می‌کند.

این کودکان نگرانی زیادی در مورد جدایی از خانه، والدین و افرادی که با آنها ارتباط عاطفی دارند را تجربه می کنند. اختلال اضطراب جدایی در بزرگسالان به این شکل بروز پیدا می‌ کند که آن‌ها نگران سلامتی عزیزان و نزدیکان خود می ‌شوند و ترس شدیدی دارند که مبادا برای آن‌ها اتفاقی بیفتد.

اختلال اضطراب پس از سانحه:

این اختلال گونه ای دیگر از اختلال اضطراب است که افراد پس از مواجهه با یک عامل استرس زای شدید و غیر قابل تحمل تجربه می کنند. این اضطراب ممکن است در اثر مرگ، سوء استفاده جنسی، تصادف یا سوانح طبیعی برای فرد رخ دهد.

 

برای دسترسی سریع به مشاوره روانشناسی می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

 

 

 

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب

blog icon عقل متعارف

عقل متعارف

تعریف دقیق عقل متعارف دشوار است. برخی از فیلسوفان آن را به عنوان توانایی درک و قضاوت درست در مورد