چه کسانی نیاز به مشاوره دارند؟

چه کسانی نیاز به مشاوره دارند؟

زندگی همواره دارای چالش ها و مسائلی است که گاهی از نظر افراد بدون راه حل و حل نشدنی است. […]

زندگی همواره دارای چالش ها و مسائلی است که گاهی از نظر افراد بدون راه حل و حل نشدنی است. خوشبختانه امروزه با افزایش آگاهی مردم استفاده از مشاوره به عنوان یکی از راه حل های مناسب برای رفع مشکلاتی که خود فرد قادر به حل آن نیست، شناخته می شود.

پاک‌سازی ذهنی، کنترل استرس و اضطراب، مشکلات خانوادگی، مشکلات کودکان، انواع فوبیا ها و اختلالات روانی و… از جمله موضوعاتی هستند که مشاوره می تواند پاسخگوی آن باشد. کمک گرفتن از مشاوره روانشناسی می تواند، شادی و آرامش را به زندگی افراد بازگردانده و باعث شود افراد از مشکلات خود رها شوند.

در این زمینه اولین اقدام پیدا کردن یک مشاوره روانشناسی مجرب و برقراری ارتباط مؤثر با وی می باشد. برای آن که افراد بتوانند حداکثر استفاده از خدمات روانشناسی را داشته باشند، کافی است نهایت همکاری را با روانشناس، داشته باشند.

نشانه های نیاز به مشاوره

عدم لذت از فعالیت هایی که قبلاً به آن علاقه زیادی داشته اید:

زمانی که افراد دچار بی علاقگی و بی میلی به فعالیت های عادی زندگی و کارهایی که تا پیش از این از انجام آن لذت می بردند، می شوند بدون آن که دلیل آن را بدانند، نشانه ای از نیاز به مشاوره روانشناسی می باشد. عدم توجه به این نشانه ها می تواند باعث شود تا افراد دچار بحران های شدید تری شوند.

تغییرات در شرایط خانوادگی:

طلاق، تغییرات شغلی، عدم تفاهم با همسر یا از دست دادن خانواده از دیگر دلایلی هستند که نیاز به مشاوره روانشناسی دارند. برخی از افراد تصور می کنند، تنها افرادی که دچار اختلالات روانی هستند نیاز به مراجعه نزد یک روانشناس دارند. در حالی که تغییرات بزرگ در زندگی نیز می تواند زندگی افراد را دچار چالش کند. در این زمان استفاده از مشاوره روانشناسی می تواند فرد را در مدیریت شرایط، یاری دهد.

عدم توانایی در برقراری ارتباط با دیگران:

زمانی که فرد در روابط بین فردی ضعیف است و نمی تواند به راحتی با دیگران ارتباط بر قرار کند باید به دنبال ریشه درونی آن باشد. مراجعه به مشاوره روانشناسی می تواند به این افراد کمک کند تا ریشه مشکلات خود را یافته و راه های برقراری ارتباط مناسب با دیگران را، یاد بگیرند.

استفاده از مواد مخدر:

افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند نیاز به مشاوره روانشناسی دارند زیرا تحقیقات نشان داده افرادی که از مواد مخدر استفاده می کنند، معمولاً این کار را برای رهایی از مشکلات ذهنی یا فرار از افکار آزار دهنده انجام می دهند.

رفتار های غیر متعارف در شبکه های اجتماعی:

با افزایش روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی، بسیاری از مشکلات درونی و روانی افراد از رفتار های اغراق آمیز آن ها قابل مشاهده است.

پست و استوری های بیش از اندازه از عکس های سلفی، گریه کردن، درخواست کمک کردن یا نشان دادن خوشبختی های زندگی، از علائم بارز به خطر افتادن سلامت روان افراد است.

مطالعات نشان می دهد، استفاده بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی، اختلال شخصیت و استرس های غیر ضروری را در افراد افزایش می دهد و نیاز به مشاوره دارد.

بیماری با وجود سلامت جسمی:

بسیاری از افراد دچار احساس بیماری هستند که با وجود مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های مختلف متوجه هیچ نوع بیماری در بدن خود نمی شوند.

این افراد بهتر است بیماری های روانی را در نظر گرفته و با مراجعه به مشاوره روانشناسی علت این احساسات خود را در روانشان پی گیری کنند.

رایج ترین دلایل استفاده از مشاوره

فقدان:

مرگ یا از دست دادن یکی از مسائلی می باشد که از زندگی جدایی ناپذیر است، روش کنار آمدن هر فرد با این موضوع منحصر به فرد است.

سوگواری عمومی و خصوصی هر دو در بین افرادی که دچار فقدان می شوند، رایج است اما اجتناب از واقعیت های فقدان می تواند افراد را دچار مشکلات طولانی مدت کند. استفاده از مشاوره روانشناسی می تواند بهترین راه کنار آمدن با فقدان را به افراد نشان دهد.

اختلالات روانی:

اختلالات روانی شامل موضوعات مختلفی از جمله: اختلال اضطراب، اختلال افسردگی، اختلال وسواس و انواع اختلالات دیگری می شود که نیاز به مشاوره را ضروری می کند.

بسیاری از مشکلاتی که باعث ایجاد اختلال روانی می شود، جزء اجتناب ناپذیر زندگی است. اضطراب در انتخاب های گوناگون یا هجوم احساسات منفی و نا امیدی یا حساسیت زیاد نسبت به تمیزی و ترس های گوناگون، همگی از مواردی می باشد که زندگی افراد را تحت تأثیر می گذارد.

روانشناس به افراد کمک می کند تا مشکلات خود را شناسایی کرده و ریشه ایجاد کننده آنها را پیدا کنند و پس شناسایی و آگاهی برای درمان مناسب اقدام کنند و در این مسیر همراهی و استمرار مراجعه به مشاوره روانشناسی یکی از اصلی ترین موضوعاتی است.

مشکلات خانوادگی و روابط:

روابط خانوادگی، شخصی یا کاری فراز و فرود های خود را دارند. با این که داشتن رابطه می‌تواند یکی از بهترین برهه‌های زندگی باشد اما در عین حال برای برخی افراد سرچشمه‌ی استرس و مشکلات است. استفاده از مشاوره روانشناسی به صورت فردی یا گروهی گره‌هایی را از روابط باز می‌کند که ممکن است حتی گریبان گیر بهترین روابط هم بشوند.

عادات ناسالم:

معمولاً افراد برای پاک کردن صورت مسئله‌ی مشکلات اساسی‌تری در زندگی و به عنوان خود درمانی به عادات ناسالمی مثل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و سوءمصرف مواد را انتخاب می کنند.

در این شرایط نیاز به مشاوره بسیار دیده می شود. در حالی که روانشناس به مشکلات اساسی‌تر رسیدگی می‌کند، می‌تواند به حل مشکلات فوری‌تری مثل موارد زیر هم کمک نماید که نمونه هایی از آن: اعتیاد، اختلالات تغذیه‌ای، مدیریت استرس، مشکلات خواب.

ذهن آگاهی:

روانشناس یک جفت گوش دارد که بدون تعصب به حرف‌های شما گوش کرده و به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را تخلیه و تمیز کنید. کسانی که پیش روانشناس می‌روند، اغلب راه‌حل مشکلات خود را زمانی پیدا می‌کنند که در حال فکر کردن با صدای بلند هستند. بیان مشکلات در آسودگی به یک نفر دیگر به اکثر افراد کمک می‌کند تا ذهن خود را مرتب کرده، بهتر تمرکز کنند و در جهت انجام وظیفه‌ی خود قرار گیرند. روانشناسان آموزش دیده‌اند تا بهترین شنونده‌ها باشند.

رای دسترسی سریع به مشاوره می توانید برای رزرو وقت مشاوره با شماره های مرکز مشاوره زرین فر تماس حاصل نمایید.

points

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه

برای ارسال نظر باید قسمت های ستاره دار را پر کنید.

comment
full-name
email

مطالب مرتبط

blog icon کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر چیست؟

کنسل کالچر یا لغو فرهنگ لغت، پدیده‌ای است که در دنیای امروز به شدت رواج یافته و به معنای لغو

blog icon فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی چیست؟

فرسودگی زناشویی یکی از مشکلاتی است که بعد از چند سال در اثر بی‌توجهی زوجین نسبت به روابط عاطفی‌شان ایجاد

blog icon اختلال موبایل هراسی

اختلال موبایل هراسی

ترس و استرس افراطی و غیرمنطقی که با نبود تلفن همراه در فرد ایجاد می‌شود، اختلال موبایل هراسی یا نوموفوبیا

blog icon دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

دلایل خود خرابکاری در روابط چیست؟

خرابکاری در روابط نوعی از رفتار است که در آن فرد با وجود هر نوع پیشرفتی فرد به خود آسیب